Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Processorbyte


BWJ
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en Lenovo Legion Y520T-25ICZ. Utgångsprocessorn är intel i5-8400 socket  1151. Tyckte det började bli dags för uppgradering av processorn och efter googlande på Lenovos och Intels sidor kom jag fram till att en i9-9900K processor ska gå att klämma in. Bytte samtidigt fläkten så det blev bättre kylning. Inga problem med installation av processor och fläkt. Vid uppstart av datorn så går den igång som den ska med fläktar och allt men får ingen uppstart som syns på skärmarna. Datorn är från 2018. Ska jag vara tvungen att sätta tillbaka den gamla processorn? Den nya ska ju fungera ed socket 1151.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kopplat all kablar riktigt speciellt processorns, och kollat ingen annan kabel råkat

kopplas bort

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet.

 

Ja du, ska man tro på vad som står i denna länk nedan som går till ett Lenovo forum, så går det inte att stoppa i en Intel i9 processor, det verkar vara max en i7 som fungerar, det är alltid lite knepigt med dessa moderkort som följer med en färdig märkesköpt dator, svårt ibland att veta vad enheterna klarar.

 

Men läs gärna själv och bedöm.

 

https://forums.lenovo.com/t5/Gaming-Desktops/Legion-Y520T-25ICZ-CPU-upgrade/m-p/4489162

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite off topic men den i9:an är känd för att bli väldigt varm. Det räcker inte med en "standardfläkt".

Av det jag läst så är rekommendationen att man bör ha vattenkylning till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående kablar så är det bara fläktkabeln jag har lossat och satt dit igen. BIOS uppdaterad från Lenovos hemsida. Läste artikeln från Lenovoforumet och det är ju märkligt, för samtidigt har jag läst att i9-9900 processorn ska vara kompatibel med socket 1151 både på Lenovos sida och Intels sida. Även chipset ska fungera (Z370) men kan inte överklockas med just detta chipset, krävs Z390. Men, men, bortkastade pengar m.a.o tydligen. Fläkten förresten bytte jag till en Cooler Master hyper 212 evo, den fungerar i alla fall. :-)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Hanse:

Har kollat vilken generation av socketen som har det finns 1151V1 & 1151v2

dom verkar inte vara kompatibla

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1533137-1151-v1-och-1151-v2

 

HANS

Det borde vara 1151v2 eftersom BWJ har en Intel i5-8400 installerad.

 

i9-9900 är inte direkt kompatibel med Z370 moderkort. Kan finnas något undantag men oftast behövs en bios uppdatering. Det har inget med överklockning att göra. Har inte Lenovo tagit fram en bios anpassad till i9-9900 fungerar det inte. Tyvärr.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla tips och engagemang. Jag har dock insett att nytt Z390 moderkort behövs vilket jag kommer att köpa ganska omgående. Men det finns ju en uppsjö av dessa kort. Kan någon svara på om det bara är att köpa vilket som helst/vilket märke som helst? Är det bara plånboken som styr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...