Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

QoS-trubbel


smeghead
 Share

Rekommendera Poster

Är det någon som förstår sig på och har fått QoS på en Asus RT-AC88U (eller liknande) router att fungera?
Oavsett vilka inställningar jag testar så blir resultatet bara att allt på internet (och även webgränssnittet till routern) blir märkbart slöare.

 

Det jag försöker göra är mycket enkelt.
Jag har bara två klienter (statiska IP-adresser) kopplade till routern och jag vill att ena IP:n alltid ska ha full prioritet, om den används.
Används den inte, eller om den bara använder halva bandbredden, ska ju givetvis den "lågprioriterade" IP:n kunna utnyttja full/kvarvarande bandbredd.
Det ska väl inte vara så svårt, kan man tycka. Men jag får inte till det.

 

Det finns ju ett enklare "Bandwidth limiter läge" man skulle kunna använda men då kan ju aldrig någon av klienterna utnyttja full bandbredd.
Nu har jag inte testat det läget eftersom jag inte ser det som en giltig lösning, men det fungerar förmodligen.

Redigerad av smeghead
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Quality of Service är tänkt för att användas så att t ex video får företräde framför surf och nedladdning av filer för att se till att kvalitén på videon blir tillräckligt hög så kan det nog vara svårt att använda den på det sätt som du vill.

 

Men se även avsnittet Prioritize by Device with IP Addresses på sidan https://www.howtogeek.com/75660/the-beginners-guide-to-qos-on-your-router/

 

Redigerad av Cecilia
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia. Jag har googlat lite på problemet och jag är tydligen inte ensam. Det borde gå att få till som jag vill men av det jag läst så är det kompatibilitetsproblem mellan firmware och hårdvaran just i den routern vad gäller just QoS. Typiskt att man skulle köpa just den. :)
Jaja. Det är inte jätteviktigt med bandbreddsprioriteten. Men det hade varit najs å få till.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att vänta på en firmwareuppdatering som löser problemet är nog lönlöst. Kommer det en uppdatering så är det i 99% av fallen säkerhetsrelaterat. Vilket iofs. är bra.

Jag skrev ju tidigare "Det finns ju ett enklare "Bandwidth limiter läge" man skulle kunna använda men då kan ju aldrig någon av klienterna utnyttja full bandbredd.
Nu har jag inte testat det läget eftersom jag inte ser det som en giltig lösning, men det fungerar förmodligen. "

Men tydligen så funkar inte det läget heller som det ska enligt det jag läst.

 

Redigerad av smeghead
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...