Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Isolerad USB 3?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Till min Raspberry Pi har jag anslutit en USB3-Hubb som har egen spänningsmatning.

Om jag slår på båda enheterna samtidigt m.h.a. en strömställare på ett grenuttag så startar inte Raspberryn upp.

Inte värre än att jag ser till att USB-kabeln mellan Raspberryn & hubben är urdragen när jag startar upp och sätter i den efter en liten stund.

Dock, ändå, ett litet irritationsmoment.

Om jag ansluter mitt USB-mätinstrument mellan raspberry & hubb fungerar det. Dock torde jag då inte få USB 3-hastighet och instrumentet kan ju behövas till annat.

Det jag gjort nu är att jag med en bit maskeringstejp har tejpat över GND i USB-kontakten. Detta fungerar men är kanske inte riktigt seriöst.

 

Googlar man på galvanisk isolering USB får man en hel del träffar på prylar för USB 2. EN träff anger en sida där man sökt patent på en isolator för USB 3 men inget mer än så egentligen.

Egentligen torde jag kunna skaffa USB-kontakter för lödning på veroboard men om det finns något färdigt och ganska billigt alternativ kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det här var ett billigt alternativ, någon förlängare som jag skalade bort höljet från och klippte en ledare:

20201027_164520.thumb.jpg.c1cefd4795879ab3ca4aebe07925eaa6.jpg

 

Med krympslang ser den ut som innan denna operation

 

20201027_174733.thumb.jpg.ff0d4c1c8ba0606fadf7c927fefab550.jpg

 

Hastighetspåverkan = okänd.

 

  • Gilla 3
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt problem tar mig tillbaka i tiden när jag kopplade in TV-kortet i datorn till centralantennuttaget. Det blev brum och konstiga störningar. Jag förstod att problemet låg i att ”jorden” i centralantennuttaget och ”jorden” till datorn hade olika spänningspotentialer då jag fick små stötar om jag vidrörde båda ”jordarna” samtidigt. Detta kopplade jag i sin tur tillbaka till tjock-TVn och alla de gånger som jag behövde dra ut antennkontakten ur TVn och sedan sätta tillbaka den. Det blixtrade ibland och gav stötar.

 

Genom att dra ur nätsladden till TVn och vända den 180 grader innan jag åter satte den i vägguttaget minskade eller till och med eliminerade problemet med blixtar och stötar.

 

Jag mätte spänningen mellan ”jordarna” och fann en spänning mellan 110-120VAC utom när jag vände kontakten 180 grader. Då var spänningen nästan nere på 0VAC.


Orsaken till att ”jordarna” får en spänningspotential tog jag också reda på. När två produkter som har switchade nätaggregat anslut (i vissa fall gäller det även traditionella nätaggregat) får ”jordarna” en spänningspotential just för att det sitter två avstörstörningskondensatorer i den inkommande matningen. Den ena kondensatorn går från fas till ”jorden” medan den andra går från neutralen (nollan) till ”jorden”. Det är små kondensatorer och strömmen genom dem blir inte hög. Men det är tillräckligt hög för att ge en stöt.

 

Genom denna koppling av avstörningskondensatorer skapar man en ”flytande” jord som har halva spänningspotentialen av den inkommande matningsspänningen. I och med att det är växelspänning kommer ”jorden” att skifta i polaritet i förhållande till en annan produkt som har liknande koppling, om inte de har ”parats ihop” så att de hamnar i samma fas. Det kan göras genom att vända den ena nätkontakten 180 grader om man får stötar.

 

Har du provat att vända en av kontakterna som spänningsförsörjer dina enheter för att testa om det har effekt?
 

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte innan.

Testade först med den som försörjer Raspberryn - ingen skillnad. Jag hade tidigare testat med en annan sådan "laddare", från Apple, utan skillnad.

Tillbaks med den och vänder den som försörjer hubben.

Funkar!

 

Nu har jag alltså i onödan sabbat en pryl som jag torde haft i >20 år utan att använda, till ingen nytta!

 

Klumpen som försörjer hubben är den som medföljde och som ni ser är det en produkt av högsta klass ;)

 

20201027_215423.thumb.jpg.bf73e26567e70bf025da67f2159e0b01.jpg

 

Ed.

kanske ska byta ut den, det är ju denna som även kommer att spänningsmata mina diskar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna prova att använda ett annat nätaggregat. Det ser något "klent" ut för att klara 2A och 5V. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev X-Men:

Du skulle kunna prova att använda ett annat nätaggregat. Det ser något "klent" ut för att klara 2A och 5V. 

Japp, nu har jag satt dit en Samsung originalladdare och en Samsung-kabel som jag vet är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fenomenet ovan som X-men beskriver har jag också stött på många gånger och inte bara vid teven hopkopplad med dvdspelare med inspelningsfunktion,  video samt centralantenn genom allting tidigare.


Men även på min gamla stationära dator med metallchassi som blir spänningssatt (pirrar i fingrarna, men helt ofarligt) och uppmätt detta till halva nätspänningen. Det skall finnas en gammal tråd om detta.

Märk väl, det sker enbart om jag har datorn ansluten till ojordat vägguttag (det är ojordat i det rummet) men kopplade jag in den på jordat vägguttag blev det noll V.


Och på mitt nya datorbygge har jag inte tänkt på detta, kanske skall ta och mäta upp chassit där också - sitter också i ojordat vägguttag, å andra sidan har jag också ett helt nytt spänningsaggregat som kanske är lite annorlunda?

Corsair RM850x — 850 Watt.

Ev. får jag kanske testa att vända på stickproppen så fas och nolla byter plats för inkommande.

Mvh?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför det inte fungerat typ 20 gånger på raken med laddaren åt ena hållet, fungerar två gånger åt andra hållet för att sedan sluta fungera den tredje gången och nu fungera fem gånger som laddaren satt innan? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Mikael63:

Klumpen som försörjer hubben är den som medföljde och som ni ser är det en produkt av högsta klass

Ja den kanske ligger precis på gränsen att klara detta och vips slår det över åt fel håll och ja...
Att prova en som klarar lite mer effekt kanske löser det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Förstår inte varför det inte fungerat typ 20 gånger på raken med laddaren åt ena hållet, fungerar två gånger åt andra hållet för att sedan sluta fungera den tredje gången och nu fungera fem gånger som laddaren satt innan? 

Nja, jag tog kanske i lite..

 

Av de 20 gångerna (ca) så är det väl minst 15 som jag startat utan USB ansluten och då fungerar det ju.

Nyss testade jag att starta, efter att aggregaten fått "vila" över natten och då fungerade det inte. Nu alltså med en annan "laddare" och med en bra kabel. Som enda åtgärd bröt jag spänningen med brytaren på grenuttaget, och slog på igen och då fungerar det. Antingen beror detta på hur dessa kondensatorer är uppladdade eller ej (hm..) eller så beror det på när, eller var, i sinuskurvan jag slår på. Skulle jag haft denna "anläggning" som en mer "riktig" NAS skulle jag ju vilja att allt startar upp tillförlitligt efter ett spänningsbortfall och då hade ju min modifierade adapter behövts.

 

Vi kan väl spinna vidare va?

1a. Jag började med att isolera bort +5V i USB-kontakten men det hjälpte inte. Varför?

1b. Varför hjälper det att isolera bort GND (när det inte funkade med +5V)?

 

2. Varför finns det ens spänning ut i USB-hane, den som ska anslutas till ex. en dators USB-uttag där det redan finns spänningsmatning? Finns det i alla USB-hubbar med extern spänningsmatning? Den jag har är av fabrikat/modell Digitus och jag har en likadan, fast med sju portar, till min MintBox. Visserligen tillverkad i Kina som så mycket annat men det verkar vara ett tyskt märke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mysteriet tätnar.. nu verkar det inte hjälpa med min specialbyggda "adapter" heller?

 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men NU då! ?

 

Kopplade in två hjärnceller till (Quad core?) och tänkte efter lite...

10 timmar sedan, skrev Mikael63:

1a. Jag började med att isolera bort +5V i USB-kontakten men det hjälpte inte. Varför?

1b. Varför hjälper det att isolera bort GND (när det inte funkade med +5V)?

Eftersom detta fenomen tycks ske slumpartat så var det nog så att i det läge jag testade att isolera +5V så "fanns" felet på GND. När jag då testade att isolera GND så "fanns" felet fortfarande kvar där och då fungerade det och gjorde så alla gånger fram till detta..

6 timmar sedan, skrev Mikael63:

Mysteriet tätnar.. nu verkar det inte hjälpa med min specialbyggda "adapter" heller?

..där då slumpen så att säga hade vänt till "andra sidan".

Det var faktiskt så, fast jag ser att jag inte skrivit det, att med +5V isolerad så startade allt upp men jag såg inga diskar då.

Nu plockade jag fram min "adapter" igen och karvade bort även +5V och nu startar allt upp och jag ser även anslutna diskar.

 

Återstår hur länge detta håller i sig då?

 

Egentligen ett egendomligt fel... inte så som X-Men beskriver det utan att det ska behöva bli så - år 2020...

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl ändå som själve ?..

Samma fel igen.

Nu har jag karvat upp ännu mer och tagit bort förbindelsen mellan respektive plåt, "jorden".

Några starter OK men jag är skeptisk, det verkar ha gått troll i detta...

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser och funderar. 
En sak som jag inte ser att du provat är att spänningssätta Rasberry efter att hubben fått spänning. 
Om du väljer att spänningssätta hubben först och någon minut senare spänningssätta Rasberry, fungerar det då?

 

Min tanke är att om det fungerar kan du koppla Rasberry till en timer som drar igång Rasberry någon minut eller så efter att hubben gått igång. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag nu testar så fungerar det men då är det bättre om jag nyttjar de IO som finns på Raspberryn och med dessa slår på hubben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag är tillbaks på ruta ett.

Idag när jag startar med enbart de två "data" i min hemmagjorda USB-adapter hittas inga anslutna diskar.

Funderar på om jag ska beställa en sådan galvanisk isolator bara för att testa, fast den då "bara" är för USB 2-standarden.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya tag...

Om problemet är potentialskillnader mellan de båda "laddarna" så skulle man kanske eliminera det problemet genom att bara använda en (1) sådan "laddare". Den får mata USB-hubben som får mata Raspberryn. Detta kräver dock en kraftigare klump och efter att ha tjuvlånat en sådan t y c k s det fungera. Men är inte övertygad än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja alltså att det skulle vara potentialskillnad mellan dessa låter ju högst tveksamt som rotorsak.

För det första så ger ju en av dessa på matning till ena prylen och det fungerar bevisligen.

Den andra matar den andra prylen och det fungerar bevisligen.

Hur hänger dessa ihop?

 

Om det är strul nu med uppstarten av dessa prylar, kanske man skall söka felet i en av dessa?

 

En sak att kommentera är att ingen spänning kan gå bakvägen, då menar jag att eftersom det sitter (minst) en diod från vardera spänningsriktningen (plus och minus) som motgör detta. Det är helt enkelt inte möjligt och således kan inte dessa orsaka problemet. Det är vad jag tror i vart fall. ;)

Redigerad av Flyfisherman
Kommentera
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Hur hänger dessa ihop?

USB-hubben är ansluten till Raspberryn.

 

22 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

söka felet i en av dessa

När Raspberryn inte startar upp, vilket endast inträffar om USB-kabeln till hubben är ansluten och hubben får spänningsmatning (fast inte alltid då), kan man genom att lossa USB-kabeln till hubben se att Raspberryn startar upp.

 

24 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

ingen spänning kan gå bakvägen

När hubben spänningsmatas får man 5 V på den USB-hane som går till hubben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev Mikael63:

När hubben spänningsmatas får man 5 V på den USB-hane som går till hubben.

Hur? Och vilken betydelse har detta?
Det kan inte vara möjigt att detta är rotorsak, eftersom det gäller ju alla prylar som spänningssätts och kopplas i hop.

I varje spännings-omförvandlare sk. nät adapter från 230V AC till 5V DC eller vad som helst, så likriktas spänningen, även om "fasripplet" inte är helt hundra % (beror på hur stora kondingar samt spolar som ryms i nätadaptern, för avsedd strömstyrka).

 

Däremot att man kan ha känslig elektronik som kräver bra el-försörjning är

en annan sak och detta har jag erfarenhet av, fast i ett helt annat plan.

Jag tror helt enkelt inte på detta.

 

Men för att vara säker och att kunna avskriva spänningsmatningen som felkälla:

Koppla in ett oscilloskop och titta på matnings-spänningen (5V).

Får du spännings-rippel på flera hundra Volt i mer än 5ms. så har du problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

Hur? Och vilken betydelse har detta?

Via hubben antagligen. Betydelsen av just 5 V på hanen, eller inte, vet jag inte nu, jag trodde det hade betydelse eftersom det fungerade när jag kopplade bort dessa men det visade sig bara vara slumpen som spelade in.

Nu testar jag ytterligare en sak - att isolera metallhöljet på USB-kontakten m.h.a. kontorstejp. Har fungerat vid fyra sex starter nu.

 

Tillägg: Har nu beställt original strömförsörjning till Raspberryn. Visserligen hade jag prövat med annan strömförsörjning (Apple) tidigare men inte just original då. 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev X-Men:

Har du provat att mata den ena enheten med batteri?

Nej.

Hmm.. hm..

Skulle kunna vävas ihop med en tanke jag har och som går ut på att med ett batteri mata Telias gateway & mediaomvandlare, båda använder 5 VDC.

Att gå via batteriklämmor-cigarettändaruttag-USB-laddare, adapter som passar dessa enheter blir kanske inte så snyggt.

En hemmabyggd omvandlare (LM317+2N3055) tror jag finns men funderar nu på om man ska kolla på seriösare prylar..

Typ denna fast kanske lite högre utgångsström då. https://www.phoenixcontact.com/online/portal/se/?uri=pxc-oc-itemdetail:pid=2320018&library=sesv&pcck=P-22-05-02&tab=1&selectedCategory=ALL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken var bara att testa om dina problem kvarstår om du använder batteri.

Om problem kvarstår vid användning av batteri ligger felet någon annanstans än i de nätadaptrar du använder.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...