Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filhanterar problem


Herlog
 Share

Rekommendera Poster

Har en ca 2 år gammal Dell dator, XPS 13.
 
Problembeskrivning;
Jag har öppnat filhanteraren och öppnar ett bibliotek. I biblioteket kan finnas ett stort antal filer, t ex 200 i ett bibliotek för foton. När jag då håller på att välja ut några filer/bilder för att kopiera, flytta eller ändra namn på dessa hoppar markören helt plötsligt tillbaka till första filen i biblioteket och de jag har markerat blir åter omarkerade. Detta är oerhört irriterande och innebär att jag inte kan flytta/kopiera mer än 2-3 filer i taget innan markören flyttar tillbaka till den första filen.
 
Det spelar ingen roll om jag öppnar biblioteket med stora, små ikoner eller väljer detaljer. Spelar heller ingen roll om biblioteket innehåller få filer eller många filer.
 
Problemet har funnits sedan datorn var ny och fanns inte på min gamla dator.
 
/Robert
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen!

 

Jag vet inte vilket felet är men några kontrollfrågor bara:

 

Det är alltså när du använder Ctrl i kombination med musklick detta händer? Alltså filer här & där och inte många på rad.

 

Spelar det någon roll om du markerar filer som syns i ett och samma fönster jämfört med om du måste använda rullisten för att välja in fler, som så att säga finns för långt ner eller för långt till höger?

 

Om du markerar en fil som vanligt enkelklick (inte hålla nere musknappen)

Sedan håller du nere Ctrl-knappen och använder pil ner för att navigera neråt och fortfarande med Ctrl nertryckt trycker på mellanslagstangenten för att markera nästa fil osv. Hoppar allt tillbaks då med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara några filer i rad och några filer här o där. Jag använder rullhjulet på musen för att flytta ner eller upp bland filerna. Rullisten använder jag inte. Använder sedan Ctrl + enkelt musklick för att markera filen.

 

När jag nu testar ser jag att markören plötsligt hoppar tillbaka till första filen i biblioteket men de filer jag markerat längre ned i biblioteket kvarstår markerade. Dock; när jag försöker byta namn på en fil och markören plötsligt flyttar tillbaka avbryts det namnbyte jag påbörjat och jag får börja om!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså en separat mus du använder om jag förstår det rätt. Har du inaktiverat pekplattan (touch pad) på datorn så att du inte råkar komma åt den och styr markören av misstag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...