Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krasch efter uppdatering av drivers

Go to solution Solved by Bert,

Rekommendera Poster

Jag använder "Lenovo Yoga 2 with Windows" med Windows 10 installerad. I veckan ansåg jag mig vara smart och tog en provtid på "Avast Driver  Updater" och satte i gång med att uppdatera 18 drivers, som ansågs vara för gamla. Samtidigt satte Windows i gång med en uppdatering och efter det försvann ljudet, bildskärmen hade fel upplösning och visade pyttesmå bokstäver, tangentbordet slutade fungera och skärmen reagerade inte för tryck. Med andra ord - en obrukbar dator. Till all lycka har jag kopior på det mesta, så jag återställde datorn, men med klent resultat. Ingenting av felen hade rättats till. Skärmupplösningen kan inte förändras, det finns bara en grå ruta med en storlek. I enhetshanteraren hittar jag varken grafikkort eller tangentbord. Bildskärms ser ut att vara en "Allmän PnP bildskärm" Och eftersom jag inte är speciellt strong på datorer, hoppas jag kunna få eventuell hjälp av mera kunniga personer. Gärna tips på sidor, som visar hur man löser problem av den här typen. 
 "Avast Driver Updater" lär jag inte köpa.

Med hälsning
Bert

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar sakna drivrutiner nu och jag föreslår att du hämtar dem på Lenovos supportsidor för din datormodell: https://pcsupport.lenovo.com/se/sv/

Jag föreslår att du börjar med "Hitta Produkt" för att få ett serienummer som du sen skriver in i den stora sökrutan på den sidan.

Länk till inlägg

Jag har kommit till Lenovos supportsida och hittat serienummern, klickat på Drivrutiner & Mjukvara och startat skanningen.

Svaret blir: Sökningen misslyckades

Min garanti harju gått ut, så borde den uppgraderas?

Länk till inlägg

Jag vet inte speciellt vilka drivrutinerna är, men här är namnen på dem, vilka jag installerade. Skärmen har rätt storlek och den reagerar på tryck. Ljudet verkar också fungera.

b2wd10bt01
b2wd10gp01
b2wd10wf01
b2w10a10ss01
b2w10d10pl01
b2wd10au02
b2wb1001

Länk till inlägg

Bra att mycket verkar fungera!

De där filnamnen sa ju inte så mycket tyvärr. Kan du länka till sidan med drivrutinerna?

Det verkar finnas flera modeller som heter något med Yoga 2.

Länk till inlägg

Såhär ser adressen ut:

https://pcsupport.lenovo.com/se/sv/products/tablets/yoga-series/yoga-tablet-2-1051/z0be/59429201/ha0a54nn/downloads/driver-list/

Min dator har serienummer HAOA54NN   eller HA0A54NN

Datorn är YOGA Tablet 2-1051- Type ZOBE  eller Z0BE

Länk till inlägg

Okej, det ser ut som att du installerade alla drivrutiner som finns där (om det är 32-bitars). Stämmer det?

Välj Diagnostik till vänster på Lenovo-sidan och kör de tester som du inte kan utesluta för att det går att förstå vad det är och du vet att de delarna fungerar.

Hur gammal är datorn?

Länk till inlägg

Jag körde Windows Update, men det var innan jag installerade drivrutinerna. Jag försöker köra uppdateringen. Datorn är nog rätt gammal, kanske närmare 10 år, men den fungerade fint innan allt strul.

Länk till inlägg

Tidigare kom den blåa bilden som visas, men inte numera. Nu visas landskapsbilder som brukligt. Windows Update påstår att jag har alla uppdateringar.  Tycker du att det lönar sig att försöka det som ståri punkt 6.

Länk till inlägg

Ja, det tycker jag eftersom det ju trots allt handlar om tangentbordet och inte skärmen. Fast när jag följer länken verkar det bara gälla om man har 64-bitars Windows, men kolla du också för säkerhets skull.

Länk till inlägg

Tack Pelle! I går besökte jag den sidan och laddade ner 7 drivrutiner, som löste en del problem, men tangentbordet förblev dött. Ändå fungerade det utmärkt, ända tills jag kraschade alltsammans.

• Ledsen 1
Länk till inlägg

Starta Enhetshanterare t ex genom att först högerklicka på Start/Windows-knappen och berätta om det i den finns några enheter med utropstecken, kryss eller andra symboler.

Länk till inlägg

Så långt ser det ju bra ut. Dubbelklicka på HID Keyboard Device och ladda upp en bild på rutan som kommer upp. Vad syns om du expanderar HID (Human Interface Devices)?

Länk till inlägg

Jag vet inte varför en tidigare post kom med, men inga symboler i enhetshanteraren. Försökte uppdatera HD Keyboard Device men hittade ingenting. En del av problemet är att lilla YOGA-datorn har endast en ingång för USB och samma används för fristående mus. som borde använda samma ingång. Jag har en USB-tangentbord men kan då inte använda musen utan att växla kablarna. Nu har jag använt skärmens tangentbord,men att klicka bokstav för bokstav sliter på nerverna.

Länk till inlägg

Jag förstår att det är jobbigt med skärmtangentbordet. Är det inte lättare att ha ett externt tangentbord och peka på skärmen i stället för att använda musen?

1. Tangentbordet som ingår verkar vara anslutet med Bluetooth. Hur ser det ut om du expanderar Bluetooth i Enhetshanteraren?

2. Högerklicka på  HID Keyboard Device under Tangentbord i Enhetshanteraren, välj Egenskaper och ladda upp en bild på hur det ser ut.

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...