Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Hockke

Krångel

Rekommendera Poster

Hockke

Jag har en Canon-skrivare som heter TS 8350 med skanner. Jag har börjat skanna in gamla svartvita foton med den och nu helt plötsligt går det inte längre. Jag har provat skanna från olika bildbehandlingsprogram och får upp samma meddelande på samtliga: "Ett annat program skannar.....". Se bild. Jag skannar inte med något annat program.

Skannar jag direkt från skrivaren och väljer "Spara till dator" skannas bilden.

Jag har inte ändrat några inställningar men fick en Windows-uppdatering för några dagar sen. W10 64-bit. Kan det ha förstört någonting?Bild1.jpg.5c26c13ab8122bacc679ca309e66a67d.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Automan
1 timme sedan, skrev Hockke:

Jag har inte ändrat några inställningar men fick en Windows-uppdatering för några dagar sen. W10 64-bit. Kan det ha förstört någonting?

Svårt att säga, men om du vet att allt fungerade innan du fick denna Windows uppdatering är det möjligt att den påverkat på något sätt.

 

Det enklaste att prova borde vara att du avinstallerar din skrivare/skanner och därefter installerar om den på nytt. Är inte säkert att det löser ditt problem, men tar inte lång tid att göra. Antar att du fick med drivrutiner för W10 64-bit till din skrivare/skanner då du köpte den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
polken

Fungerar det om du provar med gratisprogrammet Skanna från Microsoft? Finns i Store

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Stafstaf
Postad (redigerade)

Ett tips ..  om det finns en app till din mobil .. prova och se om går scanna och  skriva ut den vägen 

Kontakta Canon! 

Den tiden jag hade Canon, fick jag alltid deras hjälp . 

 

 

 

 

Redigerad av Stafstaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hockke

Automan.

Jag ska prova att installera om skrivaren, men tror inte att det är problemet. Jag har också en separat Canoscan 5600 F och får samma meddelande där, vilket bildbehandlingsprogram jag än använder

polken.

Det fungerar att skanna om jag trycker på skrivarens skanningsknapp. Det är inte det som är problemet utan att jag inte kan skanna och få bilden direkt in i t.ex Photoshop.

Stafsataf

Jag har också bra erfarenheter av Canons kundtjänst. Får göra det om det inte löser sig på annat sätt. Har bara en känsla av att problemet inte orsakas av skannrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63
20 minuter sedan, skrev Hockke:

polken.

Det fungerar att skanna om jag trycker på skrivarens skanningsknapp. Det är inte det som är problemet utan att jag inte kan skanna och få bilden direkt in i t.ex Photoshop.

Jag tror att @polken undrar om du även testat med programmet som heter Skanna?

Du skriver att du testat olika program, med samma resultat, är Skanna ett av dessa?

 

Tanken behöver inte vara att du sedan ska använda det programmet utan det kan vara i felsökningssyfte som du ska testa just det programmet. (jag vet inte)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hockke

Jag har testat Skanna och det fungerar på samma sätt som knappen på skrivaren. Bilden skickas till en mapp och jag måste manuellt öppna den i ett bildbehandlingsprogram. Förr kunde jag skanna med det programmet direkt och det är den funktionen som är borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
MH_

Långskott

Inställningar->Sekretess:

Jag hittar inte skanner eller liknande i rättighetslistan.

Men kan det vara windows som ändrat någonting i rättighetshirearkin? alltså att ditt bildbehandlingsprogram behöver åtkomst till xxx

bilder/dokument/filsystem  eller liknande? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Pelle Penna

Jag skulle också testa ctrl+alt+delete och se via aktivitetshanteraren om det ligger något program igång som skapar konflikten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hockke

När jag trycker alt ctrl+alt+delete får jag detta meddelande:Image1.jpg.61213adfd42c60e83616af9f1fe9c756.jpg

 

som jag inte har en aning om vad det står för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Pelle Penna

Googlade på detta och hittade ett engelskforum med samma problem och Canon skanner

Försök att förstå detta bättre än jag gör just nu. Jag antar dock att du kan välja avsluta aktivitet och sedan starta om datorn

 

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-hardware/thunking-wia-apis-from-32-to-64-process-has/8ef8510f-bc1c-484d-8334-ad2b35f8360f

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Pelle Penna
Postad (redigerade)

Så här stod det i ett senare svar och det verkar då vara så att du måste skapa något nytt användarkonto

Citat

Hej Marie Ave, Tack för din information först. Efter att jag försökt den första metoden, ta bort andra enheter, kvarstår problemet. Sedan försökte jag den andra metoden du rekommenderade, skapa ett nytt administratörskonto. Skannern fungerar bra. Får jag veta hur jag återställer det gamla kontot? Tack. Jag ser fram emot att höra från dig snart.

Redigerad av Cecilia
Flyttat citatet från en kodbox till en citatruta så det blir lättare att läsa. /Cecilia, moderator

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Pelle Penna

Har du testat att köra sfc /scannow  från kommandopromten i felsäkert läge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hockke

Det har jag inte gjort och hur gör jag det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hockke

När jag skriver Boot i sökrutan kommer bara följande bild fram.  Instruktionen funkar tydligen inte i W10 64.

Image1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Har du ersatt den vanliga startmenyn med något annat?

Typ Classic Start, för det där ser ju mer ut som WIndows 7.

 

Ersätt punkt 1 med:

Inställningar

Uppdatering och säkerhet

Återställning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hockke

Alldeles riktigt, Classic Start är det. Mycket snyggare än originalet😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hockke

Nu gick tipset att genomföra, tyvärr utan att fixa problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia
1 timme sedan, skrev Hockke:

Nu gick tipset att genomföra, tyvärr utan att fixa problemet.

Hittade SFC några fel som inte gick att åtgärda eller tyckte den att allt var bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hockke

Som jag såg hittades inga fel, men inget som sa annat heller, det bara blev klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Skapa en ny användare och se om det går att skanna när du är inloggad på det kontot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hockke

Jag skapade en ny användare och då gick det att skanna som vanligt med bildprogrammet. Då är frågan vad det är för fel på det ordinarie kontot och vad man gör åt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hockke

Har fortfarande inte hittat någon lösning, finns det flera förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...