Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krångel


Hockke
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en Canon-skrivare som heter TS 8350 med skanner. Jag har börjat skanna in gamla svartvita foton med den och nu helt plötsligt går det inte längre. Jag har provat skanna från olika bildbehandlingsprogram och får upp samma meddelande på samtliga: "Ett annat program skannar.....". Se bild. Jag skannar inte med något annat program.

Skannar jag direkt från skrivaren och väljer "Spara till dator" skannas bilden.

Jag har inte ändrat några inställningar men fick en Windows-uppdatering för några dagar sen. W10 64-bit. Kan det ha förstört någonting?Bild1.jpg.5c26c13ab8122bacc679ca309e66a67d.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Hockke:

Jag har inte ändrat några inställningar men fick en Windows-uppdatering för några dagar sen. W10 64-bit. Kan det ha förstört någonting?

Svårt att säga, men om du vet att allt fungerade innan du fick denna Windows uppdatering är det möjligt att den påverkat på något sätt.

 

Det enklaste att prova borde vara att du avinstallerar din skrivare/skanner och därefter installerar om den på nytt. Är inte säkert att det löser ditt problem, men tar inte lång tid att göra. Antar att du fick med drivrutiner för W10 64-bit till din skrivare/skanner då du köpte den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips ..  om det finns en app till din mobil .. prova och se om går scanna och  skriva ut den vägen 

Kontakta Canon! 

Den tiden jag hade Canon, fick jag alltid deras hjälp . 

 

 

 

 

Redigerad av Stafstaf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Automan.

Jag ska prova att installera om skrivaren, men tror inte att det är problemet. Jag har också en separat Canoscan 5600 F och får samma meddelande där, vilket bildbehandlingsprogram jag än använder

polken.

Det fungerar att skanna om jag trycker på skrivarens skanningsknapp. Det är inte det som är problemet utan att jag inte kan skanna och få bilden direkt in i t.ex Photoshop.

Stafsataf

Jag har också bra erfarenheter av Canons kundtjänst. Får göra det om det inte löser sig på annat sätt. Har bara en känsla av att problemet inte orsakas av skannrarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Hockke:

polken.

Det fungerar att skanna om jag trycker på skrivarens skanningsknapp. Det är inte det som är problemet utan att jag inte kan skanna och få bilden direkt in i t.ex Photoshop.

Jag tror att @polken undrar om du även testat med programmet som heter Skanna?

Du skriver att du testat olika program, med samma resultat, är Skanna ett av dessa?

 

Tanken behöver inte vara att du sedan ska använda det programmet utan det kan vara i felsökningssyfte som du ska testa just det programmet. (jag vet inte)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat Skanna och det fungerar på samma sätt som knappen på skrivaren. Bilden skickas till en mapp och jag måste manuellt öppna den i ett bildbehandlingsprogram. Förr kunde jag skanna med det programmet direkt och det är den funktionen som är borta.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också testa ctrl+alt+delete och se via aktivitetshanteraren om det ligger något program igång som skapar konflikten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag trycker alt ctrl+alt+delete får jag detta meddelande:Image1.jpg.61213adfd42c60e83616af9f1fe9c756.jpg

 

som jag inte har en aning om vad det står för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlade på detta och hittade ett engelskforum med samma problem och Canon skanner

Försök att förstå detta bättre än jag gör just nu. Jag antar dock att du kan välja avsluta aktivitet och sedan starta om datorn

 

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-hardware/thunking-wia-apis-from-32-to-64-process-has/8ef8510f-bc1c-484d-8334-ad2b35f8360f

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här stod det i ett senare svar och det verkar då vara så att du måste skapa något nytt användarkonto

Citat

Hej Marie Ave, Tack för din information först. Efter att jag försökt den första metoden, ta bort andra enheter, kvarstår problemet. Sedan försökte jag den andra metoden du rekommenderade, skapa ett nytt administratörskonto. Skannern fungerar bra. Får jag veta hur jag återställer det gamla kontot? Tack. Jag ser fram emot att höra från dig snart.

Redigerad av Cecilia
Flyttat citatet från en kodbox till en citatruta så det blir lättare att läsa. /Cecilia, moderator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skriver Boot i sökrutan kommer bara följande bild fram.  Instruktionen funkar tydligen inte i W10 64.

Image1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ersatt den vanliga startmenyn med något annat?

Typ Classic Start, för det där ser ju mer ut som WIndows 7.

 

Ersätt punkt 1 med:

Inställningar

Uppdatering och säkerhet

Återställning

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Hockke:

Nu gick tipset att genomföra, tyvärr utan att fixa problemet.

Hittade SFC några fel som inte gick att åtgärda eller tyckte den att allt var bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skapade en ny användare och då gick det att skanna som vanligt med bildprogrammet. Då är frågan vad det är för fel på det ordinarie kontot och vad man gör åt det?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det är fel i ett konto brukar det vara mycket enklare och snabbare att börja använda det nya kontot, och flytta över filer, inställningar mm, än att försöka fixa det gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplevde ett liknande problem med mina skrivare efter Windows senaste uppdatering. Helt plötsligt började  utskrifter läggas på kö men vägrade att skriva ut. "utskrift pågår". Inget hjälpte, inga ominstallationer osv.

Löste det dock genom att byta plats på kablarna från skrivare till datorn och bytte på USB-platserna i datorn. Och i enhetshanteraren lät jag drivrutinerna hämtas igen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...