Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mejl kopierade till enskilda filer i mappar


Okalettos
 Share

Go to solution Solved by Okalettos,

Rekommendera Poster

Jag har alltid dragit epost till utforskaren ('den här datorn'), så varje mejl blir en enskild fil..

Detta har funkat fint med föregångarna Outlook Express och Windows Live Mail..

Nu använder jag Outlook och det funkar också, MEN, tydligen så kommer inte tids-metadata med.. Dvs man kan inte sortera efter nyaste/äldsta i utforskaren ?

Har gått igenom alla rimliga 'kolumnattribut' som finns i utforskaren men metadatan verkar gå förlorad vid kopieringen..

Nån som vet om det finns någon 'work-around'?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Svarar i ny tråd då det inte är tänkt att ställa frågor i tråden där inlägget skrevs.


Jag använder också Outlook, och sparar ibland mejl som separata filer i mappar. Brukar vara om jag vill ha tillgång till mejlet i samband med annan dokumentation om något. En förutsättning för att kunna läsa det senare är att jag då fortfarande använder Outlook (inte säkert att ett nytt mejlprogram förstår innehållet i mejlfilen).


"Metadatat" finns med vid kopiering till separata filer - mottagare, avsändare och datum/tid för mottaget och skickat kan läsas i mejlen när de öppnas, även efter att de har kopierats till egna i filer i mappar. Men det finns väl ingen funktion i Utforskaren som öppnar filerna och lägger till informationen i kolumnerna när filerna listas i en mapp.


I första hand ska väl ställda frågor besvaras, men jag ser ingen vits med att "dra ut" alla (eller i alla fall många/massor av) mejl till egna filer, så att ett behov av sortering i mappen kan finnas. Är det i så fall inte bättre att behålla dem i Outlook. Hanteras e-posten med IMAP kan mejlen flyttas till arkivmappar i Outlook, för att få dem lokalt i datorn. Hämtas de med POP så finns de redan i datorn, men kan av olika anledningar även då flyttas till arkivmappar. Det blir också enklare att flytta e-posten för hantering i något annat e-postprogram om de behålls "samlade i e-postprogrammet".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ett par ggr per år dra alla mejl till utforskaren.. Tycker det är 'trevligt' att vid behov se dem som separata filer i utforskaren (med ursprungligt datum) och mejl-rubriken som filnamn.. Vill inte behöva ta en 'modern' backup av alla mejl i klump, som sedan måste importeras..

 

Metadata i form av tid sent/received har följt med från outlook express och Windows live mejl.. Men inte från Outlook..

Jag har blivit vingad till 'Outlook' för att de två tyvärr upphört..

Dessvärre finns det fortfarande en del fundamentala (väldigt simpla) saker att önska av outlook (trots sin l långa ivslängd) när det gäller mejlsidan (det enda som jag använder), utöver detta med förlust av metadata vid kopiering till utforskaren ;/

Jag kan rabbla upp fler saker, varav vissa jag gett feedback om till supporten.. Men desto större företag desto mindre action ;/ , trots att det är väldigt simpla saker.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Okalettos:

Jag kan rabbla upp fler saker, varav vissa jag gett feedback om till supporten.. Men desto större företag desto mindre action ;/ , trots att det är väldigt simpla saker.. 

Det krävs nog att rätt många personer önskar något för att Microsoft ska tycka att det är värt att lägga flera mandagars jobb på det och jag har inte stött på någon annan som önskar dra ut mejl till separata filer i en mapp som inte har med mejlprogrammet att göra.

 

Går det bra att läsa mejlen som du har dragit ut på det sättet från Outlook?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev ChristerE:

Svarar i ny tråd då det inte är tänkt att ställa frågor i tråden där inlägget skrevs.

Jag har nu flyttat det citerade inlägget in i denna tråd.

 

Cecilia

Moderator

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Mikael63:

Det är väl ganska logiskt att en fil får det datum när den skapas?

Njae.. Det kan absolut vara bra ibland att veta när en fil kopierades, men ofta är man intresserad av att veta filens ursprungliga datum.. Ta fotografier som exempel, som man kopierar över till datorn, vore rätt värdelöst att inte kunna se i datorn när bilden togs ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Okalettos:

av att veta filens ursprungliga datum.

Det är nog här skillnaden finns. Jag TROR att ex. Outlook Express per automatik skapade en fil för varje nytt brev som trillade in. När man då drog över brevet till ex. Skrivbordet så var det den redan skapade filen som kopierades med bibehållet datum.

Outlook som ingår i Microsoft Office sparar alla brev i en enda gemensam fil, en .PST eller en .OST (jag lär mig aldrig skillnaden...) När man då vill dra ut ett brev så behöver programmet plocka ut just den informationen och skapa en ny fil som bara innehåller just den informationen.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Okalettos:

Metadata i form av tid sent/received har följt med från outlook express och Windows live mejl.. Men inte från Outlook..

Som jag skrev tidigare, tid för skickat och mottaget (metadata?) finns i mejlen som sparas till egna filer. De finns där när man öppnar mejlen och visas på samma sätt som när mejl öppnas inifrån Outlook.

 

14 timmar sedan, skrev Cecilia:

... jag har inte stött på någon annan som önskar dra ut mejl till separata filer i en mapp ...

...

Går det bra att läsa mejlen som du har dragit ut på det sättet från Outlook?

Jag gör det ibland, se mitt tidigare inlägg, men det är inte så intressant med mottaget- eller skickat-datum i Utforskaren då.


Det går lika bra att öppna mejl som sparats som egna filer som att öppna och läsa dem direkt från Outlook. Outlook behöver inte vara startat, och startar inte heller (med öppnat programfönster) men jag antar att Outlook måste vara installerat, tror inte att Windows på egen hand visar innehållet (har inte haft anledning att testa det).

 

11 timmar sedan, skrev Mikael63:

Det är väl ganska logiskt att en fil får det datum när den skapas?

Det är det!

11 timmar sedan, skrev Okalettos:

Njae.. Det kan absolut vara bra ibland att veta när en fil kopierades, men ofta är man intresserad av att veta filens ursprungliga datum.. Ta fotografier som exempel, som man kopierar över till datorn, vore rätt värdelöst att inte kunna se i datorn när bilden togs ;)

En del tider hanteras av filsystemet, och med NTFS i Windows sparas tre olika tider - Skapad, Ändrad och Använd (benämningarna från Egenskaper för filerna). "Senast ändrad" (Ändrad) är det som standard visas i Utforskaren. Kollar man tiderna från filsystemet kan en fil ha en senare tid för Skapad än för t ex Ändrad (lite märkligt, kan man tycka). Men kopieras en fil från t ex en dator till en annan så används den aktuella tiden för Skapad (när filen sparas/skapas i den andra datorn), men tiden för Ändrad följer med från datorn som filen hämtas från.


Metadata från t ex fotografier kan visas när filer visas i Utforskaren, tid för när bilden togs och bildstorlek, m m. När mappar med bilder öppnas så tar det lite tid att fylla på med sådan information, eftersom det är metadata där varje fil öppnas för att informationen ska kunna läsas av och presenteras i Utforskaren. Antar att det inte varit intressant att kunna visa metadata från e-post på motsvarande sätt, då e-post vanligtvis hanteras med e-postprogram eller med webbmejl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag rekommenderar dig att finna en ny vana. Sortera, filtrera tagga dina mail i Outlook så att du kan hitta dem där.

Om du gör det i Outlook på datorn kommer du även kunna se samma sortering på webben eller på annan enhet du anslutit samma konto, dvs du har en kopia på vad du gör vilket inte är säkert att du har på skrivbordet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev ChristerE:

Det går lika bra att öppna mejl som sparats som egna filer som att öppna och läsa dem direkt från Outlook. Outlook behöver inte vara startat, och startar inte heller (med öppnat programfönster) men jag antar att Outlook måste vara installerat, tror inte att Windows på egen hand visar innehållet (har inte haft anledning att testa det).

Du skulle kunna kolla hur det ser ut om du öppnar dem i Anteckningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-01-16 08:51, skrev Cecilia:

jag har inte stött på någon annan som önskar dra ut mejl till separata filer i en mapp som inte har med mejlprogrammet att göra.

Jag gör det ibland för viktiga filer som ex. avrop och svar på avrop.

Om man är flera som jobbar i ett projekt kan det vara bra för fler att kunna få tillgång till tidigare e-posthistorik.

Här behöver man då ha disciplin att kopiera ett och ett brev i den ordning de inkommer/skickas.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här en uppsättning verktyg, som tillägg till Outlook.

https://www.reliefjet.com/Essentials

Ett av verktygen ska kunna exportera och ta hänsyn till attribut.

 

OBS! Jag har inte testat själv och jag vet inte vad man ev. kan göra och inte göra om man bara laddar hem utan att betala.

 

Jag hittade detta via denna sida

https://www.msoutlook.info/question/417

Citat

Export to msg-file and control file name

 

Kanske är det så att denna funktion finns någonstans som ett "inbyggt" tillägg till Outlook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Cecilia:

Du skulle kunna kolla hur det ser ut om du öppnar dem i Anteckningar.

Det blir som när man t ex öppnar en .exe-fil. En del information finns i klartext men det mesta är "grekiska". Kvittar om det är "oformaterad text" eller HTML.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Nu har jag klurat lite.. 

En lösning som skulle kunnat fungera är att skriva ut mejlen till pdf (Windows egna).. Det gick fint att markera många mail samtidigt och starta kommandot i outlook, men där slutade lyckan.. Alla mailen hamnar nämligen i en och samma pdf-fil haha..

Så nu installerade jag Mozilla Thunderbird imap parallellt med Outlook och drog alla mejl till utforskaren så som jag alltid gjort.. Och till min glädje så syns ursprungsdatumen (sent/received) i utforskaren precis som jag vill :)

Redigerad av Okalettos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-01-17 11:48, skrev Mikael63:

https://www.reliefjet.com/Essentials

Ett av verktygen ska kunna exportera och ta hänsyn till attribut.

Det verkar vara ett omfattande tillägg.. Tyvärr ca 750sek för 2år.. Kunde ha provat trial för skoj skull men hann finna att Mozilla Thunderbird löste saken, enligt mitt föregående inlägg, så nu känner jag mig inte så sugen på att testa tillägget ?

Redigerad av Okalettos
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...