Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Sacramento

Inga nätverk är tillgängliga - kan inte hitta problemet

Rekommendera Poster

Sacramento
Postad (redigerade)

Jag har ett problem som jag inte hittar någon lösning på. Jag kan ansluta till router via nätverkskabel och även komma ut på nätet via mobil hotspot och USB och dessa anslutningar visas. Jag får dock inte upp några WiFi och det står bara "Inga nätverk är tillgängliga". Laptopen är inte i flygplansläge och jag har testat att uppdatera (Windows 8.1) och ASUS drivrutiner (Realtek). När jag går in på Enhetshanteraren och går in under Nätverkskort och väljer Visa Dolda Enheter så ser det ut så här. Det här är det enda fel jag kan hitta. Någon som vet vad som är galet?

bild.png.ab88437633e217395c262dd36df1923c.png

Redigerad av Sacramento

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Kan du göra en bild där man ser allt som finns under nätverkskort?

Har det fungerat förut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sacramento

Jag körde på Windows 8 och fick detta problem för ett par veckor med att jag inte kunde se tillgängliga nätverk. Jag körde dock med en USB-sticka från Tre och det fungerade så det var inget stort problem. Sedan började både MS Office och USB-stickan att krångla så jag uppgraderade till 8.1, vilket löste problemen med MS Office, men det här kvarstår. Stickan kan heller inte användas men där beror det nog på att tekniken nu är för gammal då de inte uppdaterar mjukvara för den längre. Laptopen har bara använts stationärt.  Så här ser det ut:

bild.png.a81b1a2c02988f32c402aae64ae4ea43.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Enligt den listan finns det inget trådlöst nätverkskort. Antingen har datorn aldrig haft något eller så har det gått sönder. Under förutsättning att det inte finns någon okänd enhet eller en enhet med frågetecken eller annan symbol i Enhetshanteraren som visar på att det saknas drivrutiner till någon hårdvara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sacramento
Postad (redigerade)

Jag körde hela hösten fram till i december trådlöst på WiFi och hade inga problem att se tillgängliga nätverk. Jag antar att nätverkskortet då gått sönder?

Jag prövade ett trådlöst nätverkskort från Netgear också, men det fungerar inte heller.

https://www.clasohlson.com/se/Trådlöst-AC-nätverkskort-USB-Netgear-A6150/p/38-9413

Redigerad av Laso
Fixat länken igen, nu ej klickbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
27 minuter sedan, skrev Sacramento:

Jag antar att nätverkskortet då gått sönder?

Det är det vanligaste felet när det trådlösa nätverkskortet bara försvinner rätt som det är.

28 minuter sedan, skrev Sacramento:

Jag prövade ett trådlöst nätverkskort från Netgear också, men det fungerar inte heller.

Påverkas vad som syns i Enhetshanteraren om du stoppar i eller tar ut det kortet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Enligt den listan finns det inget trådlöst nätverkskort. Antingen har datorn aldrig haft något eller så har det gått sönder.

Det är också vanligt att man får ett gult utropstecken vid enhet, när den slutar fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso
4 timmar sedan, skrev Sacramento:

Jag körde hela hösten fram till i december trådlöst på WiFi och hade inga problem att se tillgängliga nätverk. Jag antar att nätverkskortet då gått sönder?

https://www.clasohlson.com/se/Trådlöst-AC-nätverkskort-USB-Netgear-A6150/p/38-9413

Blev inte denna Usb nätverkskort accepterad? Har själv ett liknande till en bärbar här hemma, som fungerar utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men

Laso: Länken fungerar inte i trådinlägget.

Installerades drivrutinen till nätverkskortet innan nätverkskortet anslöts?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, skrev X-Men:

Laso: Länken fungerar inte i trådinlägget.

I

OT, Nej, märker det, @Mikael63´s länkredigering i Sacramento´s inlägg ovan, fungerar inte heller, vet inte just nu vad det beror på?

Svar har ju kommit nedan.

Redigerad av Laso

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Om det är problem med klickbara länkar kan man alltid lägga upp själva adressen bara: www.clasohlson.com/se/Trådlöst-AC-nätverkskort-USB-Netgear-A6150/p/38-9413

Då får visserligen läsarna kopiera och klistra in länken i en flik i webbläsaren själva men det blir aldrig problem med IDG:s skript.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Om det är problem med klickbara länkar kan man alltid lägga upp själva adressen bara: www.clasohlson.com/se/Trådlöst-AC-nätverkskort-USB-Netgear-A6150/p/38-9413

Då får visserligen läsarna kopiera och klistra in länken i en flik i webbläsaren själva men det blir aldrig problem med IDG:s skript.

Ett forum som eforum borde väl kunna hantera länkar korrekt kan man tycka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Fixat länkarna ovan...Men håller med dig Mikael63, detta ska ju fungera. Något som @felix borde kolla på nästa vecka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sacramento
Postad (redigerade)

Jag har nu lånat det trådlösa nätverkskortet igen (Netgear A6150) och nyinstallerade drivrutinerna för det från deras hemsida. Det fungerar nu med hjälp av det och jag kan åter igen se alla tillgängliga nätverk och ansluta mig. Tack för all hjälp! Jag antar att det är mitt nätverkskort som gått sönder. Vad rekommenderas – köpa ett nytt fast eller ett sådant här fristående? Fördelar och nackdelar?

bild.png.8e4c7e9f9fdb1ec6754265569188ab80.png

Redigerad av Sacramento

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Du hade väl en bärbar, Inte säkert att du kan byta ut det som sitter i din bärbara, då är det nog enklast att du skaffar ett sådan USB-nätverkskort du har lånat, dom är ju inte så dyra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sacramento

OK. Ja, en ASUS bärbar. De kostar bortåt 400 kr så det är överkomligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men

Om jag får komma med två förslag på nätverkskort för USB, som jag har egen erfarenhet av, skulle jag vilja tipsa om de här:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1964573

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2172708

Den första, Zyxel, har jag själv. Jag har 100/10Mb/sek och med dator i köket, routern längst in i ett hörne i vardagsrummet, får jag en nedhastighet på 93 Mb/sek (avstånd 8 meter via kök, hall och sedan in i vardagsrummet). Har jag datorn 3 meter (fritt) från routern får jag 106Mb/sek ned.

Datorn körs med Windows 10, 64-bitsystem.

Linksys är lite nyare än Zyxel och den köpte jag till en bekant i december 2020. Hennes dator står i ett sovrum och routern ligger inne i en hylla i vardagsrummet. Hon har 300Mb/sek ned. Avståndet är ca. 7 meter (sovrum - hall - vardagsrum) och hastigheten ned är 297Mb/sek.

Hastigheten är testad med Bredbandskollen och testad ett flertal gånger för att vara säker på att mätningen stämmer.

Linksys fungerar fint i Windows 10.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Och fortfarande är det absolut inget fel på det som Sacramento har lånat heller, har ju testkört denna nu, och vet alltså att det fungerar, så det är ju nu helt upp till Sacramento att bestämma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
felix
2021-01-16 15:13, skrev Laso:

Fixat länkarna ovan...Men håller med dig Mikael63, detta ska ju fungera. Något som @felix borde kolla på nästa vecka.

Tack för att ni säger till, det är fixat nu så att clasohlson.se-länken ska fungera. Vi beklagar detta.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...