Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Temperaturfluktation på CPU - problematisk?


Hakinger
 Share

Go to solution Solved by vertpre,

Rekommendera Poster

Jag har köpt ett nytt datorchassi. Tidigare hade jag en "mesh" -lösning som höll kylan bra, men de 6 fläktarna lät ju lite och hårddiskarnas gummiupphängningar hade vittrat sönder sen länge, så jag köpte en täckt låda med ljudisolering (Fractal design define R5) o
Även om jag vet att temperaturer på 45-50 grader på CPU och GPU, när det inte är nån nämnvärd belastning, inte är några problem så ville jag ha det svalare (jag är nörd) så jag satte in två extra fläktar utöver de två som kom med chassit. Då fick jag ner temperaturen till för mig mer bekanta 27-30 grader och det är fortfarande så tyst att jag måste ibland titta på datorns indikatordiod för att se att den verkligen (automatiskt) gått ner i viloläge :)
Men jag noterar att när jag startar något program så hoppar temperaturen under laddningstiden, som kan vara nån sekund eller lite mer beroende på hur jobbig programmet är att ladda in, upp till 50 grader. men sen sjunker den i princip lika snabbt ner till 27-30 grader. Medan innan jag monterade in fläktarna så hoppade den kanske bara upp och ner 4-5 grader (till kring 50 då också)

Min fråga är ifall den större fluktationen i värme är något problem, för livslängden på CPU? Slits den mer på något sätt av att det flukturerar så mycket och snabbt tänker jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret på din fråga blir en gissning.

Eftersom temperaturen är så låg vid belastning, som 50 grader, kan jag inte se att det skall vålla några problem. Tempen ligger långt under den kritiska.

 

Frågan du bör ställa dig är, hur länge har du tänkt ha den nuvarande processorn? 
Jag har haft min processor i 9 år nu i den dator som är min huvuddator. Den når upp till 80-90 grader som mest vid hård belastning. 
Processorn går in på sitt 10:e år. 
Har du tänkt ha kvar din processor så länge (eller längre) eller planerar du att byta ut den tidigare?

 

Som jag ser det oroar du dig i onödan. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Du behöver inte oroa dig. Att den hoppar upp när du startar ett program beror säkert på att Enhanced Intel Speedstep är aktiverat i bios. Den gör att cpu:n klockar ner i vila och då också blir svalare. När du startar ett program går cpu:n upp i sin normala hastighet och då stiger tempen. Så har min core i5 gjort i många år.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren. Oroade mig i onödan ser jag. Jag kommer troligen inte ha processorn i så många år. Brukar bli 3-4 år som max.
Och det stämmer att jag har speedstep aktiverad. Det är ju löjligt logiskt och som jag borde ha tänkt på. Antar att jag hetsade upp mig för att det blev så stora hopp i tempen med extra fläktarna och stängd låda :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...