Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
mr Nobody

Villkorsstyrd formatering av blad

Rekommendera Poster

mr Nobody

Hej.

Jag undrar om det går att använda någon form av villkorstyrd formatering av arbetsbladen utan att använda VBA?

Det jag har är ett huvudblad där jag skall skriva in informationen. I en cell i huvudbladet så kommer det att finnas en rullista

där man har lite olika alternativ. Utifrån valet i denna lista skulle jag vilja att ett specifikt arbetsblad skall bli synligt/valbart

för utskrift. Dem andra bladen som är kopplade till rullistan i huvudbladet skall fortsatt vara dolda.

mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
MH_

Nej (jag tar risken att vara tvärsäker, med risk för att något har en smart lösning...).

För områden så kan man ändra textfärg/storlek med villkorsstyrd formatering. I normalläget kan texten vara vit (samma som bakgrunden), Om "X" är vald ändras färgen för område X till någonting synligt. 

Men för att dölja blad måste du använda VBA.

Tyvärr går det inte att dölja Rader/kolumner heller. Så det går inte att göra något smart på det sättet.

Och det går inte att hyperlänka till ett dolt blad heller, annars hade du kunnat leka med det (länk till det dolda bladet Blad2 eller blad3 beroende på om du väljer X eller Y  i cell A1).

=OM(A1="X";HYPERLÄNK("[Bok1]Blad2!$A$1");OM(A1="Y";HYPERLÄNK("[Bok1]Blad3!$A$1");""))

eller, kortare:

=HYPERLÄNK("[Bok1]"&VÄXLA(A1;"X";"Blad2";"Y";"Blad3")&"!$A$1")

Jag tor att man kunde hyperlänka till ett dolt blad förut, precis som man kunde använda Ctrl+PageUp/down för att hoppa till ett dolt blad. Men det har ju inte du någon nytta av...

Så, svaret är nog tvär-ej 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mr Nobody

Det var synd.

Om man använder sig av VBA, kan man isåfall få koden att köras automatiskt när man har valt något i den cellen som

skall styra vilket blad som skall vara synligt?

Om isåfall, kommer koden att automatiskt att dölja bladet som inte skall användas för att sen ta fram rätt blad om man skulle byta värde i cellen som styr detta.

Undrar mest så att man kanske slipper starta macrot själv eller koppla det till en knapp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MH_
Postad (redigerade)

Jag är nästan säker på att jag har skrivit exakt den kod du efterfrågar för några månader sedan. Men inte tusan hittar jag den... 

Nåja. 

Exempel där:

• du väljer fliknamn i A1
  • och det är 3 flikar du vill påverka blad1, blad2 och blad3
  • Makrot körs så fort någonting ändras på styrbladet
  • Samtliga blad (av de du vill påverka) döljs
  • Det blad du vill visa gör synligt

Högerklicka på Fliknamnet längst ner (på "styrbladet" där du skall välja vilket blad som skall synas) och välj:

Visa Kod

Klistra in den här koden och byt ut bladnamn osv

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

'//Stäng av makrot om det är någon annan cell än A1 som har ändrats.
If Target.Address <> "$A$1" Then Exit Sub
'//Stäng av makrot om A1 är tom 
If Target.Value = "" Then Exit Sub

'//Dölj alla blad som du vill påverka.
Sheets("Blad1").Visible = False
Sheets("Blad2").Visible = False
Sheets("Blad3").Visible = False

'//Visa bladet som du valde i A1.
Sheets(Target.Value).Visible = True

End Sub

Stäng av VBA-editorn och testa din arbetsbok.

När du stänger arbetsboken måste du välja "Spara Som"-> makroaktiverad

Om makrot inte kör så kan du behöva ändra nivå på makrosäkerhet:

https://support.microsoft.com/sv-se/office/ändra-inställningar-för-makrosäkerhet-i-excel-a97c09d2-c082-46b8-b19f-e8621e8fe373

Jag kör nivån: "inaktivera alla makron och visa ett meddelande". Då får du välja om du skall köra makro när du öppnar ett dokument. På så sätt kan du köra egna makrodokument och neka främmande arbetsböcker. 

Redigerad av MH_

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...