Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny Router, skrivaren kan inte anslutas


MatsLo
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Hej

Jag installerade en ny Router till bredbandet häromdagen, anslutning av dator med sladd, PC, Ipad och mobiler funkar klockrent med WiFi. Men skrivaren kommer inte igång eftersom jag måste ange vart den skall ansluta.(förstås).

I installationsrutan står det "Välj den trådlösa routerns SSID i kontrollpanelen för skrivare och ange lösenord för att ansluta" . Problemet jag har är att jag inte hittar var jag skall fylla i uppgifterna. Har letat i kontrollpanelen men hittar inget där, var skall jag leta?

 

Datorn är en W10 och skrivaren är en Epson XP-960 (vanlig kontorsmaskin)

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men VAR skall jag ange Password, får inte upp den rutan. Jag installerade ju skrivaren till den gamla routern men minns ju inte var det var någonstans, förmodligen var det en dialogruta som kom upp då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Lite sent, men det enklaste hade varit att sätta samma namn på trådlösa nätverket i den nya routern och satt dit samma lösenord. Det är vad jag brukar göra för att slippa krångel.

 

/ Jari

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Jari Karivainio:

Lite sent, men det enklaste hade varit att sätta samma namn på trådlösa nätverket i den nya routern och satt dit samma lösenord. Det är vad jag brukar göra för att slippa krångel.

Ett mycket bra tips. Det lilla krångel som ändå kan hända just med skrivare är om inställningen i datorn, för utskrift, använder skrivarens IP-adress och om skrivaren tilldelats IP-adress med DHCP.


Vill man vara ytterligare förberedd inför ett routerbyte kan man använda en fast IP-adress i skrivaren. Fast man får se upp så inte den fasta IP-adressen ligger inom DHCP-spannet för en ny router. Få en "fast IP-adress" genom en reservation i routern (DHCP-servern) hjälper inte i de fall man byter router.


Som sagt, ett bra tips från Jari som löser det mesta vid byte av router. Inga nya inställningar, i all fall rätt få, för enheterna i nätverket.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...