Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur gör du med ergonomi?


.M
 Share

Rekommendera Poster

Ibland dyker det upp önskemål om att fylla i undersökningar här på eforum från folk som gör undersökningar för skolor och grejjer. Jag är helt transparant, jag ställer dessa frågor för jag är nyfiken. Det kommer inte bli någon rapport, uppföljning eller något annat. Jag är helt enkelt nyfiken på om folk själva tar tag i ergonomi eller om ni bara accepterar den miljö och det datatillbehör som ni råkar ha till hands.

 

I och med att många nu frivilligt/ofrivilligt börjat jobba hemma så undrar man om ni gjort något aktivt val kring ergonomi? Sitter ni ihopvikta i soffan med laptop i knäet eller har ni ordentligt stol och bord? Har ni plockat hem saker från kontoret då det helt enkelt var bättre ergonomi på dom sakerna eller försöker ni stå ut med sämre saker för att det var det ni hade hemma?

 

Själv så har jag ordentligt bord, rejäl skärm och en okej stol hemma. Jag använder ett ergonomiskt tangentbord, men inte alls lika bra som det jag har på kontoret och jag har en gamingmus. Och när jag började få lite ont i handleden så har jag bytt till att använda en touchpad med vänster hand istället för gamingmus med höger och flyttat tangentbordet lite så armarna kommer i en bättre position. Det har helt klart hjälp. Även beställt ett nytt tangentbord som är betydligt mer ergonomiskt för att få en bättre arbetsmiljö när jag är hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag arbetar nu inte hemifrån, men jag sitter framför en dator minst lika mycket som de som gör det, förmodligen mer. För några år sedan köpte jag ett datorbord som man kan höja och sänka. Tjatar ständigt på mig själv att jag borde stå mera.
Har en gammal billig IKEA-kontorstol som jag köpte för 10 år sen. Den är skön men jag har i omgångar tänkt att jag måste byta ut den för jag ville vara ergonomisk. Så jag har köpt en gamingstol som jag fick träsmak och ont i ryggen av. Sen köpte jag en variant av Stokke knästol som jag får ont i skenbenen av ganska fort.
Kontentan är att jag sitter kvar i min IKEA-stol. Varierar mig ibland genom att lägga upp benen på skrivbordet, det känns skönt för ryggen. Jag har nu inga problem med ett vanligt tangentbord, men jag köpte microsfts eronomiska tangentbord för jag ville vara ergonomisk. Men den gav jag upp då jag blev trött i handlederna och hade förtvivlat svårt att lära mig hitta tangenterna utan att ständigt titta ner på den (för övrigt samma sak med platta tangentbord typ de som finns på laptops) Det är förstås bara vanesak, men försök lära en gammal hund sitta....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har arbetat en hel del hemifrån i många år och har en rätt bra arbetsplats med en begagnad Kinnevik arbetsstol. När det gäller ergonomi så är det viktigaste för mig att ändra arbetsställning lite då och då, t ex när jag läser text sitter jag närmare och lutar huvudet i vänsterhanden så blir det annan vinkel för högerarmen som styr musen. När det gäller musen så är det viktigt att ha den rätt långt in på skrivbordet så att högerarmen får bra stöd.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sedan ca 2013 i stort sett uteslutande suttit hos kund och arbetat, i olika anläggningar/anläggningsdelar och där har det väl varit lite si & så med arbetsmiljön. Skrivbord har funnits men inte alltid justerbart och inte alltid anpassat för dator-arbete. Jag har sett till att ha en stol som känts okej. Datorutrustningen har alltid varit arbetsgivarens och där finns inga egentliga begränsningar, har två bra skärmar, ett vanligt basic tangentbord. En gamingmus har jag valt för ergonomins skull, har lätt för att få "mus-tumme". En gamingmus är ingen nackdel när man arbetar med CAD. Sedan har jag en "riktigt" ergonomisk mus, en "anirmouse" som den hette när norrmännen uppfann den. Jag har båda anslutna samtidigt, kan använda ena till CAD och den andra till annat, som att surfa in här. För mig är det viktigt att skärmarna går att justera ner så att jag inte behöver böja huvudet bakåt, som om jag skulle använda en skärm från Apple...

Jag försöker sitta "riktigt", jag har besvär med ryggen "i vanliga fall" varför jag lärt mig vikten av att sitta rätt men ändå variera sittställningen.

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

När det gäller musen så är det viktigt att ha den rätt långt in på skrivbordet så att högerarmen får bra stöd.

Precis! 

 

Tillägg:

Ja, här hemma har jag samma utrustning, släpade in ett gammalt "riktigt" skrivbord när det stod klart att det blev hemmajobb på heltid.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev Cecilia:

När det gäller musen så är det viktigt att ha den rätt långt in på skrivbordet så att högerarmen får bra stöd.

Om man har sitt tangentbord rakt framför sig, då är väl g&h tangenterna istort sett rakt framför näsan så båda armarna hamnar i likvärdig vinkel med varrandra och förhoppningsvis kan du ha handlederna raka. Om du då har ett "standard 110" tangenters bord så hamnar musen ganska långt till höger och då måste vrida armen ganska långt för att musa.

 

Jag märkte att jag hade kompenserat genom att flytta tangentbordet längre åt vänster, men då hamnade höger handled i en knepig vinkel och det började göra ont efter ett tag. Därför bytte jag till touchpad med vänster hand,  då det är kortare avstånd att flytta handen.

 

Plus att det tangentbord jag beställt en dels delat så jag kan anpassa för individuell hand, kan ställa mus eller touchpad mellan de två delarna. Och tangentbordet har inbyggt mouse-mode så man kan styra musen med tangentbordet utan att behöva flytta händerna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev .M:

Om du då har ett "standard 110" tangenters bord så hamnar musen ganska långt till höger och då måste vrida armen ganska långt för att musa.

Ja, men för mig är armen avslappnad även om jag vrider i axelleden så att armen är 45 grader åt sidan och gör en lätt böjning i armbågen, under förutsättning att större delen av underarmen är ovanpå skrivbordet. De enda gångerna under alla år på olika kontor som jag har fått problem pga av musen är när jag inte har kunnat vila tillräckligt mycket av underarmen på skrivbordet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbade sällan hemifrån före pandemin bröt ut. Satt då på en trästol vid ett köksbord med laptopen och utan någon extra skärm. Då pandem,in bröt ut och det blev mer arbete hemifrån började det kännas i kroppen, eftersom det inte var någon bra arbetsplats att sitta vid dagligen.

 

Skaffade ett litet IKEA skrivbord samt 2 begagande bildskärmar och en skön kontorsstol. Nu sitter jag väldigt bekvämt och med 3 skärmar (Laptopen inkluderad) kan jag sprida ut programmen och få plats med fler saker samtidigt. Har även en musmatta med kudde för handleden samt ett skönt tangentbord, så för mig fungerar det bra och har inte känt av något i kroppen efter jag fixade detta hemma.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Viktigt! Innan du börjar arbeta bör du läsa igenom handboken "Säkerhet och arbetsmiljö". Det står på mitt tangentbord men det har jag aldrig gjort ?

 

Nä, allvarligt talat är jag dålig på sådant. Nu har jag i vart fall en ordentlig arbetsstol, en RBM Rabami mod 830. (Kostade gratis när någon på jobbet skulle byta ut den). Skön men den behöver nog en ordentlig skurning. Har alltid haft lite svårt att sätta fötterna någonstans när jag arbetar men då jag under fjolåret fick en skada på vänster ben (och inte kunde böja det pga en del stygn) så satte jag en Ikea fotpall under skrivbordet. Och den står där fortfarande. Skönt att kunna sträcka ut benen. Skrivbordet är egenligen en spånskiva med Ikea hurtsar under. Så stor att det behövs 3 (!) Skärmen till datorn står ovanpå en gammal Dell. Skönt att kunna titta rakt fram.

 

Vid arbetet med laptopen i köket fuskar jag dock och sitter vid köksbordet på en "vanlig" matrumsstol. Jo, den är visserligen klädd med (konst?)skinn men väldigt hård efter ett tag. Benen vilas på den stol som står på andra sidan bordet (fördelen med att bo ensam). Laptopen har dock ganska mörk skärm och jag får kika nedåt vid användandet vilket inte får räknas som ergonomiskat.

 

Vid båda datorerna används möss på musmattor med handledsstöd. Testade det en gång och har sedan aldrig gått tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...