Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur handla från UK (efter EU)? Löst


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

Go morron.

 

Har funderat lite kring att handla saker från en liten firma i Stor Brittanien (https://designedbyboo.com/). Men sedan den 31/12 2020 ingår de (som jag förstår) inte längre i EUs tullunion. Hittar inget i villkoren om tull eller liknande. Webshopen är endast upplagd så att det går att handla från UK och USA. I övrigt ska det beställas via Facebook (vägrar skaffa) eller mail. Betalning sker sedan via Paypal (helt OK) mej jag vet dom sagt inte vilka avgifter som tillkommer. Skickade ett meddelande via formuläret på sidan men i dagens (korkade) IT samhälle sållas jag ofta bort då jag har en gratis e-post (gmail). (Det kan ju finnas andra anledningar till att svaret dröjer). 

Redigerad av DePhaz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moms tillkommer oavsett och tull skall* betalas för varor som kostar mer än 1600 kronor.

Därtill troligtvis även en avgift för att deklarera tull åt dig (speditören eller avsändaren som utför och lägger till).

 

*) Tull kan man slippa mha en Ursprungsförsäkran där säljaren intygar att varorna har ursprung i Storbritannien.

 

Vilken momssats och hur mycket tullavgifterna blir beror på vilken vara det är du köper.

 

Har du kollat på Tullverket, tex:

https://www.tullverket.se/sv/privat/brexitforprivatpersoner.4.2894757916870c7915c2.html

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev DePhaz:

Webshopen är endast upplagd så att det går att handla från UK och USA.

När man klickar in sig till shopen så är valutan KR och landet Sweden förvald.

Ett smycke som kostar 90:15 kommer att kosta mig 202:84, enligt hemsidan.

 

13 minuter sedan, skrev Cluster:

för varor som kostar mer än 1600 kronor

Under förutsättning att en(1) vara ensam inte kostar mer än 1600 - skulle man då kunna lägga flera ordrar?

Visserligen får man då betala flera fraktkostnader men det kanske ändå blir billigare totalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Mikael63:

Under förutsättning att en(1) vara ensam inte kostar mer än 1600 - skulle man då kunna lägga flera ordrar?

Jag tror, utan att ha läst regler/lagar, att det korta svaret är nej. Grunden är "för varor" inte per order.

 

Notera också att även om du inte behöver betala tull och moms måste varorna ändå anmälas till Tullverket.

 

@DePhazAnvänd med fördel Tullräknaren:
https://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner/tullraknarenraknautvadvarankostar.4.7df61c5915510cfe9e710532.html

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lade en beställning under gårdagen. Begriper inte varför hon skriver att webshoppen bara gäller för UK och USA när det fungerar ändå. Momsen på trycksaker är tydligen 6%. Får se när och hur jag ska betala den (om den inte är inräknad). Det står inget på kvittot om moms...

IMG_20210114_070227.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt hur du menar men i kvittot från Pp står eet att det är draget 367:18

 

Skärmdump med dolt kortnr.

 

 

IMG_20210114_121614.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev DePhaz:

Förstår inte riktigt hur du menar

Nä, menar väl inte så mycket. Bara att det inte blev andra kostnader när man använde "Svenska inställningar", att det på något sätt räknades ut ett annat pris när det hamnar.. hm "utanför icke-eu"..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom bara in här för att förklara ärendet löst. Fick förresten svar från tullverket. Jag hade fel om storleken på momsen men det löser sig. 

 

"Mycket riktigt, eftersom du håller dig under gränsen 1600 SEK så blir det enbart moms att betala. Det stämmer även att fraktbolaget som tar emot försändelsen i Sverige kontaktar dig när varan har nått Sverige.

Jag tittade på kvittot för att se om det du har beställt innefattar trycksaker med 6% moms, almanackor och vykort går på 25% moms. Du kan läsa lite mer om vad som går under 6% moms och vad som går under 25% moms i länken nedan. Du kan även höra dig för med Skatteverket om du vill veta lite mer kring momssatser!
https://www.verksamt.se/starta/vad-galler-i-din-bransch/text-och-litteratur/skatt-och-moms"

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...