Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera Win7 - 10 eller nåt helt annat?


habbeli
 Share

Rekommendera Poster

Har en gammal LG laptop som har slöat ihop totalt, kan komma in på vissa sidor då jag slösurfar men inte på t.ex. Blocket ?
LG´n har 2,0 Ghz CPU - 2,0Gb Ram och körs nu med Win 7 Home . Jo jag vet att det är på tok för lite ram men det har funkat rätt bra tidigare.
Nu till frågan, vilket operativsystem tycker ni jag ska satsa på, 7án-10án eller nåt annat?
Vilket fodrar minst av datorn? 
Jag kör med Crome som webbläsare då jag tycker Internet Explorer alltid varit seg som sirap.
Kom just på att jag provat installera om Crome men utan resltat.

 

Redigerad av habbeli
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 GB Ram är alldeles för litet för både Windows 7 och Windows 10. Jag föreslår att du i stället väljer en Linuxdistribution. Se Automans och Mikael63s råd här

https://eforum.idg.se/topic/360773-kasta-bort-datorn-för-hårddidken-e-full/?tab=comments#comment-1726501

 

Det finns flera här som kör Linux så du kan få mycket hjälp från Eforum.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Det finns flera här som kör Linux så du kan få mycket hjälp från Eforum.

Ja, jag föredrar Linux Mint eftersom det är så mycket "färdigt" där, sådant man som Windowsanvändare nästan förväntar sig ska finnas, högerklicksmenyer osv. Utöver det så vet jag att åtminstone  @vohubbe kör med Mint.

Systemkrav är 1 GB RAM men 2 GB för "komfortabel användning". Svenskt forum.

 

@Hakinger kör väl med MX-Linux och där torde inte systemkraven vara högre, åtminstone om man väljer bort varianten KDE.

 

Jag har även fastnat för Ubuntu MATE som jag kör på min Raspberry Pi.

 

På eforum är det nog @fagerja som sitter med djupast kunskaper om Linux. Åtminstone som har delat med sig av erfarenheterna.

Givetvis är det ju flera andra medlemmar som använder Linux.

Det kunde ju vara intressant med en handuppräckning! (Kanske får starta en poll)

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är rätt länge sen Windows 7 fick några säkerhetsuppdateringar så är det ju inte lämpligt att ansluta datorer med Windows 7 till internet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Eftersom det är rätt länge sen Windows 7 fick några säkerhetsuppdateringar så är det ju inte lämpligt att ansluta datorer med Windows 7 till internet.

Cecilia min klippa ?
Har du koll på om Win10 är större och mera krävande av datorn än Win7?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev habbeli:

Har du koll på om Win10 är större och mera krävande av datorn än Win7?

Jag tror att systemkraven för Windows 10 är ungefär lika stora som för Windows 7, men generellt så kommer det flyta på bättre ju mer RAM du har i maskinen.

 

15 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Det finns flera här som kör Linux så du kan få mycket hjälp från Eforum.

Själv kör jag Kubuntu, vilket är Ubuntu med KDE, men det roliga med Linux är dels att det finns gott om olika alternativ att välja bland samt att man får med ett programförråd som täcker det mesta. Med Linux blir jag bortskämd med hur pass lätt det är att installera själva OS:et samt det bekväma i att installera program från ett förråd.

 

Men oavsett om du väljer Windows 10 eller någon Linuxdist ska det valet göras utifrån dina egna behov. Det har egentligen inte någon större betydelse om man kör Windows eller Linux så länge det man kör uppfyller de behov man har. För min egen personliga del har jag alla verktyg jag behöver i Linux och med det finns heller inte behovet för mig att köra Windows hemma.

 

Men skulle du vilja testa Linux är Linux Mint en väldigt bra distribution att prova. De flesta Linuxdistributioner idag har möjligheten att sparas ned som en Live dist på ett USB minne eller en DVD skiva. Du kan då boota datorn från USB eller DVD-skivan med den valda distributionen och testa att klicka runt och se hur du upplever det. Det kommer inte gå så fort, men då inget blir installaret på din dator är det ett smidigt sätt att testa och se hur det är.

 

När man är klar, är det bara att starta om datorn, ta ur USB stickan och din dator bootar därefte upp med det du har installerat sedan tidigare.

 

 

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej du :)

När Windows 10 kom ut så sas det att de var likvärdiga så länge som det var för samma antal bitar (32- resp 64-bitars Windows).  Men jag vet inte om Windows 10 har blivit mer krävande med åren. Däremot håller Microsoft på och fasar ut 32-bitars Windows 10 så det går numera inte att köpa datorer med förinstallerad 32-bitars Windows 10.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Däremot håller Microsoft på och fasar ut 32-bitars Windows 10 så det går numera inte att köpa datorer med förinstallerad 32-bitars Windows 10.

Det går fortfarande att hämta 32-bitars Windows 10 här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Så några år till bör det ju fungera med 32-bitars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Mikael63:

 

 

@Hakinger kör väl med MX-Linux och där torde inte systemkraven vara högre, åtminstone om man väljer bort varianten KDE.

 

 

 

 

Jo, jag kör MX-Linux KDE-varianten och den är inte att rekommendera för en sån dator som trådställaren har. Jag har den även på en gammal Compaq laptop med 4GB minne. Den fungerar förvisso även med effekterna påslagna, men är långsam. Men man kan installera skrivbordsmiljön som heter Fluxbox efter man installerat XFCE-varinanten, som är ännu mer resurssnål än deras XFCE. Men den är inte särskilt vacker (om man nu som jag bryr sig om sånt)

Om Linux Mint, som jag också rekommenderar till en nykommen till linuxvärlden, inte skulle fungera för dig finns ju Lubuntu, som är en lättvikts-ubuntu och riktar in sig på äldre datorer specifikt.
 

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-01-13 16:55, skrev Cecilia:

Det går fortfarande att hämta 32-bitars Windows 10 här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Så några år till bör det ju fungera med 32-bitars.

Okej men då måste jag väl ha en nyckel/licens till den också eller?
Sen gissar jag att 64-bitars är att föredra

 

Redigerad av habbeli
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemkrav för att installera Windows 10


Det här är de grundläggande kraven för att installera Windows 10 på en PC. Om din enhet inte uppfyller kraven kanske du inte får en lika bra upplevelse av Windows 10 och bör fundera på att köpa en ny PC.
   
Processor:
1 gigahertz (GHz) eller snabbare processor eller System on a Chip (SoC)
RAM: 
1 gigabyte (GB) för 32-bitars eller 2 GB för 64-bitars 
Hårddiskutrymme:
16 GB för 32-bitars OS eller 32 GB för 64-bitars OS
Grafikkort:
DirectX 9 eller senare med WDDM 1.0-drivrutin
Bildskärm:
800 × 600
Internetanslutning:

Internetanslutning krävs för att utföra uppdateringar, för att ladda ner och använda vissa av funktionerna. Windows 10 Pro i S-läge, Windows 10 Pro Education i S-läge, Windows 10 Education i S-läge och Windows 10 Enterprise i S-läge kräver en Internetanslutning under den initiala enhetskonfigurationen (OOBE) liksom antingen ett Microsoft-konto (MSA) eller ett Azure Activity Directory-konto (AAD). Internetanslutning krävs också för att ställa om en enhet från Windows 10 i S-läge. Läs mer om S-läge här.

Det kan förekomma ytterligare krav med tiden vid uppdateringar, liksom krav på att aktivera specifika funktioner i operativsystemet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med bara 2 GB RAM är det bäst med 32-bitars Windows 10 (eller annat operativsystem). 64-bitars kräver mer av datorn och är mest en fördel när det är mer än 4 GB RAM.

 

Man behöver köpa Windows 10 och fördelen med någon Linux-variant är att det är gratis.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle med den dator rekommendera en linux-installation. Windows 10 kommer kosta mer än det smakar så att säga, du kommer få en dator som troligtvis inte är snabb och trevligt att arbeta med.

Det kostar lite tid att installera och bekanta sig med Linux. Om du inte trivs är min andra rekommendation att skrapa ihop lite pengar och köpa en ny dator.

 

Du får nog fråga dig vad vill du använda din dator till? Är det bara surf på webben, bankaffärer, epost?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Monshi:

Jag skulle med den dator rekommendera en linux-installation. Windows 10 kommer kosta mer än det smakar så att säga, du kommer få en dator som troligtvis inte är snabb och trevligt att arbeta med.

Det kostar lite tid att installera och bekanta sig med Linux. Om du inte trivs är min andra rekommendation att skrapa ihop lite pengar och köpa en ny dator.

 

Du får nog fråga dig vad vill du använda din dator till? Är det bara surf på webben, bankaffärer, epost?

Jo prexis, jag använder inte laptoppen till just nåt annat än det du skriver så den behöver inte prestera värst mycket. Som den är nu så har den segat ihop totalt själv trots att jag gjort det jag kan för att rensa och snabba upp den, jag kommer t.ex. inte in alls på Blocket och andra sidor är nåt fruktansvärt sega, så här har den inte varit tidigare ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du koll på temperaturen i datorn?

När en processor börjar bli för varm så kommer den att gå långsammare för att motverka upphettningen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten ni som kan, hur är det kan jag lägga in min Win10 som jag har i min stationära dator?
Det är en laglig och köpt version men jag har hört att den ska tydligen vara låst till en viss dator.
Jag har köpt och laddat ner den på nätet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Har du koll på temperaturen i datorn?

När en processor börjar bli för varm så kommer den att gå långsammare för att motverka upphettningen.

Jodå, den går inte alls varm.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev habbeli:

Förresten ni som kan, hur är det kan jag lägga in min Win10 som jag har i min stationära dator?
Det är en laglig och köpt version men jag har hört att den ska tydligen vara låst till en viss dator.
Jag har köpt och laddat ner den på nätet.

 

Det beror på vad för sorts licens det är. En dyr retail-licens går att flytta till en annan dator men det förutsätter att du inte använder den stationära datorn. Det går att pröva om/hur Windows 10 fungerar genom att installera Windows 10 men inte skriva in någon licensnyckel, vissa funktioner är inaktiverade och det står på skrivbordet typ att man inte har någon licens men det mesta fungerar som vanligt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det beror på vad för sorts licens det är. En dyr retail-licens går att flytta till en annan dator men det förutsätter att du inte använder den stationära datorn. Det går att pröva om/hur Windows 10 fungerar genom att installera Windows 10 men inte skriva in någon licensnyckel, vissa funktioner är inaktiverade och det står på skrivbordet typ att man inte har någon licens men det mesta fungerar som vanligt.

Okej, då ska jag nog prova ladda hem den där Win-10 som du länkade till här ovanför och se hur den beter sej då, jag återkommer ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nä nu ger jag upp!!!
Har installerat om både Win10 och 7men det fungerar inte som det ska. Har haft hjälp av en datorreparatör / datorfirma och han bedömer att det är hårdvarufel i laptoppen, bara att skrota skiten ?
Nu ska jag se mej om efter en Chromebook i stället ?
Tack alla ni som försökt hjälpa mej med detta och jag återkommer när det strular till sig nästa gång ?

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...