Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thunderbird raderar mejl när de raderas i Telia Webmail


Okalettos
 Share

Rekommendera Poster

Och ett litet men kort inlägg i denna debatt: Idag rekommenderar jag INGEN att använda POP3. Imap är överlägset på alla punkter och det gäller bara att veta hur det fungerar, att en inkorg är samma oavsett vilken enhet du är på.

Raderar du på telefonen, raderas det på servern, din surfplatta, din dator A, din dator B osv.

Vill du spara något (lokalt) kopiera meddelandet till en annan mapp, en lokal om du vill ha en lokalt evig kopia (tills hårddisken kraschar, du byter dator el.dyl. för dessa filer missar många att göra backup av), flytta till annan mapp online om du vill få bort det från inkorgen men ha meddelandet online (och därmed ha en backup som klarar datorbyte).

 

Lite längre än tänkt, det jag ville få fram är: Använd INTE POP3

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-01-12 17:33, skrev Okalettos:

... Mozilla Thunderbird ... programmet raderar mejl automatiskt när de raderas i Telia Webmail..

Så vill vi helst inte ha det.. och så gjorde inte våra föregångare Windows Live Mail och Outlook Express..

Vi har letat i Thunderbirds inställningar och kontoinställningar men hittar ingen inställning (mer än den omvända funktionen, dvs behåll på servern när det tas bort i Thunderbird)

 

2021-01-15 22:37, skrev ChristerE:

Du skrev i första inlägget "(mer än den omvända funktionen, dvs behåll på servern när det tas bort i Thunderbird)", vilket förvånar mig ifall det valda protokollet är IMAP. Mejlen hämtas inte, som med POP, utan hanteras på servern så det finns ingen anledning till ett sådant alternativ i inställningarna. Återkom gärna om detta, ifall du vill.

 

2021-01-15 23:05, skrev Okalettos:

Yes, det är som jag skrivit.. tar vi bort mejl i Thunderbird, så ligger de kvar på servern (med hjälp av (och tydligen med stöd hos Telia) inställning för just detta i Thunderbird, som vi valt)).. ;)

 

2021-01-16 00:03, skrev ChristerE:

I första inlägget skrev du att mejl som raderas via webbmejlen sen automatiskt raderats där de visas i Thunderbird (som också stämmer med trådrubriken), som det ska vara med IMAP. Är det som du skriver nu så blir det ju en helt annan sak.

...
Vilket är det som avses? Och bifoga gärna en bild på den inställning du skriver om, som finns för IMAP.

 

2021-01-16 00:17, skrev Okalettos:

Raderar vi i webmejl så synkas Thunderbird, dvs det försvinner även i Thunderbird.. Men raderar vi i Thunderbird, så ligger det kvar i webmejl (eftersom vi valt den inställningen i Thunderbird).. 

 

Tror jag tolkade ditt inlägg från i fredagskväll annorlunda än vad du menade.
"Yes, det är som jag skrivit.. tar vi bort mejl i Thunderbird, så ligger de kvar på servern"
Du påpekar att det är som du skrev, och så förtydligar du med vad detta är. Min tolkning i mitt förra svar, jag såg inte det tänkta ordet "men" före "tar vi bort ...". Av ditt följande inlägg förstod jag att du också förklarade vad som händer vid radering i Thunderbird. Ville bara förklara ... ?


Grundtanken med IMAP är som Monshi skrev igår, men jag är inte främmande för någon variant av "behåll på servern". Men jag tror det mer handlar om att "gömma" i klienten, mejlen raderas inte där så länge de inte raderas på servern (som jag förstår det). Det finns också ett begrepp "purge" tillsammans med IMAP, har att göra med att märka för radering fast raderingen sker först vid något senare tillfälle.


Använder inte själv IMAP, POP för egna mejladresser och Exchange-konton för t ex föreningsmejl, så jag har inte mer än teoretisk koll på IMAP. Har googlat för att hitta den inställning du beskriver men har inte hittat någon som riktigt stämmer. Du verkar ha koll på hanteringen, hittade att det är IMAP som används, m m. Men jag skulle gärna vilja se en bild av inställningen, om du (eller någon annan) vill klistra in en sådan i tråden.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-01-16 09:31, skrev Monshi:

... det jag ville få fram är: Använd INTE POP3

Så du menar att jag inte själv är kapabel att välja vad som passar mig bäst? Hur ska jag annars tolka detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-01-17 21:24, skrev ChristerE:

Så du menar att jag inte själv är kapabel att välja vad som passar mig bäst? Hur ska jag annars tolka detta?

Du väljer det du vill, mina ord är en rekommendation idag då alla enheter är uppkopplade och många läser ofta sin e-post på minst tre olika sätt och förväntar sig då att meddelanden ska finnas inom samma struktur oavsett.

Tre olika sätt?

I program på datorn (thunderbird, outlook), i webbläsaren och på telefonen/surfplattan. På telefonen har du bara IMAP eller motsvarande btw.

Kör du POP3 är vanliga inställningen att e-postprogrammet i dator raderar e-posten från servern när man hämtar den från servern. Det går iofs att ställa men om du gör det då kommer epost som du sedan raderar på din dator inte raderas från servern.

 

Med IMAP speglas allt man gör vilket är det naturliga om man läser e-posten på lite olika vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Monshi:

Du väljer det du vill, mina ord är en rekommendation idag då alla enheter är uppkopplade och många läser ofta sin e-post på minst tre olika sätt och förväntar sig då att meddelanden ska finnas inom samma struktur oavsett.

Tre olika sätt?

I program på datorn (thunderbird, outlook), i webbläsaren och på telefonen/surfplattan. På telefonen har du bara IMAP eller motsvarande btw.

Kör du POP3 är vanliga inställningen att e-postprogrammet i dator raderar e-posten från servern när man hämtar den från servern. Det går iofs att ställa men om du gör det då kommer epost som du sedan raderar på din dator inte raderas från servern.

Det du skriver här håller jag med om, utom det om "rekommendation". En beskrivning av hur många läser sin e-post (alltså inte alla) och saklig information om POP och IMAP. Texten jag citerade "Använd INTE POP3" har jag svårt att se som en rekommendation, uppfattar det som en uppmaning och en stark sådan, nästan en befallning. Därav min reaktion, och påståendet/frågan jag ställde. 


I mitt förra inlägg nöjde jag mig med det påståendet/frågan. Annat från det tidigare inlägget - "Idag rekommenderar jag INGEN att använda POP3", hur kan man göra det utan att veta alla andras behov och e-postvanor? "Imap är överlägset på alla punkter", är det fakta eller bara tyckande?


Om jag blir tillfrågad om råd och inte lyckas förklara för- och nackdelar med POP respektive IMAP så att personen i fråga själv kan göra ett val som passar hen då skulle jag föreslå IMAP. Eller om jag får för lite information om någons e-posthantering för att kunna rekommendera POP eller IMAP, då skulle jag också rekommendera IMAP. Men inte generellt. Tror IMAP ställer till med minst problem om man inte själv inser konsekvenserna med diverse inställningar man kan göra, för t ex POP.


Något som jag skulle vilja rekommendera är: Köp ALDRIG en BOSTADSRÄTT (hyr en lägenhet), eller om det är det motsatta. Blev osäker där. Fast det har ju inte med e-post att göra, men jag tror många fattar ...
 

 

2021-01-17 21:17, skrev ChristerE:
2021-01-17 13:28, skrev Gigabyte:

... det tar emot att inte ha kontroll på mina egna mejl i min egen dator. Protonmail har inte pop ...

...

När jag inte är hemma så kan jag läsa och skriva mejlen med mobilen och när jag kommer hem så laddas mejlen automatiskt ner till datorn (pop) när jag startar TB.

Tänker och gör precis som Gigabyte, och det fungerar så bra!!!

 

Redigerad av ChristerE
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag saknar i denna diskussion är frågan om integritet och IT säkerhet. För mig är integritet viktigare än tillgänglighet. Synkronisering mellan flera enheter tror jag ökar riskerna både för övervakning och intrång. Jag använder POP med inställningen radera på servern. För mig så räcker det att ha inkommande mejl tillgängliga när jag inte är hemma. Jag vill inte att mina mejl ska ligga på någon server och i synnerhet inte okrypterat. När jag inte är hemma läser jag mejlen via webbläsare i mobilen istället för med app då jag läst att risken för övervakning är större med app. Jag läser av inkommande mejl i respektive mejlserver via en ikon med en knappryckning i mobilen. För arbetsmejl/kommunikation vill jag använda ett helt separat system för både min och arbetsgivares integritet och säkerhet.
 

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...