Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thunderbird raderar mejl när de raderas i Telia Webmail


Okalettos
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Ja, det är så att vi kör Mozilla Thunderbird på en pc och har till vår förvåning upptäckt att programmet raderar mejl automatiskt när de raderas i Telia Webmail..

Så vill vi helst inte ha det.. och så gjorde inte våra föregångare Windows Live Mail och Outlook Express..

Vi har letat i Thunderbirds inställningar och kontoinställningar men hittar ingen inställning (mer än den omvända funktionen, dvs behåll på servern när det tas bort i Thunderbird).. men det kanske finns?

Mvh Johan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Thunderbird är kontot konfigurerat som/för IMAP.

Ni behöver ändra kontotyp till POP3 och det går inte att bara ändra utan man behöver lägga till ett till konto, som POP3, och ange inställningar osv. och därefter ta bort kontot som är konfigurerat som IMAP.

Sedan kan man behöva ändra inställningarna för POP3 beroende på hur ni vill att det ska fungera när ni ex. raderar något med Thunderbird.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael63, 

 

Vill bara försäkra mig om att du förstod mitt inlägg..?

Alltså, när jag raderar mejl i Telia Webmail så vill jag inte att de ska raderas i Thunderbird.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMAP speglar det som händer på klienten (Thunderbird) och på servern (Webmailen).

POP3 medger inställningar som tex. att aldrig radera på servern eller radera efter en viss tid.

 

Kolla om du någonstans hittar vilken kontotyp du har i Thunderbird.

(Min dator med Thunderbird är på verksta'n..)

 

Tillägg:

Om du i Thunderbird flyttar dina brev till Lokala mappar så kommer inte servern åt dem.

 

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt som Mikael skriver. Du måste ta bort kontot i Thunderbird och lägga in det igen men som POP konto. Då laddas mailen ned till datorn och ligger där oavsett hur du sedan gör på webben. DOCK måste du läsa mailen via Thunderbird först, INNAN du raderar via webbmail. Du kanske dock redan har POP konto och då läst och raderat via webbmail först????

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Mikael63:

Tillägg:

Om du i Thunderbird flyttar dina brev till Lokala mappar så kommer inte servern åt dem.

Det här kan du alltså göra även om du har IMAP.

Du kan sätta upp en regel i stil med om mottagaren är din e-postadress - flytta till Lokala mappar/Inkorg

 

Dock blir det nog så då, att en flytt innebär att servern tror att det är raderat och då kommer du inte åt det där.

Då kan man ha en regel som kopierar till Lokala mappar i stället

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nä det där med mappar känns inte så intressant.. Ska kolla kontotyp och lägga till nytt som pop3 om det inte redan är det.. Och hoppas att önskad inställning dyker upp.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Okalettos:

... vi kör Mozilla Thunderbird ... programmet raderar mejl automatiskt när de raderas i Telia Webmail.

Det är helt i sin ordning när man använder IMAP i en e-postklient.


Det har redan getts bra råd och konkreta tips i tråden. Men en generell beskrivning kanske kan ge en bättre förståelse för e-posthanteringen och ge förutsättningar för att själv kunna välja hur man vill hantera mejlen.


Det centrala i hanteringen, som jag ser det, är e-postlådan hos sin e-postleverantör, och där först och främst Inkorgen. Webbmejl och e-postklienter är sen olika sätt att hantera mejlen.


Med en e-postklient och protokollet IMAP hanterar man e-posten direkt på servern hos e-postleverantören (i princip lika som med webbmejl). Och synkronisering av e-posten gör att den kan hanteras lokalt utan internetuppkoppling (efter att den synkroniserats, förstås). Oavsett användning av webbmejl eller en e-postklient med IMAP så ska man se samma innehåll på alla använda enheter. Kvittar om man raderar via webbmejlen eller i en e-postklient, eller skriver och skickar ett mejl från en enhet som för tillfället saknar internanslutning, så blir innehållet förr eller senare lika på alla enheter.


Med POP hämtas e-posten till datorn och det vanliga är att den då raderas från servern. Det finns möjlighet att "spara på servern" och det kan vara lämpligt i en del situationer. Men används det så att i princip all mejl behålls på servern så är det bättre att använda IMAP. Vid användning av POP och "spara på servern" behövs något som kontrollerar vad som redan hämtats av det som finns på servern och det kan bli "tungrott" med mycket e-post. Det kan t ex fungera för att hämta till en "sekundär" enhet för att e-posten sen ska kunna hämtas till "huvuddatorn".


Tar jag inte fel så blir "spara på servern" valt som standard i en del e-postklienter när man konfigurerar ett POP-konto i e-postklienten. Lite märkligt kan jag tycka, kan ju ställa till det rätt ordentligt för den som inte är så insatt i hur e-posten fungerar.


Vid användning av webbmejl hanteras förstås både inkommande och skickad e-post på servern. Det gör det vanligtvis också med IMAP i en e-postklient. Men jag har för mig att man med IMAP kan välja att skickad e-post ska sparas lokalt i den använda enheten (som det blir med POP) och då kan den sen inte nås från andra enheter. Vid endast användning av POP så är det bara Inkorgen i e-postlådan på servern som är intressant. Fast använder e-postleverantören spamfilter (vilket väl de allra flesta gör) så måste skräppostmappen på servern också kollas ibland, om man inte vill riskera att missa något mejl som felaktigt klassats som spam. Telia ändrade för ett antal år sedan så det inte längre går att inaktivera spamfiltret på servern, inte ens via webbmejlen. Jag ifrågasatte detta och fick något märkligt argument för det till svar. Hämtar man med POP så är det ju dumt att inte kunna inaktivera spamfiltret på servern.


Finns intresse så läs vidare i den här tråden i forumet hos Telia:

Så fungerar e-post – hämta eller hantera den direkt på e-postservern, m m - Telia Community

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Mikael63:

IMAP speglar det som händer på klienten (Thunderbird) och på servern (Webmailen).

Tanken bakom stämmer säkert, men formuleringen kan förvilla, tycker jag. Ser en hel del trådar där "webbmejl" blir som en benämning av mejltjänsten/servern (även om det inte är tänkt så). Men webbmejlen är bara ett gränssnitt mot mejltjänsten, på motsvarande sätt som en e-postklient med IMAP är det.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Okalettos:

Och hoppas att önskad inställning dyker upp.. 

Och ett inlägg till ...


Nej, det dyker inte upp någon inställning, det är hela funktionen med IMAP som fungerar annorlunda mot POP. Det är också därför det inte går att bara ändra i någon inställning, man måste göra ett nytt konto i e-postklienten, med de konsekvenser det medför för den e-post som redan finns på det ena eller det andra stället.


Går man över från IMAP till POP så kommer all e-post i Inkorgen på servern att hämtas till en lokal Inkorg i e-postprogrammet och raderas på servern (se om "spara på servern" i tidigare inlägg). Skickad e-post blir kvar i Skickat-mappen i e-postlådan på servern (med de vanliga inställningarna för IMAP). De synkade mejlen i datorn är sen inte längre intressanta, de kommer att raderas i Inkorgen som hanteras av IMAP-kontot i e-postklienten (där originalet alltså finns på servern) för att i stället dyka upp i Inkorgen som skapats när POP-kontot konfigureras.


(Hoppas allt detta blev rätt nu, så här mitt i natten).
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev ChristerE:

Tanken bakom stämmer säkert, men formuleringen kan förvilla, tycker jag. Ser en hel del trådar där "webbmejl" blir som en benämning av mejltjänsten/servern (även om det inte är tänkt så). Men webbmejlen är bara ett gränssnitt mot mejltjänsten, på motsvarande sätt som en e-postklient med IMAP är det.
 

Formuleringen var medveten för att inte stöka till det ytterligare. Det kan vara lättare att se kopplingen webbmail-mailserver ungefär som webbsida-webbserver.

Webmailen speglar än mer hur det ser ut på servern. Som slutanvändare har vi ingen annan, närmare, access till servern än så. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-01-12 17:33, skrev Okalettos:

... Mozilla Thunderbird ... programmet raderar mejl automatiskt när de raderas i Telia Webmail..

Så vill vi helst inte ha det.. och så gjorde inte våra föregångare Windows Live Mail och Outlook Express..

Vi har letat i Thunderbirds inställningar och kontoinställningar men hittar ingen inställning (mer än den omvända funktionen, dvs behåll på servern när det tas bort i Thunderbird)

Några funderingar ...


Var det POP som användes tidigare (i de andra mejlprogrammen) så borde det inte ha funnits några mejl att radera på mejlservern (med t ex webbmejlen). Utom sådana som ännu inte hämtats till datorn, och då fanns ju inte några motsvarande mejl i datorn som kunde raderas samtidigt. Detta under förutsättning att "spara på servern" inte var valt.


Kommentaren "hittar ingen inställning (mer än den omvända funktionen, dvs behåll på servern när det tas bort i Thunderbird)" antyder att det kan vara POP som nu används i Thunderbird, inte IMAP. Eller kan den möjligheten finnas i IMAP, i så fall behöver klienten ha en lista över mejl som tagits bort och inte längre ska synkroniseras med servern. Tycker det går emot hela tanken med IMAP.


Men är det POP som nu används så handlar väl "den omvända funktionen" om att behålla på servern TILLS de tas bort i Thunderbird, inte NÄR (då de också raderas från servern). Se länken och bilden under rubriken Mozilla Thunderbird.
https://freeola.com/support/email-leave-messages-on-server-pop.html

 

Används POP och man också "sparar på servern" så ska ju mejlen inte raderas från någon klient när man raderar på servern. Grunden med POP är att mejlen hämtas och samtidigt raderas från servern. D v s man vill ha originalen hämtade till en klient. Men att det finns en möjlighet att spara på servern (ett tag).


I samma artikel fick jag ögonen på följande information, som handlar om det jag skrev om "spara på servern" i ett tidigare inlägg.

"Why do we recommend keeping the messages only for 2 weeks?
Since POP3 is not designed to store messages on the server for long periods of time and in large quantities the performance of your e-mail account may be affected if large amounts are stored on the server."
 


(Någon får protestera om logiken i resonemangen i inlägget inte stämmer.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Mikael63:

Webmailen speglar än mer hur det ser ut på servern. Som slutanvändare har vi ingen annan, närmare, access till servern än så. 

Hur menar du att webbmejlen bättre visar e-postlådans innehåll än vad IMAP gör? Även webbmejlen presenterar en "tolkning" av det faktiska innehållet i databasen på e-postservern, av den e-post som finns där. För hantering med en e-postklient och IMAP behövs stöd för det i (eller tillsammans med) e-postservern. För hantering som webbmejl behövs en webbserver som tolkar innehållet i e-postservern, för visningen i en webbläsare.


Inte meningen att stjäla tråden och att vi grottar ner oss i någon diskussion om detta. Men någon kommentar (förutom min fråga) kan väl tillåtas tycker jag. Kan ju vara intressant även för andra, i samband med Okalettos/Johans funderingar.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem att ni grottar ner er :)

Under tiden ska jag försöka få tag i datorn och se om det är imap eller pop3 ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev ChristerE:

Inte meningen att stjäla tråden och att vi grottar ner oss i någon diskussion om detta. Men någon kommentar (förutom min fråga) kan väl tillåtas tycker jag.

Webmailen visar väl mer hur det ser ut för just den (motsvarande) webbservern än vad program som Thunderbird som kan ha flera olika konton, från olika leverantörer, man kan ha organiserat i olika mappar, lokala mappar osv.

Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Mikael63:

Webmailen visar väl mer hur det ser ut för just den (motsvarande) webbservern än vad program som Thunderbird som kan ha flera olika konton, från olika leverantörer, man kan ha organiserat i olika mappar, lokala mappar osv.

Eller?

Jo, med webbmejl blir det en e-postlåda i taget. Jag tolkade inte "hur det ser ut" som att slippa välja bland några e-postlådor och arkivmappar, utan just hur det ser ut. Tänker då på om mejlen visas som konversationer eller inte, på navigeringsfönster (där Inkorg, Skickat-mapp, arkivmappar, eventuellt flera e-postlådor och favoriter, m m, visas) och på läsfönster (till höger, i nedkanten eller av), m m. Allt detta kan fungera mer eller mindre bra oavsett mejltjänst (och dess webbmejl) eller vilken e-postklient som man använder.


I en e-postklient så blir det separata Inkorgar/e-postlådor vid användning av IMAP och med flera e-postadresser. Med POP kan man välja att hämta till en gemensam Inkorg eller separera mejlen i Inkorgar för respektive e-postadress. Men jag tror inte man väljer att använda webbmejl eller en e-postklient baserat på detta med en eller flera e-postadresser. Har man endast en e-postadress så blir det ju ingen skillnad alls mellan webbmejl och e-postklient, för det du skrev om "hur det ser ut på servern"


Något jag inte är bekväm med är visning av mejlen som konversationer (finns både för webbmejl och i e-postklienter), men det går ju att stänga av, om man känner till möjligheten. Visning av konversationer verkar vara standardinställningen både för webbmejl och i e-postklienter. Fördelen med konversationer är att mejlen listas en gång per konversation (de som innehåller samma, oförändrade, text i ämnesfältet). Men varje enskilt svar i en mejlkonversation brukar ofta innehålla alla tidigare mejl i konversationen, så det blir lite tårta på tårta när de ingående mejlen ska "fällas ut". Enklare då att hitta de olika mejlen i t ex datumordning.


En fördel med webbmejl är att man slipper konfigurera en e-postklient, och mejlen kan nås från lånade datorer (om de inte redan hämtats med POP i någon dator). Men det är ju något annat än att webbmejlen speglar hur det ser ut på servern.


(Det finns situationer där flera Inkorgar kan visas vid användning av webbmejl, t ex när speciellt konfigurerade "info"-adresser används med e-posttjänsten i Microsoft 365 Business-abonnemang. Och jag har för mig att det går att samla e-post för flera e-postadresser i samma Inkorg vid användning av IMAP (utan regler som flyttar runt mejlen). Men det får vi se som överkurs.)


... det var ju okej att grotta ner oss lite. ?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Okalettos:

Nu har jag kollat.. Kontot ligger som IMap i Thunderbird.. 

Och då är beteendet du beskrev i första inlägget så som det är tänkt att vara vid användning av IMAP (som du väl redan förstått efter kommentarerna i ett antal inlägg). Alternativet är alltså POP, med de för- och nackdelar som det protokollet medför.


Väljer du att ändra ("bygga om") till POP så kolla detta med "spara på servern". Kan vara användbart för vissa situationer, t ex för att kolla e-posten i flera enheter. Men ställer till det om "allt" sparas på servern (se tidigare inlägg).


Du skrev i första inlägget "(mer än den omvända funktionen, dvs behåll på servern när det tas bort i Thunderbird)", vilket förvånar mig ifall det valda protokollet är IMAP. Mejlen hämtas inte, som med POP, utan hanteras på servern så det finns ingen anledning till ett sådant alternativ i inställningarna. Återkom gärna om detta, ifall du vill.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev ChristerE:

Du skrev i första inlägget "(mer än den omvända funktionen, dvs behåll på servern när det tas bort i Thunderbird)", vilket förvånar mig ifall det valda protokollet är IMAP. Mejlen hämtas inte, som med POP, utan hanteras på servern så det finns ingen anledning till ett sådant alternativ i inställningarna. Återkom gärna om detta, ifall du vill.

Yes, det är som jag skrivit.. tar vi bort mejl i Thunderbird, så ligger de kvar på servern (med hjälp av (och tydligen med stöd hos Telia) inställning för just detta i Thunderbird, som vi valt)).. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev Okalettos:

Yes, det är som jag skrivit.. tar vi bort mejl i Thunderbird, så ligger de kvar på servern (med hjälp av (och tydligen med stöd hos Telia) inställning för just detta i Thunderbird, som vi valt)).. ;)

I första inlägget skrev du att mejl som raderas via webbmejlen sen automatiskt raderats där de visas i Thunderbird (som också stämmer med trådrubriken), som det ska vara med IMAP. Är det som du skriver nu så blir det ju en helt annan sak.


Kanske finns det en fördröjning för synkningen, för raderingen av originalet på servern. Men då ska ju mejlet vara borta från webbmejlen (servern) när man kollar lite senare.


Vilket är det som avses? Och bifoga gärna en bild på den inställning du skriver om, som finns för IMAP.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev ChristerE:

 

Hej ChristerE..

Raderar vi i webmejl så synkas Thunderbird, dvs det försvinner även i Thunderbird.. Men raderar vi i Thunderbird, så ligger det kvar i webmejl (eftersom vi valt den inställningen i Thunderbird).. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...