Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mörk skärm länge vid datorstart


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

Har gjort en ren installation av Windows 10 i en äldre dator. Datorn fungerar bra efter installationen men bildskärmen slocknar strax efter start och är mörk under en dryg minut innan uppstarten sen avslutas med bild under ytterligare ca 10 sekunder. Det får ägaren leva med men jag undrar om någon har någon förklaring till fenomenet.


Ska något förbättras så är det att korta den totala starttiden, om det går, att skärmen är mörk ett tag spelar ju ingen större roll (när man förstått att datorn inte hänger sig). Det var Windows 7 i den tidigare, och med ett nytt OS så verkar den kunna fungera något/några år till.


Starten börjar bra. Efter några sekunder visas kort "Press The ESC Key for Startup Menu". Sen kommer Windows 10-ikonen (flaggan/fönstret) och den "snurrande cirkeln" under några sekunder och så slocknar sen skärmen (fast svagt bakgrundsbelyst). När bild kommer tillbaka återkommer först den "snurrande cirkeln" någon sekund, sen visas ikonen för användarkonto, användarnamnet, den "snurrande cirkeln" och "Välkommen" under ca 10 sekunder innan Skrivbordet visas (lösenord används inte för inloggning). Har datorn gått ner i strömsparläge så tar det också en stund, med mörk bildskärm, innan den kommer igång igen.


Ett par varningar visades i Enhetshanteraren efter installationen av Windows 10, och följande Windows Update. Det handlade om ACPI och PCIE CardReader, och har inget med datorstarten och "den mörka minuten" att göra - kunde konstateras efter att drivrutiner manuellt sökts upp och installerats.


Lite information om datorn (förhållandevis kraftfull när den var ny):
HP Pavilion dv7
Processor: AMD A6-3430MX APU with Radeon(tm) HD Graphics
Processorhastighet: 1700 MHz
Minne: 8 GB
Hårddisk: Kingston HyperX Fury 240GB SSD (SHFS37A/240G)


Som sagt, inget större problem med detta, men någon kanske har en tanke om, en förklaring till, fenomenet.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen förklaring men spånar lite och med reservation för att en del kanske kommer från Linuxmiljön, alltså ett effekten kanske skiljer sig beroende på OS(?)

I BIOS (eller motsvarande) brukar det ju finnas ett par alternativ för uppstarten.

Typ "Normal" eller "Quiet". Kanske något läge till, nåt med memorycheck..

Om valet är "Quiet", eller vad det nu står, så är väl tanken att man inte ska se "några siffror som rasslar förbi" vid uppstarten.

Kunde man ändra till "Normal" så skulle man dels kunna se att datorn gör något och dels kanske få felmeddelande. Kanske är det så att valet är "Quiet", att man inte ska se nåt i uppstarten samt att minnet ska kollas, vilket kanske tar en minut?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, skrev Mikael63:

Har ingen förklaring men spånar lite ...

Tack, lite spånande kan göra susen. Ska kolla BIOS, men det blir inte nu direkt ... återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev ChristerE:

Tack, lite spånande kan göra susen. Ska kolla BIOS, men det blir inte nu direkt ... återkommer.

Nu har jag kollat i BIOS men hittar inget där som förklarar den dryga minuten utan information på skärmen. Det är väl heller inte där som anledningen till det kan finnas, uppstarten kommer ju till läget där ESC kan tryckas och gör man inte det så fortsätter datorn direkt med Windows. Jag stängde av "Snabb start" ifall det skulle ha med saken att göra, men det blev ingen skillnad.


Det här är inget stort problem, bara lite irriterande. Får informera när jag lämnar tillbaka datorn så ägaren är förberedd när skärmen plötsligt blir mörk ett tag under uppstarten.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Cecilia:

Har du kollat om HP har några nyare drivrutiner att installera?

Vad för drivrutiner ska jag kolla efter då, grafikdrivrutiner eller något annat?


Det finns inga varningar i Enhetshanteraren, efter uppdateringarna jag nämnde tidigare. Därmed inte sagt att det inte skulle kunna gå att få skärmen att visa bild hela tiden. Har testat att uppdatera grafikdrivrutinen inifrån Enhetshanteraren som meddelar att de bästa drivrutinerna för enheten redan är installerade. Hade då inte hämtat någon på egen hand vald drivrutin så automatiken i Windows användes. Har också testat att gå ned i "upplösning", ända ned till 800 x 600 , men tiden som skärmen blir mörk är densamma. (Skärmen på den här lite gamla datorn, 17 tum, är gjord för 1600 x 900.)


I samband med datorstarten kan man välja att se "System information" och där anges bl a "Processor: AMD A6-3430MX APU with Radeon(tm) HD Graphics". I Enhetshanteraren anges både "AMD Radeon 6600M and 6700M Series" och "AMD Radeon HD 6520G" under Bildskärmskort. 


På sidan https://www.amd.com/en/support  finns ett verktyg för automatisk upptäckt av grafikkort, som kan användas för den aktuella datormodellen och windowsversionen (om jag inte fattar fel). Det finns också en avdelning för att manuellt välja produkt. Kollade där först, bara för att se om korten fanns med men jag hittade dem inte där. Använde sen Auto-Detect-varianten men den hittade ingen nyare drivrutin.


Windows börjar väl med någon standarddrivrutin som passar alla grafikkort, så inte så konstigt att bild visas i början av datorstarten. Och något direkt fel är de ju inte på befintlig drivrutin heller, det ser ju rätt ut när bilden väl visar sig. Så vad har datorn för hemligheter för sig under den mörka perioden. Om laddningen av Windows stannar upp för att leta/ladda en grafikdrivrutin så tycker jag den sammanlagda tiden före och efter, innan Skrivbordet dyker upp, är för kort för att ladda hela Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om mbgtmaris tips inte hjälper:

9 timmar sedan, skrev ChristerE:

Har testat att uppdatera grafikdrivrutinen inifrån Enhetshanteraren som meddelar att de bästa drivrutinerna för enheten redan är installerade. Hade då inte hämtat någon på egen hand vald drivrutin så automatiken i Windows användes.

Enhetshanteraren kollar på samma ställe som Windows Update, dvs på Microsofts servrar men det kan finnas drivrutiner som datortillverkaren inte har skickat in till Microsoft.

 

Chipset är ju bra om det är den senaste. HP har ett program som heter HP Support Assistant och som bör gå att hitta på sidan med drivrutiner mm för den aktuella datormodellen. Det programmet kollar om HP har några nyare drivrutiner än de som är installerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev mbgtmari:

 

15 timmar sedan, skrev Cecilia:

HP har ett program som heter HP Support Assistant och som bör gå att hitta på sidan med drivrutiner mm för den aktuella datormodellen. Det programmet kollar om HP har några nyare drivrutiner än de som är installerade.

Lite efter mitt senaste inlägg hittade jag följande (innan mbgtmari hann svara).
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-start-winpc/windows-10-start-up-black-screen-for-2-minutes/5460abfd-69c8-4602-8ded-38cf55dcdb6d


Förslagen i de första inläggen var inte så lockande (om "downgrading the AMD drivers", och annat), men tipset i inlägget från 2017-03-11 kunde vara värt att testa - det om "AMD Catalyst control Centre", i alla fall som en första åtgärd. Kontrollcentret finns i datorn (upptäckte jag då), tillgängligt t ex genom högerklick med musen på Skrivbordet. Testade att inaktivera "AMD Radeon Dual Graphics". Det hjälpte inte men jag hade då heller inte kollat eventuella förutsättningar för att det skulle lyckas.


Har pysslat med annat under måndagen, och har mer att ordna med innan datorn kollas igen. Men i alla fall en liten rapport i tråden innan det är dags att sova en stund igen. Hjälper inte tipsen i tråden jag hittade så ska jag kolla era tips, så tack för dem.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...