Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel skärmupplösning


Mesa
 Share

Go to solution Solved by X-Men,

Rekommendera Poster

9 timmar sedan, skrev Mesa:

Försökte ersätta drivern men den vill inte.

Hur långt kom du? I vilket steg tar det stopp? Får du något felmeddelande?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Hoppas detta är rätt ställe att svara till alla intresserade. Jag har laddad ner två driver versioner, se bif. bild. Kan inte packa upp /öppna RAR filer. (Har slängt RAR länge sedan ty det blev så jobbigt med den.) Försökte installera men Win vägrar. Suck!

Win uppdate.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivern från AMD, Catalyst.. är en .exe som du bara behöver dubbelklicka på för att köra.

image.png.6a4e07bce4f7cb6dfb2b82228f61ea78.png

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kör filen från AMD packas den upp i en mapp först innan installationen drar igång.

Om du istället installerar det eminenta programmet 7-Zip, som Cecilia länkar till, kan du packa upp filen på detta sätt:

 

 

8.thumb.JPG.c0a48207a13f7ad64a897e0b089abf1c.JPG

 

1. Öppna mappen där du sparat filen, markera den och högerklicka.

2. I menyn du får upp markerar du 7-Zip så fälls en ny meny ut.

3. Klicka på "Packa upp här" så packas filen upp i den mapp du sparat filen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Igår lovade jag att återkomma ikväll med en annan instruktion som "tvingar" datorn att installera drivrutinen. Det här är det sätt jag gjort när jag installerat drivrutinen till mitt grafikkort HD2600XT. Jag tar med en inledningen av gångordningen från igår.

 

Jag utgår från att du vet var du har sparat och packat upp installationsfilen.

 

 

1.JPG.48562f65b630f1f16109e77a27146664.JPG

 

1. Markera ikonen "Den här datorn" (1) och högerklicka.
Klicka på "Hantera" (2) i menyraden för att komma till Enhetshanteraren.
2.JPG.ed088e99c9ab716786e0f6c025d18a9c.JPG
 

2. Klicka på "Enhetshanteraren" i vänsterspalten så visas alla enheter i högerspalten.
Klicka på pilen (2) framför "Bildskärmskort" så visas ditt grafikkort som sannolikt heter "Microsoft Basic Display".

 

 

3.JPG.196bd44e7480e9936abdf77e28a62613.JPG

 

3. Markera ditt grafikkort (1). I bilden ovan visas min särbos grafikkort.
Högerklicka och klicka på "Uppdatera drivrutin" (2) som visas i menyn.

 

4.JPG.c7b4764359ff099bd5156688983e1a00.JPG

 

4. I fönstret som visas, klicka på "Välj drivrutinsprogram som redan finns på datorn".

 

11.JPG.532e687df61621cc62d5cc911b309f4f.JPG

 

5. I fönstret som visas, klicka på "Låt mig välja från en lista över tillgängliga drivrutiner på min dator" (1).
Klicka på "Nästa" (2)

 

 

12.JPG.1502299500c159c127ee44df3499dd9e.JPG

 

6. Klicka på "Disk finns..." (1)
Klicka på "Nästa" (2)

 

 

13.JPG.d27bb4886a94ff1478e70a3cfafd0ed2.JPG

 

7. Klicka på "Bläddra"

 

14.JPG.45910ffd5f157b260a02f3aff345a2f5.JPG

 

8. Bläddra till den mapp som du sparat drivrutinen i där den också är uppackad. (1). I bilden ovan visas det exempel som jag föreslog igår.
Klicka sedan på mappen "Packages" (2).

 

 

15.JPG.78eb4d032d152610ff88943eb540a377.JPG

 

9. Kontrollera att mappen "Packages" (1) är öppnad.
Klicka på mappen "Drivers" (2) för att öppna mappen.

 

 

16.JPG.7e3982df76e3498915e6a10110356873.JPG

 

10. Kontrollera att mappen "Drivers" (1) är öppnad.
Klicka på mappen "Display" (2) för att öppna mappen.

 

 

17.JPG.9294aca4256b7c421c813aabe168fe91.JPG

 

11. Kontrollera att mappen "Display" (1) är öppnad.
Klicka på mappen "WT6A_INF" (2) för att öppna mappen.

 

 

18.JPG.e6d66ec751b17aca8fac6f53335e39fa.JPG

 

12. Kontrollera att mappen "WT6A_INF" (1) är öppnad.
Klicka på filen "C0187674.inf" (2) för att öppna filen. (Om du har valt att dölja filändelser ser du inte ".inf" i filnamnet).

 

 

19.JPG.b1b543bb986fdf734f0ce25de094d33b.JPG

 

13. Kontrollera sökvägen (1).

Är sökvägen korrekt, klicka på "OK" (2) för att fortsätta.

 

 

20.JPG.ae2ae6d443f55fa9f4308b52958f797e.JPG

 

14. Skrolla (1) till du ser namnet på ditt grafikkort i listan.
Markera namnet på ditt grafikkort (2), vilket enligt din uppgift skall vara ett AMD Radeon HD5450.

Klicka på "Nästa" (3) för att fortsätta.

 

 

21.JPG.77645cdb36fe77dfb214e237fefbcf4e.JPG

 

15. Du kommer sannolikt att få en varning, som bilden ovan visar. Just denna bild kommer hos mig i min särbos dator just för att jag är på väg att installera en drivrutin som inte alls stämmer överens med drivrutinen. Hon har ett grafikkort från nVidia medan drivrutinen är för AMD.

Nu är detta rätt drivrutin för din dator så du klickar på "Ja" för att fortsätta. 

 

Jag kan inte gå vidare här eftersom jag då sannolikt kommer att krascha min särbos dator. Med andra ord, jag kan inte ger dig fler bilder men det kan jag göra på söndag då jag är hemma och har min egna dator tillhands, om det skulle behövas.

 

Nu skall det inte behövas för drivrutinen till ditt grafikkort bör installeras utan problem och Enhetshanteraren kommer att ange att grafikkortet är ett HD5450 när det är klart. Därefter bör du kunna ändra inställningarna så du kan nyttja din skärms fulla kapacitet.

 

Det går att göra en ändring i Windows 10 som förhindrar Windows 10 att installera nyare drivrutiner till grafikkortet. Om det finns i Home har jag inte kontrollerat. Jag har Pro-versionen och där finns inställningen. Jag kan kika i en av mina stationära datorer som har Windows 10 Home om funktionen finns, om du är intresserad.

 

Följ denna instruktion och se om du kan få drivrutinen installerad till ditt grafikkort.

Min särbo har sagt till mig att köpa ett nytt modernt men jag behöver inget nytt. Samma sak kanske gäller dig för jag har en känsla av att Microsoft i kommande uppdateringar till slut sätter stopp för den här sortens installation av gamla drivrutiner.

 

Lycka till och återkom med resultatet.

 

19.JPG

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan något moderator ta bort bilden längst ned i inlägget.

Av någon anledning ser jag bilden i punkt 13. även sist i inlägget.

Har försökt ta bort den men den kommer tillbaka lika snabbt som jag klickar på "Spara".

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev X-Men:

Kan något moderator ta bort bilden längst ned i inlägget.

Av någon anledning ser jag bilden i punkt 13. även sist i inlägget.

Har försökt ta bort den men den kommer tillbaka lika snabbt som jag klickar på "Spara".

Jag lyckas inte få bort den från den positionen. Det är 19.jpg som ligger där och om man tar bort den bland uppladdade filer torde den även försvinna i punkt 13.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför bilden finns med sist i inlägget förstår jag inte då jag inte själv lagt in den där.

Går den inte att ta bort, ja, då får den vara kvar. 

 

Tack för hjälpen med att kika på problemet. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

2021-01-11 22:20, skrev X-Men:

Kan något moderator ta bort bilden längst ned i inlägget.

Av någon anledning ser jag bilden i punkt 13. även sist i inlägget.

Har försökt ta bort den men den kommer tillbaka lika snabbt som jag klickar på "Spara".

Hej X-Men! Ett stort tack för din fin steg för steg råd och hjälp, men jag kommer inte längre än att det redan finns AMD Radeon HD5450 där. Resten klarar jag inte av. Det ser inte likadant ut här. Ledsen. Om du eller någon annan kunde hjälpa mig med Skype videosamtal, där finns "Visa skärm" funktion, så det kanske skulle funka bättre? Då kan du se min skärm och berätta till mig vad jag ska göra. Kan man skicka PM här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Mesa:

 

Hej X-Men! Ett stort tack för din fin steg för steg råd och hjälp, men jag kommer inte längre än att det redan finns AMD Radeon HD5450 där. Resten klarar jag inte av. Det ser inte likadant ut här. Ledsen. Om du eller någon annan kunde hjälpa mig med Skype videosamtal, där finns "Visa skärm" funktion, så det kanske skulle funka bättre? Då kan du se min skärm och berätta till mig vad jag ska göra. Kan man skicka PM här?

Det går utmärkt att skicka PM via ditt konto på eForum.

Jag kan skicka ett till dig så ser du det och kan besvara det.

Förutsättningen är att du inte blockerar funktionen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en återkoppling på TS problem.,

 

Jag har ikväll kopplat upp mig via fjärrstyrning och installerat drivrutinen enligt den instruktion som jag gav lite längre upp i tråden.

När det var klar fick TS åter upplösningen 1920 x 1080.

 

Den drivrutin som Windows 10 version 20H2 installerat visar att grafikkortet är ett HD5450 men begränsar upplösningen till 1280 x 1024.

Med AMDs drivrutin och installation av den manuellt fixades denna begränsning och TS kan åter få full-HD-upplösning,

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev X-Men:

installerat drivrutinen enligt den instruktion som jag gav lite längre upp i tråden.

Är det inlägget med alla bilderna?

Så att rätt inlägg kan markeras som lösningen.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Cecilia:

Är det inlägget med alla bilderna?

Så att rätt inlägg kan markeras som lösningen.

Ja, det är det inlägget där sista bilden inte går att ta bort. ?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...