Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel skärmupplösning


Mesa
 Share

Go to solution Solved by X-Men,

Rekommendera Poster

Hej igen! Jag fick problem efter Windows 10 uppdateringen:
Har en äldre HP stationär dator och en äldre BenQ G2222HDH, (16:9 Full HD) bildskärm.
Upplösningen på skärmen ändrades och visar bilden bredare än normalt. 
Skärmupplösning är 1280 x 1024 (mitt val). Är det fel på grafikkortet eller? Vad kan jag göra för att få det rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du menar med att "bilden" visas "bredare än normalt".  Är din skärmupplösning den rekommenderade? Om jag högerklickar på mitt skrivbord och väljer Bildskärmsinställningar kommer jag till den sidan i Inställningar och får upp att jag har den rekommenderade, i mitt fall 1920 x 1080 (rekommenderas). Kanske har du nytta av vad Anders Reuterswärd skrev 2017

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.673794/battre-skarm-windows-10/sida/3/stall-in-och-kalibrera-skarmen

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mesa:

... och en äldre BenQ G2222HDH, (16:9 Full HD) bildskärm.
Upplösningen på skärmen ändrades och visar bilden bredare än normalt. 
Skärmupplösning är 1280 x 1024 (mitt val).

 

25 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Jag vet inte vad du menar med att "bilden" visas "bredare än normalt".

Mesas egna val ger proportionen 16:12,8 (om jag räknat rätt) medan skärmens proportion uppges vara 16:9.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Mesa:

1280 x 1024 (mitt val).

Står det så? Alltså även texten (mitt val)?

Eller avser du att det är du som medvetet har valt att det ska vara just 1280 x 1024?

 

Man kan, som ChristerE är inne på, räkna ut förhållandet.

16:9 = 16 delat med 9 = 1,777777778

Vill man då använda 1280 i bredd så kan man ta 1280 delat med 1,777777778 = 720, alltså  bör 1280 x 720 ge en o-förvrängd bild.

1920 x 1080 ger också 1,777777778 vilket passar för en 16:9.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdateringen av Windows 10 kan ha gjort att du inte längre har den anpassade drivrutinen du bör ha till ditt grafikkort. Du kan testa att hämta den senaste drivrutinen och installera den.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Jag vet inte vad du menar med att "bilden" visas "bredare än normalt".  Är din skärmupplösning den rekommenderade? Om jag högerklickar på mitt skrivbord och väljer Bildskärmsinställningar kommer jag till den sidan i Inställningar och får upp att jag har den rekommenderade, i mitt fall 1920 x 1080 (rekommenderas). Kanske har du nytta av vad Anders Reuterswärd skrev 2017

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.673794/battre-skarm-windows-10/sida/3/stall-in-och-kalibrera-skarmen

 

Stor tack för Reuterswärd länken, det sparar jag noga! ? Men Upplösningen 1920x1080, som jag behöver finns inte i listan att välja.Det som rekommenderas blir ännu värre än det som jag valde själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken upplösning är det som rekommenderas?

Går det att välja någon frekvens också?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev ChristerE:

 

Mesas egna val ger proportionen 16:12,8 (om jag räknat rätt) medan skärmens proportion uppges vara 16:9.

Upplösningen 1920x1080, som jag behöver finns inte i listan att välja.Det som rekommenderas blir ännu värre än det som jag valde själv. Tack ändå! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, skrev X-Men:

Tack! Uppdateringen av Windows 10 kan ha gjort att du inte längre har den anpassade drivrutinen du bör ha till ditt grafikkort. Du kan testa att hämta den senaste drivrutinen och installera den.

Jag tror att du har rätt! Jag har försökt hitta det men lyckades inte. Laddade ner en konstig driver med samma namn, som passade inte. På vilken säker sida ska jag hämta det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Cecilia:

Vilken upplösning är det som rekommenderas?

Går det att välja någon frekvens också?

1280x1024 rekommenderas. :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mesa:

Jag tror att du har rätt! Jag har försökt hitta det men lyckades inte. Laddade ner en konstig driver med samma namn, som passade inte. På vilken säker sida ska jag hämta det?

Den mest säkra sidan är ju Benq: https://www.benq.eu/en-lu/support/downloads-faq/products/monitor/g2222hdh/software-driver.html

Men de har inte tagit fram någon nyare än till Windows 7. Kan fungera ändå men man vet inte.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mesa:

Jag tror att du har rätt! Jag har försökt hitta det men lyckades inte. Laddade ner en konstig driver med samma namn, som passade inte. På vilken säker sida ska jag hämta det?

För att kunna hjälpa dig att hitta rätt drivrutin behöver vi veta exakt vilken datormodell det är du har från HP. 
 

Det skall finnas en etikett, sannolikt på baksidan av lådan, med den exakta modellbeteckningen. Om du dessutom har en servicetag (ett speciellt nummer som används på HPs hemsida) eller serienumret på datorn tillgängligt, underlättar det för att reda ut vilken dator du har och därmed vilket grafikkort som sitter i datorn.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Mikael63:

Det ska räcka. Vet du om du har 32-bitars Windows eller 64-bitars Windows?

 

Edit. Länk till där man kan hämta Drivers, så länge:

https://www.amd.com/en/support/graphics/amd-radeon-hd/ati-radeon-hd-5000-series/ati-radeon-hd-5450

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om installationsprogrammet inte uppdaterar drivrutinen kan du prova att uppdatera den manuellt via Enhetshanteraren och låta grafikkorten den vägen installera drivrutinen. Det du behöver göra är att packa upp drivrutinen från AMD först.

Använd AMDs drivrutin i första hand.

 

Alternativt är att du hämtar Microsofts drivrutin för grafikkortet och provar om den fungerar. Du packar upp filen först och uppdaterar via Enhetshanteraren.

 

Här är länk för Windows 10 32-bitarsversionen:

 

http://download.windowsupdate.com/c/msdownload/update/driver/drvs/2015/12/200008162_d57f8ab31a900d6683b8e91c45bf47dff9880ac9.cab

 

Här är länk för Windows 10 64-bitarsversionen:

 

http://download.windowsupdate.com/c/msdownload/update/driver/drvs/2015/12/200008163_1d9182fa8fc2d81da7ed647eb6fc5e32d9902234.cab

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-01-09 18:48, skrev Cecilia:

Den mest säkra sidan är ju Benq: https://www.benq.eu/en-lu/support/downloads-faq/products/monitor/g2222hdh/software-driver.html

Men de har inte tagit fram någon nyare än till Windows 7. Kan fungera ändå men man vet inte.

Tack Cecilia och ni andra som försökt hjälpa! Detta verkade bra, laddade filen i min dator, men kunde inte installera det då det försvann/osynlig? konstigt. ("Hämtade filer" mappen). De andra förmådde jag inte heller installera. Verkar att drivrutinen är 32 bitar.
Windows påstår att den bästa drivrutinen är installerad. Jag lyckades inte heller fullfölja X-mens råd. Jag bifogar skärmdumpar för mer info.

MS Basic.JPG

De bästa drivrut.JPG

BenQ drivers.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Mesa:

Verkar att drivrutinen är 32 bitar.

Vi behöver veta om operativsystemet är 32 eller 64.

Klicka på Windowsknappen, skriv winver, klicka på enter.

Där bör det stå vad du har för Windowsversion.

 

@X-Men - om vi testar med AMD,s driver vilken bör väljas?

 

Catalyst Software Suite
eller
Radeon Software Crimson Edition Beta

 

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev Mikael63:

Vi behöver veta om operativsystemet är 32 eller 64.

Klicka på Windowsknappen, skriv winver, klicka på enter.

Där bör det stå vad du har för Windowsversion.

 

@X-Men - om vi testar med AMD,s driver vilken bör väljas?

 

Catalyst Software Suite
eller
Radeon Software Crimson Edition Beta

 

Det är Catalyst Software Suite som skall användas!

Den andra är en Beta-version och den kan testas om man vill testa en Betaversion.

  • Tack 1
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör så här för att inte riskera att filen blir "gömd".

 

1. Skapa en mapp på din disk C:\ som heter

 

AMD HD5450 driver

 

2. Gå till länken som Mikael63 lagt ut i sitt inlägg ovan.

3. Klicka på "Download" till höger om Catalys Software Suite för Windows 10 64-bitarsversionen, om du är säker på att du har 64-bitarsversion.

 

4. Spara filen i den mapp du skapade under punkt 1.

5. Packa upp filen i samma mapp.

 

1.JPG.cdc017813ed57b2f9a30eccbf1bea9e7.JPG

 

6. Om du har ikonen "Den här datorn" på Skrivbordet, markera den (1) och högerklicka. 
I menyn du får upp klicka på Hantera (2).

2.JPG.3067b24a6b22ecbfd83ee902a54478ea.JPG
 

7. Klicka på Enhetshanteraren (1)
I fältet till höger visas alla enheter.
Klicka på pilen framför Bildskärmskort (2)

 

 

3.JPG.316d5b1f7fa8673a7a2d03cef4b124aa.JPG

 

 

8. Markera namnet på bildskärmskortet som visas (1)

I bilen ovan visas ett nVidia-kort bara för att jag använder min särbos dator då jag inte är hemma vid min egna.
Det spelar ingen roll utan namnet på bildskärmskortet är det du skall klicka på ändå. Sannolikt står det i din dator "Microsoft Basic Display" eller liknande.

 

Högerklicka och i menyn väljer du Uppdatera drivrutin (2).

 

 

4.JPG.bfb9219d20a29c3c1a10eba70b65f64b.JPG

 

9. I det nya fönstret du får upp klickar du på "Välj drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn".

 

 

5.JPG.9457087c192355e65d1c014bfd33af99.JPG

 

10. Klicka på "Bläddra..." (1) i fönstret du får upp.

Bläddra nu till mappen du skapat och klicka dig fram i alla undermappar tills du ser samma sökväg som jag visar dig i bilden ovan (2).

Jag har hämtat filen hos AMD, sparat den i en mapp med samma namn som jag föreslagit dig samt packat upp filen i den mappen. Du skall kunna hitta samma sökväg som bilden ovan visar om du följt instruktionerna så här lång.

 

När du är klar med sökvägen klickar du på "Nästa" (3).

Om allt går som det är tänkt kommer drivrutinen att installeras.

 

Skulle du få beskedet att bästa drivrutin är installerad har jag ett annat tips på hur du "tvingar" Windows att acceptera drivrutinen.

Som upplysning kan jag informera dig om att jag använder ett äldre grafikkort än du har och jag har fått drivrutinen att fungera i min dator med Windows 10. Mitt kort är ett HD2600XT, en föregångare till HD5450 som du har.

 

Se om du kan följa instruktionerna i detta svar och återkom.

Jag kan inte besvara tråden förrän i morgon kväll då jag jobbar i morgon.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev X-Men:

Det är Catalyst Software Suite som skall användas!

Den andra är en Beta-version och den kan testas om man vill testa en Betaversion.

Vad ska jag göra? Finns inte något jag kan välja själv.?

Min hårddisk är full och kan ha göra med detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En notis:

 

Har du inte ikonen "Den här datorn" på Skrivbordet kan du komma åt Enhetshanteraren så här:

 

 

6.JPG.3dc7aab9005617e039c27c3633ee438c.JPG

 

Klicka på "Sökikonen" i Aktivitetsfältet (1).

 

Skriv    enhetshan     så kommer Enhetshanteraren upp i sökresultatet. Klicka på namnet (2) så öppnas Enhetshanteraren den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Mesa:

Vad ska jag göra? Finns inte något jag kan välja själv.?

Min hårddisk är full och kan ha göra med detta.

Så här ser sidan ut när jag går in på den:

 

7.thumb.JPG.f96628691936ff0c37c040d9a9ff41a1.JPG

 

1. Klicka på plustecknet framför "Windows 10 - 64-Bit Edition så fälls en meny ut.

2. Du ser namnet på filen.

3. Klicka på "Download" för att hämta filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 64-bitars operativsystem, x64-baserad processor

och Kontrollpanelen med Enhetshanteraren på skrivbordet. 

Försökte ersätta drivern men den vill inte. Jag orkar inte idag mer. Upptaget i morgon kväll. Tack alla snälla ni!

Redigerad av Mesa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...