Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Webläsare krånglar - datorinställning???


Orlodoffa
 Share

Rekommendera Poster

Har ett skumt problem med en hemsida i båda mina webläsare (Chrome o Edge), men den funkar i min andra dator. Windows 10 på båda. 

Om jag öppnar ex. Byggmax.se hemsida och söker på "regel" så får jag en lång lista under tiden jag skriver. Klickar jag på något i den listan så kommer jag vidare till produkten.

Det är som det skall vara på båda datorerna och vad jag vet på alla liknande hemsidor.

 

Om jag går in på Bokon.se och söker på ex "church" så får jag en lång lista med böcker om och av Churchill, klickar jag på en av dem så kommer jag vidare till boken på gamla datorn, MEN INTE..... på nya datorn.

 

Vad jag vet är allt lika, och jag tror att jag kör med standardinställningar på båda.

Båda datorerna Asus, en är ca fem år gammal, den andra några månader. Fattar inget.................

Någon som har tips??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Websida cordas (html, htm) och webläsaren av cordar så blir en begriplig txt och bild !

Surfar in olika websidor med olika webläsare så hända det ser lite olika ut

Vi som skriver dess websidor.  Och har  beta testare , 

Har stöd hjälp medel hur utforma websida

Har smyga in en fel cord, dålig skriv cord. Ett miss osv osv . Just den webläsare tolk ,  dessa fel, dålig cord, miss 

Beror hur webläsare tolka och försöker göra något ..bli jätte bra en webläsare

I nästa webläsare så hel knasigt

 

Nu kan inte  jag säga du fel instälningar

Efter båda cord och av cord ska sync med rätt html 3, html 4 html5

Vissa websidor har blanda tekniska lösningar 

 

Jag vet  inte om hjälp dig något eller om inte läs den fråga rätt ,  

 

Ett tips testa flera webbläsare 

Jag som beta testare har massa  olika webläsare, ....

Mobile 4-7 st minst i bland upp 10 st

Pc ...flera olika

Pad flera olika 

 

Just jag granska ...kolla att websida se bra ut 

När ni kommer in dessa sidor. troligen kommer ni inte se nogon skilnad 

 

Test åter test 

Blir bra sidor bra 

Ingen test , så blir regel dåligt 

Så arbetar jag 

 

Obs Byggmax sida. 

Är riktig,  riktig dålig fel tänk sida

Massa cord fel 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Stafstaf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bara gäller bokon.se så skulle du ju kunna fråga deras Kundservice.

 

Annars kan du kolla om skillnaden beror på något tillägg du har i ena datorn men inte i den andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan frågat Bokon, men eftersom det är i datorn felet verkar ligga så har vi inte kommit vidare. Som du säger, det är säkert något tillägg eller inställningar, men jag kan inte riktigt komma på vad som är unikt för datorn med problemet - vad jag vet är de ganska lika i innehåll o inställningar - den nya har minst antal program i sig.

Kan man stänga av tillägg och starta upp dem ett och ett? Eller stänga av och starta upp alla på en gång?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att stänga av alla tillägg i båda datorerna för att se om något ändras på någon av dem.

 

12 timmar sedan, skrev Orlodoffa:

Om jag går in på Bokon.se och söker på ex "church" så får jag en lång lista med böcker om och av Churchill, klickar jag på en av dem så kommer jag vidare till boken på gamla datorn, MEN INTE..... på nya datorn.

Är det listan som ser annorlunda ut eller är det klicket som inte fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Enklast är väl att stänga av alla tillägg i båda datorerna för att se om något ändras på någon av dem.

 

Är det listan som ser annorlunda ut eller är det klicket som inte fungerar?

Klicket funkar inte på nya datorn  -klicket släcker bara ned listan men den inmatade texten i sökfönstret finns kvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Orlodoffa:

klicket släcker bara ned listan men den inmatade texten i sökfönstret finns kvar

Det kan jag bekräfta! Har webbläsaren Vivaldi.

Återkommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Mikael63:

Det kan jag bekräfta! Har webbläsaren Vivaldi.

Återkommer!

Om jag inaktiverar uBlock för den sidan fungerar det bra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Mikael63:

Om jag inaktiverar uBlock för den sidan fungerar det bra.

Hade bara fem tillägg i Chrome - stängde ner alla, funkade ändå inte. Men du hade alltså samma problem med Vivaldi? Är uBlock ett tillägg?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börja fundera.

Använder du tagenbord ,mus 

Eller pekar med finger på skärm 

 

Som skrev i mitt inlägg 

Ang cord och inläsning , samt varje webbläsare 

 

Nu ska gå in kolla med Windows xp . 

Se vad som händer .  .

Återkommer .

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, skrev Orlodoffa:

Hade bara fem tillägg i Chrome - stängde ner alla, funkade ändå inte. Men du hade alltså samma problem med Vivaldi? Är uBlock ett tillägg?

 

Ja, en annonsblockerare.

 

Tillägg:

Om jag nu aktiverar tillägget så fungerar det också bra.

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Orlodoffa:

Om jag går in på Bokon.se och söker på ex "church" så får jag en lång lista med böcker om och av Churchill, klickar jag på en av dem så kommer jag vidare till boken på gamla datorn, MEN INTE..... på nya datorn.

Ingen lösning av själva problemet, men tryck Retur när du skrivit din söksträng (efter t ex church) så bör du komma vidare. Då bör du få en ny sida där sökträffarna listas och där väljer du önskad bok. Fungerar i alla fall för mig.


Fenomenet uppträder alltså även hos mig, i både Edge och i Chrome, och i flera datorer. Det enda tillägg jag har i webbläsarna som skulle kunna vara anledningen till beteendet är Kaspersky Protection. Men problemet försvinner inte om det inaktiveras, inte heller om hela virusskyddet inaktiveras en stund (testade det eftersom tillägget kommer från Kaspersky).
 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Likt Mikael63 så lyckades inte jag heller med att komma till sidan från söklistan på första försöket (jag har Firefox), men när jag stängde av ublock gick det, och det fungerade efter att jag återaktiverat den. Mystiskt, jag handlar ofta på Bokon.se och har inte stött på det förut. Eller så har jag inte tänkt på det. Har du provat att öppna ett privat fönster och se vad som händer?
Men jag kan inte förklara varför det händer bara på en av dina datore, och på två olika webläsare. Är problemdatorn uppdaterad med alla windowsuppdateringar?

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev ChristerE:

Ingen lösning av själva problemet, men tryck Retur när du skrivit din söksträng (efter t ex church) så bör du komma vidare. Då bör du få en ny sida där sökträffarna listas och där väljer du önskad bok. Fungerar i alla fall för mig.


Fenomenet uppträder alltså även hos mig, i både Edge och i Chrome, och i flera datorer. Det enda tillägg jag har i webbläsarna som skulle kunna vara anledningen till beteendet är Kaspersky Protection. Men problemet försvinner inte om det inaktiveras, inte heller om hela virusskyddet inaktiveras en stund (testade det eftersom tillägget kommer från Kaspersky).
 

Det känns nästan som jag hittat ett nytt grundämne...☺️. Hursomhelst så funkade det bra med att trycka retur - blir till att göra så framöver. Tack för alla tipsen alla som svarat!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Hakinger:

Likt Mikael63 så lyckades inte jag heller med att komma till sidan från söklistan på första försöket (jag har Firefox), men när jag stängde av ublock gick det, och det fungerade efter att jag återaktiverat den. Mystiskt, jag handlar ofta på Bokon.se och har inte stött på det förut. Eller så har jag inte tänkt på det. Har du provat att öppna ett privat fönster och se vad som händer?
Men jag kan inte förklara varför det händer bara på en av dina datore, och på två olika webläsare. Är problemdatorn uppdaterad med alla windowsuppdateringar?

Jamen - alla uppdateringar gjorda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...