Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
eken81

Långsamt Wifi

Rekommendera Poster

eken81

Har en ASUS RT-AC88U router som slöar ner trafiken ut på nätet. Kopplar jag upp mig på denna, som är kopplad via en nätverkskabel rakt in i modemet så blir hastigheten omkring 1/6 av vad hastigheten blir om man kopplar upp sig på Telia modemet direkt.

Anledningen till att vi har denna ASUS router är för att vi vill ha en VPN som skyddar flera accesspunkter och samtliga uppkopplade enheter på nätverket. Jag vet att man annars kan installera en programvara på varje dator/mobil. Men i vårat fall är detta inte en lösning då vi vill att alla enheter, vilka de än är, alltid ska gå över VPN och inte kunna stänga av själva. När jag testat hastigheten på ASUS routern så har det inte spelat roll om VPNn varit igång eller inte. Hastigheten blir den samma.

Vad kan jag göra för att hastigheten via Wifi eller trådat på ASUS routern ska bli mer lika som från modemet.

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63

"Telia-modemet" är det den utrustning som Telia kallar Gateway? Som fungerar som router och DHCP-server?

Om ja - har du inaktiverat DHCP på AC88U?

Har du testat byta kabel? (Med AC88U använder du ju två kablar) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

I faktiska tal, vad handlar det om för hastigheter. Om du har 1Gbit  i lina är 1/6 av det inte alls illa per WiFi.

Om du har 100 Mbit/s är 1/6 av ganska illa.

Telia-delen, deras router antar jag. Har du stängt av bryggat den? Stängt av WiFi på den? Om du inte bryggar den från NAT i NAT vilket är olyckligt minst sagt.

Eller kan du helt ersätta telias router kanske? Men om du har TV via den, då går det inte att ersätta den med Asus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
polken
3 timmar sedan, skrev Monshi:

I faktiska tal, vad handlar det om för hastigheter. Om du har 1Gbit  i lina är 1/6 av det inte alls illa per WiFi.

Om du har 100 Mbit/s är 1/6 av ganska illa.

Telia-delen, deras router antar jag. Har du stängt av bryggat den? Stängt av WiFi på den? Om du inte bryggar den från NAT i NAT vilket är olyckligt minst sagt.

Eller kan du helt ersätta telias router kanske? Men om du har TV via den, då går det inte att ersätta den med Asus.

Det går att brygga en port i Telias gateway och ansluta routern via den. Då kan du har kvar Telefoni och TV-tjänst från Telia(om du nu har det).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bengt 429

Precis som @polken skriver går det att brygga Telias routers. På vissa modeller kan man göra det själv, medans andra modeller kräver handpåläggning av Telia.

Men oavsett vilken modell du har, är det absolut smidigaste sättet att ringa Telia och be dom brygga din teliarouter. Dom fixar det direkt med några enkla knapptryckningar.

Så gjorde jag, och när min teliarouter "dog" för en tid sedan, och jag fick en ny, blev den per automatik bryggkopplad, och jag behövde inte fippla med några inställningar i nya routern.

Din egen router kopplar du in på port 4 på telias router.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
55 minuter sedan, skrev bengt 429:

Precis som @polken skriver går det att brygga Telias routers. På vissa modeller kan man göra det själv, medans andra modeller kräver handpåläggning av Telia.

Men oavsett vilken modell du har, är det absolut smidigaste sättet att ringa Telia och be dom brygga din teliarouter. Dom fixar det direkt med några enkla knapptryckningar.

Så gjorde jag, och när min teliarouter "dog" för en tid sedan, och jag fick en ny, blev den per automatik bryggkopplad, och jag behövde inte fippla med några inställningar i nya routern.

Din egen router kopplar du in på port 4 på telias router.

Påverkar detta om man har en TV-lösning från Telia?

Det är ju ingen dedikerad port för TV utan den använder "vanliga" LAN men man vet ju aldrig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
polken
7 minuter sedan, skrev Mikael63:

Det är ju ingen dedikerad port för TV utan den använder "vanliga" LAN men man vet ju aldrig...

Det är just det som denna lösning inte gör.

Telias TV-box kan anslutas både mot WAN och LAN. Så har du en ledig port i fiberboxen går det också bra.(Har man lediga portar där behöver man förstås inte brygga heller utan använda en sån till den extra routern)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
eken81

Mikael63:

Stänga av DHCP på AC88U, ska jag kolla på snarast. Finns en risk att dessa krockar.

Monshi:

När du skriver NAT till NAT. Vänligen utveckla/förklara. Hänger inte riktigt med. Vad gäller hastigheten så ska jag kolla vilken hastighet vi ska ha enligt faktura/avtal. 

Polken och Bengt 429

TV och Telefoni via Telia har vi inte.

Bengt 429

Ringa och be Telia att brygga routern, ska man göra detta även om man inte har TV och telefoni från Telia? Jag tror det, men vill vara säker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
polken

Du ska inte både brygga Telia-gateway och stänga av DHCP i Routern.
NAT till NAT kallas oftast dubbel NAT och det är när både Gateway och Router delar ut IP-adresser. det räcker med att en gör det. Sen tror jag inte ditt hastighetsproblem beror på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bengt 429
1 timme sedan, skrev eken81:

Bengt 429

Ringa och be Telia att brygga routern, ska man göra detta även om man inte har TV och telefoni från Telia? Jag tror det, men vill vara säker.

Men du har ju abbonemang på bredband hos Telia. Att du sen inte har TV och telefoni från Telia spelar ju ingen roll i detta sammanhang.

Ring upp Telia och presentera ditt problem, så är jag ganska säker på att dom fixar det genom att bryggkoppla din teliarouter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
polken
7 minuter sedan, skrev bengt 429:

Men du har ju abbonemang på bredband hos Telia. Att du sen inte har TV och telefoni från Telia spelar ju ingen roll i detta sammanhang.

Ring upp Telia och presentera ditt problem, så är jag ganska säker på att dom fixar det genom att bryggkoppla din teliarouter.

Men då behövs den frånTelia inte alls. 
Ta bort den och använd bara den andra routern. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bengt 429
3 minuter sedan, skrev polken:

Men då behövs den frånTelia inte alls. 
Ta bort den och använd bara den andra routern. 

Ja det var ju en enkel lösning. Så långt tänkte inte jag 😀

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
47 minuter sedan, skrev polken:

NAT till NAT kallas oftast dubbel NAT och det är när både Gateway och Router delar ut IP-adresser. det räcker med att en gör det.

Det där stämmer inte. Dubbel NAT får man när en andra router ansluts med WAN-porten till den första routern (närmast bredbandsanslutningen). Då får man ett andra lokalt nätverk efter det första, och kan behålla DHCP i båda för att få IP-adresser automatiskt tilldelade i de båda nätverken.

Problem med fler DHCP-servrar igång är när de används i samma nätverk. När man t ex ansluter en andra router från en av LAN-portarna, för att använda den som endast accesspunkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
5 timmar sedan, skrev Mikael63:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...