Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Skapa veckokalender

Kenneth69
 Share

Recommended Posts

Försöker skapa en enkel jobbkalender för måndag-fredag som jag vill ska uppdateras automatiskt varje vecka. Hittills har jag bara lyckats infoga datum genom att koppla till celler där jag skrivit in år och vecka separat (P2 och P3 i exemplet nedan). Jag skulle vilja koppla dagarna till de celler där jag har formler för årtal och vecka (C2 och E2)

image.thumb.png.7084f1d19724e7b275de9c9c8882b937.png

Jag hänger inte med riktigt på vad du egentligen vill göra, i slutändan?

Kanske enklare att förstå om du förklarar varför det inte duger med ex. Google kalender eller Outlooks eller någon annan färdig kalender? Varför ska den göras i Excel?

Hade tänkt ha det som planeringsschema i ett samarbetsrum på jobbet. Men mest vill jag helt enkelt lära mig mer om Excel och se vad man kan göra. En liten uppdatering om vad jag lyckats och inte lyckats med hittills:

Håller på med att försöka skapa en veckokalender i Excel för måndag till fredag som jag vill uppdateras automatiskt varje ny vecka (se exempel nedan). Plus att vissa dagar som till exempel julafton automatiskt markeras rött och att även de tomma rutorna i samma kolumn dessa dagar blir röda. Jag har då dagens datum i A2 som uppdateras dagligen genom formeln =IDAG(). i B5 har jag använt den komplicerade formeln =DATUM($N$2; 1; 1)+(($N$3-1)*7)-(((VECKODAG(DATUM($N$2; 1; 1);3)-4)/7-HELTAL((VECKODAG(DATUM($N$2; 1; 1);3)-4)/7))*7-3) som beräknar dagar utifrån uppgifterna om år och vecka i cellerna N2 och N3. De i sin tur är kopplade till A2. i N2 Bröt jag ut årtalet i A2 med formeln =ÅR(A2). Jag gjorde det då det inte gick att koppla formeln i B5 direkt till A2. i N3 använde jag formeln =VECKONR(A2;21) för att få fram innevarande veckas nummer. Samma formel har jag använt i B2, där jag dock lade till texten "Vecka " för att få det se ut som det gör. Det hela såg till en början ut att fungera bra när jag testade med olika datum i A2, men jag har upptäckt att det blir konstigheter när jag provar med något av årets tre första dagar, alltså dagarna innan årets första måndag. Veckonumret blir rätt (53), men under måndag blir det 3 januari och inte 28 december. Använder jag något av datumen från 28 till 31 december blir veckan korrekt. Så här undrar jag vad problemet kan vara.

När det gäller röda dagar så har jag förstått att det borde gå med någon form av villkorsstyrd formatering. Jag testade att för den här veckan få 6 januari röd. Jag markerade hela fältet B5-F5 och valde  i Villkorsstyrd formatering "Regler för cellmarkering", "Text som innehåller..." och provade att helt enkelt skriva =n7. Det resulterade dock i att alla dagar utom måndagen blev röda. Provade sen att formatera cellerna B5-F5 en i taget, med bättre resultat. Men nog borde det finnas ett sätt så att man slipper formatera en cell i taget? Har också provat att försöka med formeln =n6:n17 men det gick inte alls.

Bild

kapa en veckokalender i Excel för måndag till fredag som jag vill uppdateras automatiskt varje ny vecka (se e