Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
yoakeem

3D grafikkort till 3D program

Rekommendera Poster

yoakeem

Hej!

Jag letar efter ett bra och billigt grafikkort, måste inte vara det senaste - men bättre än mitt nuvarande.

Nuvarande kort: HIS HD 5850 - 1GB RAM. Ju mer ram desto bättre såklart, men min budget ligger i närheten av 2-4GB Ram på grafikkortet.

http://www.hisdigital.com/un/product2-521.shtml

Programmen jag vill använda är: Blender, Zbrush, iClone V7, Bryce m.fl.

Budget upp till 1.200 kr.

Måste inte vara nytt, kanske någon vet var man kan köpa bättre begagnat.

Tacksam för svar.

/ Joakim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
X-Men

Skall du få en klart märkbar skillnad mellan ditt nuvarande och ett nytt grafikkort måste du höja din budget.

Jag kan inte hjälpa dig att hitta ett begagnat. Skälet är att jag inte kan rekommendera något då jag inte vet hur säljaren hanterat kortet, sett ur ESD-perspektiv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
yoakeem
13 minuter sedan, skrev X-Men:

Skall du få en klart märkbar skillnad mellan ditt nuvarande och ett nytt grafikkort måste du höja din budget.

Jag kan inte hjälpa dig att hitta ett begagnat. Skälet är att jag inte kan rekommendera något då jag inte vet hur säljaren hanterat kortet, sett ur ESD-perspektiv.

Ok jag förstår. Grejen är att jag inte har så mycket mer pengar att lägga på ett kort.

iClone 7 är det program som är viktigast just nu. Bifogar bild från deras hemsida.

Jag tänkte "Mid" sektionen borde jag ju kunna hitta något kort för den pengen.

1.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men

Om du kan tänka dig att gå upp till 1380 kronor så kan du få ett nytt grafikkort som ligger i mitten i prestanda i din lista på ”Mid”. Dessutom får du ett kort som drar mindre energi. CDON säljer ett GTX1050 Ti för 1380 kronor:

https://cdon.se/hemelektronik/gainward-426018336-3828-videocard-black-red-p55485809

Kortet presterar bättre än t.ex. RX460 men inte lika bra som RX470 eller GTX1650. Effektförbrukningen ligger på ca. 75W.

För 436 kronor över din budget kommer du att kunna köpa ett grafikkort som lägger sig i motsvarande kort i din lista ”Mid” som ligger i det övre skiktet av prestanda. Det är ett GTX1650 och finns här:

https://cdon.se/hemelektronik/asus-phoenix-ph-gtx1650-o4g-v2-videocard-black-white-p55459282

Kortet är bättre än t.ex. RX460 och nästan lika bra som RX470. Effektförbrukningen på RX470 ligger runt 120W medan GTX1650 förbrukar runt 75W.

Om du räknar in kostnaden för energiförbrukningen kanske du kan värdera den totala kostnaden för din budget på ett annat sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
yoakeem
3 timmar sedan, skrev X-Men:

Om du kan tänka dig att gå upp till 1380 kronor så kan du få ett nytt grafikkort som ligger i mitten i prestanda i din lista på ”Mid”. Dessutom får du ett kort som drar mindre energi. CDON säljer ett GTX1050 Ti för 1380 kronor:

https://cdon.se/hemelektronik/gainward-426018336-3828-videocard-black-red-p55485809

Kortet presterar bättre än t.ex. RX460 men inte lika bra som RX470 eller GTX1650. Effektförbrukningen ligger på ca. 75W.

För 436 kronor över din budget kommer du att kunna köpa ett grafikkort som lägger sig i motsvarande kort i din lista ”Mid” som ligger i det övre skiktet av prestanda. Det är ett GTX1650 och finns här:

https://cdon.se/hemelektronik/asus-phoenix-ph-gtx1650-o4g-v2-videocard-black-white-p55459282

Kortet är bättre än t.ex. RX460 och nästan lika bra som RX470. Effektförbrukningen på RX470 ligger runt 120W medan GTX1650 förbrukar runt 75W.

Om du räknar in kostnaden för energiförbrukningen kanske du kan värdera den totala kostnaden för din budget på ett annat sätt.

Tack så mycket för bra info. Måste fundera lite hur jag ska göra. Datorn är gammal, från 2010.

Den har PCI-Express 2.1 och korten har PCI-Express 3.0. Som jag förstår ska PCI-Express både framåt- och bakåt­kompatibel, men att hastigheten går ner antar jag.

Har inte råd med en ny dator utan tänker mest på hur mycket jag kan uppgradera utan att köpa ny burk.

Lite mer om datorn

MODERKORT: https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-X58A-UD3R-rev-10#ov

RAM: 10 GB

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 930 @ 2.80GHz

Tycker den går bra annars än just grafiken som sagt - trots åldern.

NÄTTAGG: CORSAIR CS650M (borde väl räcka eller?).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men

Ja, fundera på saken. Kika på t.ex. på Blocket om du kan hitta något som faller dig på läppen. Du bör fundera på ett köp skalö bli av om bilder på grafikkort är tagna när kortet ligger på bord, golv, diskbänk eller annan plats än en ESD-skyddad sådan. Hanteringen kan ha skadat kortet men inte gjort det permanent defekt. Intermittenta fel kan uppstå vid ESD-skada, vilket är vanligt att ignorera. 

Om du använder listan du publicerat kan du använda priset på ett nytt kort som referens för ett begagnat köp. Tänk på att korten i listan är gamla modeller och rätt energikrävande. Priset skall vara mycket lågt om du skall göra ett köp som är prisvärt. Du vet inte konditionen på korten, ingen garanti och ditt köp kan bli kortlivat i värsta fall. 

Ditt nuvarande grafikkort förbrukar runt 150W som mest. Ett GTX1650, som nämnt ovan, förbrukar runt 75W som mest. Således kommer ditt nuvarande nätaggregat bli mindre belastat med ett nytt kort. Det räcker med andra ord till och blir över.

Flaskhalsen i din dator kommer att vara processorn. PCIe 2.1 på moderkortet kommer att fungera fint med ett PCIe 3.0. Hastigheten blir lite lägre men inte så mycket som man kanske skulle befara. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
yoakeem
16 timmar sedan, skrev X-Men:

Ja, fundera på saken. Kika på t.ex. på Blocket om du kan hitta något som faller dig på läppen. Du bör fundera på ett köp skalö bli av om bilder på grafikkort är tagna när kortet ligger på bord, golv, diskbänk eller annan plats än en ESD-skyddad sådan. Hanteringen kan ha skadat kortet men inte gjort det permanent defekt. Intermittenta fel kan uppstå vid ESD-skada, vilket är vanligt att ignorera. 

Om du använder listan du publicerat kan du använda priset på ett nytt kort som referens för ett begagnat köp. Tänk på att korten i listan är gamla modeller och rätt energikrävande. Priset skall vara mycket lågt om du skall göra ett köp som är prisvärt. Du vet inte konditionen på korten, ingen garanti och ditt köp kan bli kortlivat i värsta fall. 

Ditt nuvarande grafikkort förbrukar runt 150W som mest. Ett GTX1650, som nämnt ovan, förbrukar runt 75W som mest. Således kommer ditt nuvarande nätaggregat bli mindre belastat med ett nytt kort. Det räcker med andra ord till och blir över.

Flaskhalsen i din dator kommer att vara processorn. PCIe 2.1 på moderkortet kommer att fungera fint med ett PCIe 3.0. Hastigheten blir lite lägre men inte så mycket som man kanske skulle befara. 

Tack så väldigt mycket för att du tog dig tid att besvara mina frågor.
Kommer väga för och nackdelar för ett köp av Nytt Vs Begagnat.

Men du har gett mig info som gör det lättare att ta det beslutet.

Känner till ESD sen tidigare men har inte tänkt så mycket på det, ska ha det i åtanke fr.o.m. nu.

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...