Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Yubico authenticator hittar inte yubikey.

Hakinger
 Share

Recommended Posts

Hakinger

Jag har laddat ner Yubico authenticator för Linux, som är en appimage. Jag använder debian-baserade MX-linux. Men när jag startar programmet så hittar den inte yubikey-nyckeln som krävs.
Att yubikey hittas av operativsystemet vet jag då jag kan logga in på de ställen där man kan använda den (nåja, inte gmail med firefox av någon anledning) och den hittas av yubicos yubikey manager, men hittas som sagt inte av Yubico authenticator.
Har försökt leta via sökmotorer och det närmaste jag kan hitta är att det kan vara nåt problem med USB3. Jag har provat stoppa in den i alla USB-hål jag har i datorn, men det fungerar inte då heller (kanske beroende på att alla är USB3? )

Någon som har stött på detta problem och löst det? Tydligen är det inte bara ett Linux-problem om jag ska tro på sökningarna.

Mikael63

Testat att starta appen via terminalen som sudo?

Eller det kanske krävs adminrättigheter normalt man startar?

Har bara läst i typ 20 sekunder men vad är Yubico? När kan den användas och när kan den inte användas? Ersätta BankId?

Hakinger
Posted (edited)
12 minuter sedan, skrev Mikael63:

Har bara läst i typ 20 sekunder men vad är Yubico? När kan den användas och när kan den inte användas? Ersätta BankId?

Det är en hårdvarunyckel som används som tvåfaktorsautensiering. T.ex. använder jag det när jag ska gå in på websidan för lösenordshanteraren Bitwarden eller min mailleverantör Runbox i andra datorer än min egen. Det innebär att förutom användarnamn och lösenord så behöver jag ha yubikey nyckeln i en usb-port och trycka på den för att generera en kod till.

I praktiken betyder det att även om mitt användarnamn och lösenord avslöjas och publiceras över hela internet så kan ingen logga in utan hårdvarunyckeln.
Men det fungerar bara om sajterna har stöd för yubikey och man har aktiverat 2FA i respektive sajt.

Edited by Hakinger