Mikael63 Posted January 4, 2021 Share Posted January 4, 2021 Ett lyxproblem egentligen. Jag har två skärmar anslutna till jobbardatorn med Windows 10 Enterprise 1909. Anslutningarna sker via en "docka". Skärm vänster är sekundär, ansluts via Thunderbolt/USB-C. Skärm höger är primär, ansluts via Displayport **) Vid vissa *) tillfällen vill inte skärm höger vakna. Den får ingen signal. Eller den kan få signal, blinka till så att jag ser inloggningsrutan, skriver lösenordet med svart skärm, kan blinka till och kan sedan stå så och blinka. Vanligare är att den blinkar till för att sedan slockna. Om jag slår av och på skärmen ser jag att den skannar ingångarna och får ingen signal och lägger sig och sover igen. Om jag tar ur och sätter i displayportskabeln funkar allt igen. Finns någon knepig inställning i Windows som man kan testa att skruva på? *) Kan inte hitta någon riktig logik när detta sker. Det spelar ingen roll om jag har Loggat ut manuellt eller låtit tidsgränsen löpa ut. Det spelar ingen roll om jag har stängt av skärmen eller ej. Möjligen kan det ha betydelse om vänster skärm är påslagen eller ej men inget jag kunnat bekräfta. Det är kanske ett förhållande 60/40 när det fungerar resp. inte fungerar. **) De båda skärmarna används också av min privata dator Skärm vänster är där primär och höger är sekundär. Link to comment Share on other sites More sharing options...
X-Men Posted January 5, 2021 Share Posted January 5, 2021 Jag förmodar att du låter skärmarna dela upp Skrivbordet så du har en del på den ena skärmen och en del på den andra skärmen. "Jobbardatorn", är den bärbar? Om ja, använder du skärmen på den också och är även den en del av Skrivbordet? Om så är fallet, prova att låta den datorn inte delar upp Skrivbordet utan du nöjer dig med två skärmar för Skrivbordet. Stäng locket på den bärbara i så fall och se vad som händer. Ett annat förslag är att du byter skärmassociation, d.v.s. den skärm som idag är " 1 " blir " 2 " och vice versa. Finns det möjlighet till att koppla båda skärmarna via Displayport, testa det också. Mikael63 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael63 Posted January 5, 2021 Author Share Posted January 5, 2021 27 minuter sedan, skrev X-Men: Jag förmodar att du låter skärmarna dela upp Skrivbordet så du har en del på den ena skärmen och en del på den andra skärmen. "Jobbardatorn", är den bärbar? Om ja, använder du skärmen på den också och är även den en del av Skrivbordet? Om så är fallet, prova att låta den datorn inte delar upp Skrivbordet utan du nöjer dig med två skärmar för Skrivbordet. Stäng locket på den bärbara i så fall och se vad som händer. Ja, det är en bärbar och locket till den är stängd. 28 minuter sedan, skrev X-Men: Ett annat förslag är att du byter skärmassociation, d.v.s. den skärm som idag är " 1 " blir " 2 " och vice versa. I felsökningssyfte kan jag göra det. Det är dock så att jag ibland bara använder höger skärm för jobbets dator (som också befinner sig fysiskt till höger på skrivbordet) och samtidigt vänster skärm för min privata dator. (Det är också så att höger skärm tillhör jobbet, vänster min egen.) Kan konstatera att felet uppträder med vänster skärm avstängd samt att det uppträder efter en omstart av datorn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael63 Posted January 5, 2021 Author Share Posted January 5, 2021 22 minuter sedan, skrev Mikael63: I felsökningssyfte kan jag göra det. Eller det blir lite bökigt men jag har nu ändrat så att vänster är primär skärm. 56 minuter sedan, skrev X-Men: Finns det möjlighet till att koppla båda skärmarna via Displayport, testa det också. Mja, via adapter skulle det gå men då tar jag bort möjligheten för min privata dator. Jag har ingen switch för bildskärmskablaget utan nyttjar de portar som finns tillgängliga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
X-Men Posted January 5, 2021 Share Posted January 5, 2021 Att använda en adapter till Thunderbolt innebär att om felet finns kopplat till Thunderbolt också kvarstår. Är både din privata och jobbdator inkopplade i "hubben" samtidigt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael63 Posted January 5, 2021 Author Share Posted January 5, 2021 Det är DP som bråkar. Ja båda datorerna är alltid inkopplade men det är inte alltid att den privata datorn är igång. Just nu när jag kör med en Raspberry som vikarie har den ingen anslutning till höger skärm. Normalt: Vänster skärm - HDMI - HDMI - Mintbox (privata datorn) Vänster skärm - USB-C - USB-C - Lenovo (jobbardatorn) Höger skärm - DVI - miniDP - Mintbox Höger skärm - DP - DP - Lenovo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael63 Posted January 5, 2021 Author Share Posted January 5, 2021 7 timmar sedan, skrev Mikael63: men jag har nu ändrat så att vänster är primär skärm Det påverkade inget annat än att jag kan logga in och använda vänster skärm. Höger sover... Link to comment Share on other sites More sharing options...
X-Men Posted January 5, 2021 Share Posted January 5, 2021 Vad händer om du enbart har jobbdatorn ansluten till hubben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael63 Posted January 5, 2021 Author Share Posted January 5, 2021 3 timmar sedan, skrev X-Men: Vad händer om du enbart har jobbdatorn ansluten till hubben? Du menar till dockan? Ja nu när jag kollar så är det faktiskt så att USB-C-kablaget till vänster skärm är ansluten till USB-C direkt på datorn då det inte tycks fungera till USB-C på dockan. Jag kan vara utan docka och koppla allt kablage till datorn men det är då de förb. störningarna uppstår med mus/tangentbord. Hm. eller bara använda dockan för det kanske... Link to comment Share on other sites More sharing options...
X-Men Posted January 5, 2021 Share Posted January 5, 2021 Jaha, du använder dockan för att få bort störningar. Ett test utan docka bara för att se om skärmarna fungerar som tänkt, just för att finna vad orsaken till att en skärm inte vaknar. Därefter kan du alltid använda dockan igen. Just att finna orsaken kan ju vara ett skäl att testa med endast en dator inkopplad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael63 Posted January 5, 2021 Author Share Posted January 5, 2021 (edited) Det är bara en dator ansluten till höger skärm. Jag är rätt säker på att detta fenomen inte uppstod under perioden utan docka. https://eforum.idg.se/search/?&q=Störningar&search_and_or=or Inser att problemet kanske inte går att härleda till Windows 10. Edited January 6, 2021 by Mikael63 X-Men 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
X-Men Posted January 6, 2021 Share Posted January 6, 2021 Ja, det är nog så att problemet ligger utanför Windows "kontroll". Är det möjligt för dig att hitta en annan lösning? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael63 Posted January 7, 2021 Author Share Posted January 7, 2021 (edited) Har nu anslutit skärmkablagen direkt till portar på datorn och använder dockan enbart som en USB-hub. Detta löser visserligen problemet med att skärmen inte väcks men frågeställningen gällde när dockan används fullt ut. Fast.. det gjorde den ju inte riktigt. Jag skulle behöva hitta ett sätt att ansluta även vänster skärm till dockan. Ed. denna kanske fungerar även om den beskrivande texten "är åt andra hållet"? https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/usb/usb-kablar/usb-c-kabel-till-displayport-p69296 Edited January 7, 2021 by Mikael63 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts