Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Låst bildskärm


berto
 Share

Rekommendera Poster

Har du backup av dina data antingen i en ordinär backup eller synkat mot exempelvis Onedrive?

Exakt text på skärmen, kanske en bild, hjälper nog oss lite att se vad för trojan du fått in.

 

Samt vilket operativsystem du har.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När efter att datorn har startat kommer meddelandet om lösenord, direkt du sätter igång datorn (innan Windows har startat), efter att Windows har startat men innan den ordinarie inloggningen eller efter den vanliga inloggningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reagerar datorn inte alls. Går den inte att ex starta i felsäkert läge ex

  1. Innan du går till felsäkert läge måste du gå till Windows Återställningsmiljö (winRE). Det gör du genom att upprepade gånger stänga av och sedan sätta på datorn:

  2. Håll strömknappen nedtryckt i 10 sekunder för att stänga av enheten.

  3. Starta enheten genom att trycka på strömknappen igen.

  4. Nu när du är i winRE gör du på följande sätt för att gå till felsäkert läge:

  5.  
  6.  
  7. Vid det första tecknet på att Windows har startat (på vissa enheter visas tillverkarens logotyp vid start) håller du ned strömknappen i 10 för att stänga av enheten.

  8. Starta enheten genom att trycka på strömknappen igen.

  9. När Windows startas om håller du ned strömknappen i 10 sekunder för att stänga av enheten.

  10. Starta enheten genom att trycka på strömknappen igen.

  11. Låt enheten starta om helt. Nu ska du hamna i winRE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag på annan ort med en annan dator. Får checka allt detta när jag kommer hem.

 Tack för alla råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev berto:

Min bildskärm är låst. Man skall ha ett läsenord (eller betala 500:-  för att komma loss?) Åtgärd?

Det kan vara så att det endast är din webbläsare som är låst. Kan du högerklicka på webbläsaren i aktivitetsfältet i nederkant och välja Stäng fönster? Prova annars att samtidigt hålla ner tangenterna CTRL Alt Delete. Kan du då välja aktivitetshanteraren eller Starta om?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...