Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pyssel med USB minne


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

God natt.

 

Tänkte bara slänga iväg den här frågan innan jag slutar för idag. Fick lite strul med överföring av mina sparfiler från datorn (Win 10) till mitt usb minne. Jag spelar Sims 4 och kopierar hela spel foldern till ett Sandisk Cruzer Blade. Jag använder alltid dem. Har en längre tid haft problem med att ha "stickan" i en hubb och därför önskade jag mig (och fick) en ny nu i julas. Men det är fortfarande problem. Ikväll...öh, natt...var det omöjligt att upprätthålla kontakten mellan datorn och minnet oberoende av vilket USB uttag hubben placerades i så jag fick placera minnet i uttaget direkt. Det fungerade. (Jag brukar alltid ignorera meddelandet "Ett fel har uppstått på enheten..." som dyker upp I windows. Minnet är formaterat som FAT men något händer när man flyttar minnet till Linux som får Windows att reagera, oklart vad). Bilden nedan visar minna hubbar. Den vita är gammal och köptes direkt från Kina. Den svarta är ny, inköpt här hemma. Endast 1% av USB minnet används så det är inte kapaciteten som är problemet.

IMG_20201230_001821.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev DePhaz:

Men det är fortfarande problem. Ikväll...öh, natt...var det omöjligt att upprätthålla kontakten mellan datorn och minnet oberoende av vilket USB uttag hubben placerades i så jag fick placera minnet i uttaget direkt. Det fungerade.

Dum fråga, men ställer den ändå. Det ser ut på bilden som att du kan slå på/av respektive USB port på HUB:en. Antar att porten är på, men frågar ändå utifall den varit avstängd. Har du kollat att porten var påslagen, då du anslöt USB minnet till HUB:en.

 

En annan möjlighet är att Windows inte gillar ifall man kan stänga av/slå på en USB port, så det du då kan prova är att ha alla portar på, starta om datorn och efter omstart prova igen att ansluta ditt USB minne till USB HUB:en

 

Utöver detta har jag bara följande tips som du kan prova

Om du provar med annat USB minne i samma HUB får du samma problem då?

Om du har USB HUB:en ansluten till Linux maskinen, uppstår samma problem då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter som  du troligen,prova på samma usb utag ! Kan inte vara fel usb utag !? 

Efter som är ny hub , borde fel kontak eller kabel 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara några kommentarer:

11 timmar sedan, skrev DePhaz:

Sandisk Cruzer Blade

Är just den modell jag INTE skulle välja att ha som backup av viktiga filer. Baserat på egna erfarenheter.

 

11 timmar sedan, skrev DePhaz:

"Ett fel har uppstått på enheten..." som dyker upp I windows. Minnet är formaterat som FAT men något händer när man flyttar minnet till Linux som får Windows att reagera, oklart vad

Ja, jag känner igen detta från en USB-disk som fungerade utmärkt i både Windows och i Linux. Dock är den disken numera helt väck.

 

*****

 

Fungerar alltid minnet okej om du ansluter direkt till en port på datorn och fungerar det alltid dåligt när du ansluter via en hubb? Kan vara bra att göra 10 försök (eller fler) efter varandra, direkt samt via hubb, och notera resultatet. Ofta spelar slumpen in så att man blir vilseledd.

 

När du ansluter via hubb - sitter det då också andra enheter ansluten till hubben?

Kan du göra motsvarande test, 10 gånger, med annan utrustning ansluten, 10 gånger utan annan anslutning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick problem med utrymmet på en sticka sedan jag hade använt den i Linux-miljö.

Anders Reuterswärd löste detta på länken:

 

https://www.datormagazin.se/2020/usb-minne-forsvunnet-utrymme/

Kanske värt att titta på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Ursäkta mitt sena svar. ? Ska besvara er i ordning:

 

Automan: Inte alls en dum fråga utan väldigt logiskt. Ja, man kan ju testa olika varianter. Hade nu (kort test) porten påslagen och stoppade i minnet när jag var i Linux miljö. Minnet monteras automatiskt. Mer specifikt problem jag hade i Windows miljö: Minnet avmonterades. Det tog en god tid på sig att monteras och när jag skulle lägga in information på det så kopplades det bort. Mysko...

 

Stafstaf: Jo, det kan ju alltid vara fel. Mitt moderkort är i denna dator ett TUF B360M-Plus Gaming och det har bara 4 USB portar bak. Tangentborg och mus kräver varsin och en klocka jag har får sin ström från en port (sitter i en av de övre portarna vilken jag tror är en 3.0 port vilken ger ström trots att datorn är avstängd). Men jag har testat att flytta hubben. Samma resultat.

 

Mikael63: Hm, OK. Har bara haft bra erfarenheter men jag är ingen kännare. Har ju lagt in en backup disk som jag kan lägga en kopia på utifall att usb-minnet skulle vara felaktigt. Kan göra dessa test och se vad som händer. Det jag upptäckte inatt var att Windows var väldigt saktfärdig med att montera minnet, det tog minst dubbel så lång tid som Linux. Och det är en 2.0 port.

 

Hockke: Ska kika på det. ?

 

Hanse: Det har jag aldrig gjort men min kollega (som kan något) påstår att det är viktigt. Undviker dock att dra ut minnet om jag befinner mig i Utforskaren eller motsvarande samt att ta bort det när det används. Widows vill ibland lösa "problemet" med usb minnet men vet inte om det fungerar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligande till mina tidigare kommentarer kanske:

Det var allmänna kommentarer och inte något som specifikt skulle beröra aktuellt problem.

 

Övriga frågor, ex. att testa upprepade gånger för att kunna utesluta slumpen samt med eller utan övriga prylar i hubben var riktade till problemet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...