Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flimmer liknande dålig VHS


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Det här är mer en undran än problemlösning.

 

Jag har, som jag skrivit i andra trådar, en Raspberry Pi 4B med 8 GB RAM och ett 64-bitars operativsystem.

När jag kollar på IPTV uppstår ibland ett flimmer som påminner om hur det kunde se ut på ett slitet VHS-band.

Inte vita prickar á mopedknaster på en analog tv sändning och inte flimmer som när alla färger pixlat flyter ihop.

Det är mer som om man skulle tänka sig att det röda fältet här ovan på eforum skulle rycka lite åt vänster och lite åt höger men ändå finnas med.

Jag märker detta främst på den övre delen av bilden/skärmen inte längst upp utan ca 1/4-del uppifrån. Det kan mycket väl bero på vad jag kollar på, var jag så att säga har fokus och ser detta.

Det är samma fenomen om jag använder Hypnotix (Beta) som om jag använder VLC och det ser likadant ut om jag kollar på fria kanaler som ex. TV4 Nyheter eller icke-fria kanaler. Temperatur på CPU verkar inte beröras särskilt av detta, ca 52 grader, 10 grader under om jag kollar Youtube. Jag har ingen kylning alls än så länge. Kollar jag med en annan dator upplever jag inte samma sak.

 

Nu är det väl så att en Raspberry Pi helt enkelt inte är optimal för detta ändamål, det kan jag köpa och jag har släppt den tanken.

Jag skulle ändå vilja förstå "mekaniken" bakom just detta flimmer, vad det är som gör att det yttrar sig just så och inte ex. att hela bilden laggar, att ljudet inte hänger med, att färger flyter ihop osv. Ja, vad problemet heter på riktigt och inte bara "flimmer"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det fanns en hel del där...

Det kan alltså vara så att det faktiskt skulle bli bättre om man ansluter till en TV än som nu till en datorskärm?

Dock inte nödvändigtvis men..

 

Jag har ingen config.txt eftersom jag kör annat OS. Det närmaste skulle då vara filen /boot/config-5.8.0-1010-raspi 

Där finns en del angående HDMI men inga parametrar som i config.txt och jag vet inte om jag vågar mig på att pilla på något där heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev Mikael63:

Det kan alltså vara så att det faktiskt skulle bli bättre om man ansluter till en TV

Ja, ett mycket kort test med några av de fria kanalerna uppvisar inte denna störning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...