Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket Microsoft Office?


waqr
 Share

Rekommendera Poster

Har köpt en ny dator till föräldrarna och dom hade Office 2003 på gamla datorn men tänkte uppgradera detta. Vill inte köpa något abonnemang och vill inte betala 2500:- för Office 365. Tänkte gå någon medelväg och köpa Office 2013, är det en bra idè?

Vart köper man det enklast och billigast i såfall?

Redigerad av waqr
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför betala för ett gammalt program? Om det ens går?

Eller varför betala? Gratis Libre Office torde duga långt om de (föräldrarna) inte har en massa dokument med makron?

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar finnas massor av ställen att köpa gamla office paket på för en billig peng men vet bara inte vilket jag ska välja. Dom vill ha en "vanligt office paket" dvs inget Open Office eller Libre tyvärr.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom behöver knappast det nyaste Office för dom få gånger dom använder det så känns som 2013 är en bra mellanväg. 

 

Hittade 2019 för 1399 på Inet men då kommer ju inte Outlook med. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev waqr:

Dom behöver knappast det nyaste Office för dom få gånger dom använder det så känns som 2013 är en bra mellanväg. 

 

Hittade 2019 för 1399 på Inet men då kommer ju inte Outlook med. 

Tror inte du får något annat, billigare någon annanstans, tänkt på att det är en s.k elektronisk licens, så läs noga hur du gör för att kunna ladda ner paketet och hur installationen av licensen går till, om du tänker köpa detta.

Enligt Inet, så...

 

 

Citat

 

Office Home & Student 2019

Engångsköp

Detta är en elektronisk licens som hämtas på ”din sida” under e-licenser.

 

 

Du måste alltså ha ett konto hos Inet, och där får du hämta din köpta Elektroniska Licens, var du sedan laddar ner ditt 2019 Office-paket vet jag inte, möjligt att det läggs ut en nerladdningslänk även där på ditt Inet-konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev waqr:

Verkar finnas massor av ställen att köpa gamla office paket på för en billig peng men vet bara inte vilket jag ska välja. Dom vill ha en "vanligt office paket" dvs inget Open Office eller Libre tyvärr.

 

 

Det är ju en enorm skillnad på användargränssnittet mellan Office 2003 och Office 2010 och senare. De kanske inte alls kommer att tycka att ett nytt Office-program är ett vanligt program. LibreOffice är ju betydligt mer likt Office 2003.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, skrev X-Men:

Följer du denna länk, så måste du logga in på ett Microsoft konto, därefter ange en produktnyckel, och sedan hämta filen.

Och detta måste göras från den dator som filen ska installeras på.

 

Och sedan var det en 2019 version som det handlade om, jag vet inte hur Inet.se hanterar ett sådant köp, och vilket upplägg dom har med Microsoft, så ha inte för bråttom  X-Men.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, skrev Laso:

så ha inte för bråttom  X-Men

Det är väl i så fall @waqr som inte ska ha för bråttom?

 

@X-Men svarar bara på din undran:

2 timmar sedan, skrev Laso:

var du sedan laddar ner ditt 2019 Office-paket vet jag inte,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med flera skribenter ovan, testa Libre office och se om det inte räcker. Det kostar inget annat än lite tid.

Tycker själv att MS tar lite mycket betalt i sin abonnemangsmodell, man får visserligen mycket mer än bara en ordbehandlare och ett kalkylprogram men för mig skulle de kunna skala bort en hel drös av det övriga som jag aldrig kommer ha behov av.

 

Nu ska sägas, att i familjversionen får man sex installationer. Kanske räcker om ni köper denna och "delar" med er av denna till föräldrarna?

ATT köpa Office via annan part än Microsoft distribution rekommenderas inte, du köper då troligen en halvpiratversion av Office, volymlicenser som kommit ut från företag som KAN sluta fungera närsom.

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev waqr:

Dom vill ha en "vanligt office paket" dvs inget Open Office eller Libre tyvärr.

Då kanske du bör fråga dem "varför". Är det någon speciell funktion som endast går att göra i MS Office? Är det för jobbigt att lära sig ett annat Officepaket än MS Office? Oavsett om de väljer MS Office eller Libre Office kommer det ändå att bli att lära om en del, förmodligen är det en större förändring att gå från Office 2003 till en nyare version än att byta till Libre Office.

 

Fördelen med LO är dock att det kostar inga pengar förutom den egna tiden. Kan vara värt att testa och se om det uppfyller behoven. Gör det inte det finns fortfarande möjligheten att köpa en nyare version av MS Office.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev waqr:

men då kommer ju inte Outlook med

Någon motsvarighet till Outlook ingår vad jag vet inte till LibreOffice, OpenOffice, FreeOffice eller Softmaker office.

Frågan då vilken klient som bäst skulle kunna matcha Outlook?

Kanske går det att köra enbart via webben?

Thunderbird är ju mångas favorit men är den tillräckligt lik Outlook? Kanske eM Client då skulle kunna vara ett alternativ?

 

Å andra sidan - om e-posten skulle kunna hanteras via webben kanske även kontorsprogrammen kan hanteras den vägen? Tänker då på Google Dokument och Google kalkylark.

Redigerad av Mikael63
Google?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Mikael63:

Frågan då vilken klient som bäst skulle kunna matcha Outlook?

Jag tycker att den första frågan borde vara varför behovet finns för MS Office med Outlook. Dvs. vad är det för specifik funktion som gör att andra alternativ faller bort. Är det så att det krav eller behov som finns endast uppfylls av MS Office och Outlook, då är det inget att fundera över utan köpa en licens för senaste MS Office.

 

Det som talar emot detta är följande:

 

16 timmar sedan, skrev waqr:

Dom behöver knappast det nyaste Office för dom få gånger dom använder det så känns som 2013 är en bra mellanväg. 

Tolkar detta som att det handlar om grundläggande funktionalitet i ett Office paket. Utöver detta bör man även kolla upp hur länge en version av MS Office stöds av MS.

 

Supporten för MS Office 2013 upphörde 2018-04-10, men går att få med utökad support fram till 2023-04-11. Dock tror jag den utökade supporten är främst för företagslicenser och inte för privatpersoner.

 

Office 2016 får heller ingen support från 2020-10-13, så ska det köpas in MS Office är det 2019 versionen som gäller. Sedan finns det Microsoft 365 som inte har något slutdatum för support, men då åker användaren på en månadskostad istället, då det bygger på en prenumeration.

 

Läs mer om detta: https://www.msoutlook.info/question/microsoft-office-support-end-dates

 

Börja med att kolla behov och krav på Office paket och välj därefter. Det viktiga borde vara slutresultatet, dvs. att jag kan skriva mitt brev eller göra min kalkyl, inte exakt vilket verktyg jag använder för att nå resultatet. Lite som att dra fast en lös skruv i en stol och argumentera för att det viktiga är vilken färg det är på skruvmejseln istället för att se om kravet uppfylls, att skruven blir åtdragen.

 

Redigerad av Automan
Tagit bort texten Microsoft då länken inte var direkt till MS
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla svar! Uppskattas! 

 

Saken är väl den att när man blir ädlre blir man mindre förändringsbenägen så inte helt lätt att säga att nu ska ni använda något annat än Office. Funderar dock på om man skulle köpa Office 2019 utan Outlook och sedan använda webversionen av Outlook istället, skulle det funka?

 

Några nackdelar med webversionen av Outlook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår helt den orsaken men det är ju helt enorm skillnad mellan Office 2003 och Office 2019 så de kommer ju inte känna igen sig alls när det har gått från de traditionella menyerna till "ribbon". På det sättet kan det vara ett mindre steg att gå från Office 2003 till LibreOffice som har kvar menyerna.

 

Det är stor skillnad på Outlook i Office 2003 och webbversionen av Outlook så även där är det antagligen ett mindre steg att byta till en annan mejlklient som Thunderbird och eMClient.

 

Tillägg: I Windows 10 finns det en app som heter E-post som ju kan vara något att pröva också.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket tveksamt. Jag ser att de säljer Windows Server 2019 Datacenter för drygt 4000 kr men köper man den från Microsoft kostar den över 6000 dollar, vet inte vad det blir men det lär väl vara över 50 000 kr i alla fall.

 

Det är få återförsäljare som är betrodda med att bara sälja en licensnyckel och då är det större företag med en lång historia av att vara en pålitlig återförsäljare av Microsoft-produkter.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Automan:

 

Office 2016 får heller ingen support från 2020-10-13, så ska det köpas in MS Office är det 2019 versionen som gäller. Sedan finns det Microsoft 365 som inte har något slutdatum för support, men då åker användaren på en månadskostad istället, då det bygger på en prenumeration.

21 minuter sedan, skrev waqr:

 

 

Såg att ex programvara.se hade Office 2016 för dryga 400:- är dom att lita på?

 

https://programvara.se/product/microsoft-office-2016-home-student/

 

Det ovan borde vara svar nog.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Kontaktade Microsoft och såg att man har Office 2019 Home and Student för 1399:-

 

Kanske köper där då för att vara på säkra sidan.

Redigerad av waqr
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det verkar gå att testa Office 365 under en månad för att se om det är något som de vill ha: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/try

Vill de fortsätta är det ju bara att köpa Office 2019 och annars får man pröva något annat.

Man bör dock vara medveten om att det krävs att man uppger sitt kreditkortsnummer för att få testa Office 365 under 1 månad.

 

Citat

Efter den kostnadsfria utvärderingsperioden på 1 månad kostar Microsoft 365 Family 899,00 kr per år. Kreditkort krävs. Avsluta när som helst för att slippa vidare avgifter

De har även en länk till detta som förtydligar vad som menas

Citat

[1] Du ombeds uppge din kreditkortsinformation så att du inte drabbas av avbrott i tjänsten när utvärderingsperioden är slut. Ditt kreditkort debiteras inte förrän utvärderingsperioden är slut. Du kan avsluta när som helst under utvärderingsperioden genom att klicka Inaktivera återkommande debitering i Mitt konto

 

Innebär att har du inte sagt upp tjänsten innan utvärderingsperioden är slut kommer de dra pengar av dig och du åker på ett års prenumeration. Gissar att många inte har koll på när utvärderingsperioden är slut och detta är ett sätt att lättare kunna binda upp människor i prenumerationer. Om det sedan är av omtanke för konsumenten eller för MS får var och en själv avgöra.

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte läst villkoren för just detta abonnemang men det kan ju finnas en uppsägningstid också.

Låt säga att uppsägningstiden är en månad och man vill pröva i en månad. Då kan man behöva säga upp abonnemanget redan dag 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-28 15:59, skrev waqr:

Vill inte köpa något abonnemang och vill inte betala 2500:- för Office 365.

 

5 timmar sedan, skrev waqr:

Har kollat runt lite och det känns som det är ett Office 365 som är aktuellt och det verkar ligga runt 1500;- om man nu ska ha det riktiga.

365 är abonnemangsformen för diverse Microsoft/Office-paket. Ser ut som någon sammanblandning, om det inte är årskostnaden för en prenumeration som avses, men i så fall för dyra.
https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/buy/compare-all-microsoft-365-products

 

22 timmar sedan, skrev Laso:

Följer du denna länk, så måste du logga in på ett Microsoft konto, därefter ange en produktnyckel, och sedan hämta filen.

Och detta måste göras från den dator som filen ska installeras på.

Tipset från Laso avser en länk till nedladdning vid köp direkt från Microsoft. Har inte full koll men ett Microsoftkonto verkar behövas även vid köp från andra butiker. Har inte den tilltänkta användaren redan ett Microsoftkonto så kan det vara bra att skapa ett (för att slippa eventuellt framtida krångel).


Jag gjorde själv misstaget nyligen att använda ett eget Microsoft-konto för nedladdningen för installation på annans dator. Tänkte inte på att kontot även fortsättningsvis är kopplat till installationen.
 

21 timmar sedan, skrev Monshi:

ATT köpa Office via annan part än Microsoft distribution rekommenderas inte, du köper då troligen en halvpiratversion av Office

Misstolkade kanske "Microsoft distribution" (kom jag på innan jag hann skicka inlägget), men tar ändå med följande.


Visst går det att köpa från annan part utan att det handlar om piratversioner. waqr har redan nämnt Inet. På Prisjakt borde väl de för ca 1300 kr och uppåt vara okej.


Nedladdning
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4956618

Box
https://www.webhallen.com/se/product/291692-Office-2019-Home-Student-1-PC-eller-Mac

https://www.dustinhome.se/product/5011098674/office-2019-home-student-svensk-medialess

Box, inkl Outlook
https://www.dustinhome.se/product/5011207636/office-home-and-business-2019

 

18 timmar sedan, skrev Mikael63:

Å andra sidan - om e-posten skulle kunna hanteras via webben kanske även kontorsprogrammen kan hanteras den vägen? Tänker då på Google Dokument och Google kalkylark.

Det kan man också hos Microsoft.
https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/free-productivity-apps

 

6 timmar sedan, skrev waqr:

Funderar dock på om man skulle köpa Office 2019 utan Outlook och sedan använda webversionen av Outlook istället, skulle det funka?

 

Några nackdelar med webversionen av Outlook?

 

6 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det är stor skillnad på Outlook i Office 2003 och webbversionen av Outlook

Webbversionen av Outlook förutsätter väl e-postadresser hos Microsoft. Man "surfar" ju direkt till e-posttjänsten. För e-postklienter anger man vilken e-posttjänst som ska hanteras, eller flera olika i samma klient. Har föräldrarna haft e-post i runt 20 år (Office 2003 nämndes i början av tråden) så har de förmodligen ingen Microsoft-adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev ChristerE:

Webbversionen av Outlook förutsätter väl e-postadresser hos Microsoft.

Det går att ställa in Outlook.com så att den automatiskt importerar mejl från andra mejladresser, t ex Gmail eller Telia. Man behöver ju dock ett Microsoft-konto.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...