Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkortet för bildskärmen


Mesa
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Jag skulle behöva veta om min dators grafikkort klarar av tilltänkt ny bildskärm, som kräver att grafikkortet i datorn har stöd för 10-bitars färg.
Grafikkortet heter: "AMD Radeon HD 5450"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev Laso:

Grafikkortet är ju 10 år gammalt, så vilken typ av skärm har du tänkt dig?

Tack för svaret! Jag tänkt en modern Led skärm för främst bildbehandling. 24-27 Tum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom flesta moderna grafikkort idag klarar 10 -bitars färg, så det ska inte vara några problem.

Det man kanske kan råka ut för är att skärmkontakten inte passar direkt i grafikkortet, så att det behövs en adapter.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Mesa:

Jag skulle behöva veta om min dators grafikkort klarar av tilltänkt ny bildskärm, som kräver att grafikkortet i datorn har stöd för 10-bitars färg.

Är det verkligen så att bildskärmen kräver det eller är det bara så att med 8-bitars färg så fungerar bildskärmen men kan inte visa fullt så många färger?

Vad är det för bildskärm?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Laso:

Släpptes för dryga 10 år sedan...

Ja, men är det då, ändå, så pass modernt att det kommer att fungera för Ts?

 

3 timmar sedan, skrev Laso:

Dom flesta moderna grafikkort idag klarar 10 -bitars färg, så det ska inte vara några problem.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så som Cecilia är inne på. Det finns ingen skärm som kräver ett grafikkort som har stöd för 10 bitars färg. Skärmen kanske har stöd för 10 bitars färg men det går lika bra att köra den med ett grafikkort som klarar 8 bitars färg.

Tester som jag har läst visar att det är väldigt svårt för ögat att se skillnad på 16,7 miljoner färger (8 bitars) och miljarder färger (10 bitars).

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...