Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp med inköp av KVM switch!


AK-61
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag behöver hjälp med inköp av en  KVM switch. Jag har två datorer och två skärmar som jag skulle vilja styra med en KVM switch, så att jag kan växla mellan datorerna.

Båda datorerna har HDMI och Displayport anslutningar och den äldre an dem även DVI anslutning. Båda skärmarna har både DVI och VGA anslutningar men använder DVI på dessa.

Tangentbordet har PS/2 kontakt men finns nog en adapter för USB, tror jag. Musen har USB kontakt.

Jag har sett några KVM switchar av märket ATEN men de har för att styra en monitor så jag vet inte om det finns för att styra två skärmar.  Har tittat på de som kostar under 1000kr.

Bu vet inte jag om det är möjligt att få det att fungera med två skärmar på något sätt för de som kostar under 1000kr. Har sett att det finns andra KVM switchar för mellan 1000kr och 10 000kr,

men den prisklassen är lite för högt för mig, Tar gärna emot tips och råd.

 

God fortsättning på Julen!

 

Alf K

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sambon har en KVM från Aten och så vitt jag förstår är han nöjd med kvaliteten men det gäller att växla en skärm mellan två bärbara datorer (förutom tangentbord) så det är ju inte en modell som passar dig. Enda nackdelen han upplever är att de sladdar som sitter fast i enheten är hoplimmade under så lång sträcka att det är svårt att koppla in dem på två datorer som står i varsin ända av skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia!

 

Glömde nämna att här är det två stationära datorer och jag vill gärna använda båda skärmarna.

Vet inte om det är möjligt. Blir trångt om jag skall skaffa ytterligare skärmar, tangentbord och mus.

 

Mvh!

 

Alf K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två datorer och två skärmar och jag har en KVM från ATEN.

Men den växlar endast tangentbord och mus.

Varje dator har två utgångar för bildskärm. Varje skärm har två ingångar.

 

Vänster dator har HDMI kopplat till vänster skärm och mini-displayport/DVI kopplat till höger skärm.

Höger dator har displayport kopplad till displayport på höger skärm och Thunderbolt kopplat till Thunderbolt på vänster skärm.

Det här fungerar men det kan bli lite tryckande på skärmarnas knappar innan det har växlat som man vill.

Om den ena datorn är avstängd fungerar det direkt för den dator som är igång.

 

Har du en sådant gammalt tangentbord att den har PS/2 kanske dina datorer är för gamla för att ha denna möjlighet men det går ju att kolla vad som finns. Du behöver veta vilka anslutningar som finns och inte finns för att du ska kunna skaffa en KVM som kommer att fungera, med eller utan adaptrar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...