Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar inte med 8Gb i stället för 4Gb


habbeli
 Share

Rekommendera Poster

Hallå alla ni som kan datorer och ramminnen ?
Jag har 2 x 2Gb ram i min burk, men då jag hört och själv misstänkt att den skulle må bra av 8Gb så beställde jag såna ( Corsair ) 2 x 4Gb.
Nu startar inte datorn alls med dom minnena, får felsignal direkt och fast jag bara provar med ett minne så startar inte datorn upp.
Jag har provat ha dom i alla fyra olika slots som finns på moderkortet men ingenting hjälper, däremot funkar det klockrent med mina gamla 2 Gigare.

Här är länk till mitt moderkort ;  https://www.kabelfreak.de/info/datenblaetter/11800452.pdf
Skickar med bild på mina Kingston-minnen som funkar och på dom nya Corsair-minnena som inte funkar.

Mvh, Hasse

 

IMG_20201111_172111.jpg

IMG_20201111_172754.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det krävs en viss kunskap för att kunna säga exakt vilka minnen som passar till ett moderkort, det är inte lätt alls ibland.

 

Exakt vad sker vid uppstart av datorn, piper den, kan du komma in i BIOS eller är en helt svart och tyst? Kanske kanske kan räcka att komma in i BIOS och göra en reset av det till standardinställningar.

Eller sätta in dina gamla minnen och kontrollera om det finns en uppdatering av BIOS.

För mina ögon ser båda minnena ut att vara ganska standard DDR1333 minnen.

 

Nya

https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Memory/Mainstream-Memory/CORSAIR-Memory-—-4GB-DDR3-Memory/p/CMV4GX3M1A1333C9#tab-tech-specs

Gamla

https://www.kingston.com/dataSheets/KVR1333D3N9K2_4G.pdf

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om moderkortet har max 8 GB som gräns och har 4 st minnesplatser kan det vara så att max storlek per minnesplats är 2 GB. 2x4=8.

Du har då skaffat för stora minnesmoduler. 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-27 00:04, skrev habbeli:

Jag har provat ha dom i alla fyra olika slots som finns på moderkortet men ingenting hjälper, däremot funkar det klockrent med mina gamla 2 Gigare.

Vet du i vilka slots/hållare du ska sätt i när det både parvis och att bara ha ett minne i?

Dåligt med info om i vilka hållare/slots man ska använda.

Dom är ju tvåfärgade, 2 svarta och 2 blåa, brukar markera, 1 blå 2 svart 3 blå och 4 svart.

Det är vanligt för nyare moderkort att har du bara ett minne, ska man det sitta i hållare 3, är det ett par, sätter man dom oftast i 3 och 4. Så har jag för mitt moderkort.

 

Men du kanske har testat detta?

 

Vad Bios säger, om man eventuellt ska ändra något där, vet jag inte.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Cecilia:

Har du varit i kontakt med Inet efteråt eftersom det inte verkar stämma?

Jodå och jag får returnera minnena, dom förstår inte heller varför det inte fungerar. Dom ska köra minnestest och det kan ju vara fel på dom jag fick.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Monshi:

Det krävs en viss kunskap för att kunna säga exakt vilka minnen som passar till ett moderkort, det är inte lätt alls ibland.

 

Exakt vad sker vid uppstart av datorn, piper den, kan du komma in i BIOS eller är en helt svart och tyst? Kanske kanske kan räcka att komma in i BIOS och göra en reset av det till standardinställningar.

Eller sätta in dina gamla minnen och kontrollera om det finns en uppdatering av BIOS.

För mina ögon ser båda minnena ut att vara ganska standard DDR1333 minnen.

 

Nya

https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Memory/Mainstream-Memory/CORSAIR-Memory-—-4GB-DDR3-Memory/p/CMV4GX3M1A1333C9#tab-tech-specs

Gamla

https://www.kingston.com/dataSheets/KVR1333D3N9K2_4G.pdf

 

 

 

 

 

Datorn piper vid uppstart och jag kan inte göra någonting alls, svart skärm.
Jag var in i bios med gamla minnena men jag hittade inte hur man uppdaterar  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Om moderkortet har max 8 GB som gräns och har 4 st minnesplatser kan det vara så att max storlek per minnesplats är 2 GB. 2x4=8.

Du har då skaffat för stora minnesmoduler. 

Har faktiskt haft en tanke på det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev Laso:

Vet du i vilka slots/hållare du ska sätt i när det både parvis och att bara ha ett minne i?

Dåligt med info om i vilka hållare/slots man ska använda.

Dom är ju tvåfärgade, 2 svarta och 2 blåa, brukar markera, 1 blå 2 svart 3 blå och 4 svart.

Det är vanligt för nyare moderkort att har du bara ett minne, ska man det sitta i hållare 3, är det ett par, sätter man dom oftast i 3 och 4. Så har jag för mitt moderkort.

 

Men du kanske har testat detta?

 

Vad Bios säger, om man eventuellt ska ändra något där, vet jag inte.

Provade alla platser med ett av dom nya 4Gb men nej då, ingen funktion :-( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är som Mikael63 är inne på, dina nya minnen är för stora, passar inte, du kanske bara kan ha 2Gb i varje hållare, så då måste du hitta 2 likadana 2Gb som du redan har, men då blir det värre, sådan brukar inte säljas längre nya.

 

Hur gammalt är moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev habbeli:

 

Jag var in i bios med gamla minnena men jag hittade inte hur man uppdaterar  

Inte ska du behöva gå in i bios. Vid omstart, som tar lite tid, så ska datorn känna av minnesmängden och anpassa sig.

Kan det vara oxid eller glapp, sitter de rätt? Ibland kan det vara känsligt hur de sitter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev habbeli:

 

Datorn piper vid uppstart och jag kan inte göra någonting alls, svart skärm.
Jag var in i bios med gamla minnena men jag hittade inte hur man uppdaterar  

För att uppdatera BIOS måste du starta upp Windows, leta reda på tillverkarens hemsida och se om de där har verktyg för att uppdatera BIOS samt om det finns nytt att hämta. Notera att det är viktigt att vara noggrann, att se att det är rätt version av BIOS man laddar hem då det kan gå rakt åt pipsvängen om det går fel vid uppdatering.

 

det kan kanske lösa problemet men det kan även vara så som sägs ovan, att moderkortet inte kan hantera minnen på 4GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev Mikael63:

Om moderkortet har max 8 GB som gräns och har 4 st minnesplatser kan det vara så att max storlek per minnesplats är 2 GB. 2x4=8.

Du har då skaffat för stora minnesmoduler. 

Inte bara "om" utan det är max 8 GB enligt databladet det länkas till.

 

12 timmar sedan, skrev Laso:

Hur gammalt är moderkortet?

Databladet är från 2010.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och tips ?

Det är nog så att varje minnesplats bara klarar av 2Gb som tipsas om här i tråden.

Jag ska försöka få byta in mina 4Gb mot två 2Giggare i stället så får vi se hur det slutar.
Tack för all hjälp så här långt ?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...