Pelle Penna Posted December 26, 2020 Share Posted December 26, 2020 Hej. Möjligen i fel tråd Jag får ibland upp en lodrät mörk rand i högra kanten på bildskärmen. Detta kommer vid uppstart och försvinner efter en liten stund. Vilket känns troligast. Grafikkortet eller bildskärmen. Problemet kommer bara ibland vid start av dator. Bildskärmen har några år på nacken. Grafikkortet är ett Nvidia GTX660Ti Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 26, 2020 Share Posted December 26, 2020 Pröva med att ta en skärmbild när randen syns. Om randen syns på skärmbilden ligger felet i grafikkortet, om den inte syns är det inte säkert. Jag gissar lite mer på skärmen än på grafikkortet och då t ex att det är något i den som fungerar bättre när den blir varm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChristerE Posted December 26, 2020 Share Posted December 26, 2020 9 timmar sedan, skrev Pelle Penna: Jag får ibland upp en lodrät mörk rand i högra kanten på bildskärmen. Detta kommer vid uppstart och försvinner efter en liten stund. Vilket känns troligast. Grafikkortet eller bildskärmen. Hur är bildskärmen ansluten, med VGA-kabel eller med kabel/anslutningar för digital bildsignal? Antar att det är en plattskärm du använder. En analog bildsignal kanske inte kan vara orsaken till en sådan rand, men kan vara värt att kolla i alla fall. Om skärmen är ansluten med en VGA-kabel kan du göra en autokalibrering för att se om det hjälper. Funktionen för att "trimma in" en analog signal så bildproportioner, placering och "suddig bild" rättas till. Förvanskningar som uppstår när den i datorn digitalt uppbyggda bilden konverteras till en analog signal och sen tillbaka i en plattskärm. Tar med ett exempel ("första bästa") angående autokalibreringen, ifall funktionen är okänd för någon som läser tråden. "Justera automatiskt bilden till dess optimala position, klocka och fas genom att hålla ned den här knappen i 2-4 sekunder (endast i VGAläge)." Sidan 1-3.https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/LCD Monitors/ASUS_VB199XL_Swedish.pdf Kan du inte lokalisera problemet på annat sätt så får du testa med annan skärm till datorn, och skärmen ansluten till en annan dator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle Penna Posted December 27, 2020 Author Share Posted December 27, 2020 14 timmar sedan, skrev ChristerE: Hur är bildskärmen ansluten, med VGA-kabel eller med kabel/anslutningar för digital bildsignal? Antar att det är en plattskärm du använder. En analog bildsignal kanske inte kan vara orsaken till en sådan rand, men kan vara värt att kolla i alla fall. Om skärmen är ansluten med en VGA-kabel kan du göra en autokalibrering för att se om det hjälper. Funktionen för att "trimma in" en analog signal så bildproportioner, placering och "suddig bild" rättas till. Förvanskningar som uppstår när den i datorn digitalt uppbyggda bilden konverteras till en analog signal och sen tillbaka i en plattskärm. Tar med ett exempel ("första bästa") angående autokalibreringen, ifall funktionen är okänd för någon som läser tråden. "Justera automatiskt bilden till dess optimala position, klocka och fas genom att hålla ned den här knappen i 2-4 sekunder (endast i VGAläge)." Sidan 1-3.https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/LCD Monitors/ASUS_VB199XL_Swedish.pdf Kan du inte lokalisera problemet på annat sätt så får du testa med annan skärm till datorn, och skärmen ansluten till en annan dator. Den är ansluten digital med DVI-kontakt. 14 timmar sedan, skrev ChristerE: Hur är bildskärmen ansluten, med VGA-kabel eller med kabel/anslutningar för digital bildsignal? Antar att det är en plattskärm du använder. En analog bildsignal kanske inte kan vara orsaken till en sådan rand, men kan vara värt att kolla i alla fall. Om skärmen är ansluten med en VGA-kabel kan du göra en autokalibrering för att se om det hjälper. Funktionen för att "trimma in" en analog signal så bildproportioner, placering och "suddig bild" rättas till. Förvanskningar som uppstår när den i datorn digitalt uppbyggda bilden konverteras till en analog signal och sen tillbaka i en plattskärm. Tar med ett exempel ("första bästa") angående autokalibreringen, ifall funktionen är okänd för någon som läser tråden. "Justera automatiskt bilden till dess optimala position, klocka och fas genom att hålla ned den här knappen i 2-4 sekunder (endast i VGAläge)." Sidan 1-3.https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/LCD Monitors/ASUS_VB199XL_Swedish.pdf Kan du inte lokalisera problemet på annat sätt så får du testa med annan skärm till datorn, och skärmen ansluten till en annan dator. Jag får testa, men det är ju inte så ofta som jag startar datorn från 0 utan oftast från viloläge och vad jag kan komma ihåg så TROR jag bara att det är vid ren uppstart som jag sett felet.. Det är ju ingen panik. Vara en källa till lite oro. Det är också svårt att testa med annan skärm. Jag har iof en mindre skärm står i en skrubb, men den är inte så roligt att testa med den eftersom problemet uppstår så sporadiskt, men tack för idéer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 1 timme sedan, skrev Pelle Penna: Det är också svårt att testa med annan skärm. Jag har iof en mindre skärm står i en skrubb, men den är inte så roligt att testa med den eftersom problemet uppstår så sporadiskt, men tack för idéer Tillgång till teve? Om man har två skärmar anslutna som visar samma bild (inte utökad) så kan det ju vara intressant att se om randen dyker upp på båda skärmarna. Pelle Penna 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solution Pelle Penna Posted March 5, 2021 Author Solution Share Posted March 5, 2021 Har nu kollat med annan dator och det är bildskärmen som orsakar randen. Blir en ny framöver Mikael63 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts