Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Osynkront ljud/bild


tomashag
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

När jag ser på t.ex HBO eller Cmore på datorn så blir ljud och bild inte synkrona. Ibland blir det nästan löjligt dåligt men så ibland går det bra och så växlar det i all oändlighet. Datorn är en gammal stationär häck som kör Win10, 32 bit. Jag har 100 Mbit fiber. Jag har haft problemet länge, för något år sedan försökte jag med ett modernt grafikkort men det ville inte fungera i min dator, tydligen var datorn för gammal. Jag kan också se film på TV:n via en HDMI-kabel från datorn men det blir samma problem då. När jag kör film via apparna på TV:n så går det bra men det finns bara appar för några få streamingtjänster. Vad kan problemet bero på? Finns det någon burk som man koppla in på TV:s HDMI-ingång som streamar direkt från nätet utan någon dator är inblandad? Dock kanske jag behöver en dator för att starta upp filmen på burken.

Redigerad av tomashag
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
2020-12-25 14:27, skrev tomashag:

När jag ser på t.ex HBO eller Cmore på datorn så blir ljud och bild inte synkrona. Ibland blir det nästan löjligt dåligt men så ibland går det bra och så växlar det i all oändlighet. Datorn är en gammal stationär häck som kör Win10, 32 bit.

Kan du kolla hur hårt belastad CPU:n är enligt fliken Processer eller Prestanda i Aktivitetshanteraren?

Går det att ställa in en lägre upplösning i de aktuella Play-apparna?

 

2020-12-25 14:27, skrev tomashag:

Jag har 100 Mbit fiber.

Men vilken hastighet och tid får du ut enligt Bredbandskollen?

Är datorn ansluten med nätverkskabel eller trådlöst till routern?

 

2020-12-25 14:27, skrev tomashag:

Finns det någon burk som man koppla in på TV:s HDMI-ingång som streamar direkt från nätet utan någon dator är inblandad? Dock kanske jag behöver en dator för att starta upp filmen på burken.

Ja, det finns t ex Chromecast (storlek som USB-minne) som ansluts till tevens HDMI och trådlöst till routern samt att man styr den enklast från en mobil eller platta där man installerar Play-appen som då säger till Chromecast vilken "webbadress" som programmet finns på.

 

Sen finns Apple-TV som väl är mer i burk-format men den vet jag inte så mycket om men den är dyrare men i gengäld har jag för mig att den styrs med sin egen fjärrkontroll på ungefär samma sätt som en Smart-TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CPU-belastningen ligger på c:a 30%. Jag kan inte se att man kan ändra upplösningen (fast man vill ju ha max upplösning). Jag får 114 Mbit på bredbandskollen - inget att klaga på. Datorn är ansluten med tråd, 1Gbit/s. Dock har jag upptäckt något som jag inte tänkt på tidigare, det finns en funktion som man kan klicka på när filmen har startat som tydligen castar filmen. Har jag fattat rätt att Chromecasten då övertar visningen direkt från nätet och datorn då inte är inblandad vare sig men bild eller ljud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev tomashag:

Dock har jag upptäckt något som jag inte tänkt på tidigare, det finns en funktion som man kan klicka på när filmen har startat som tydligen castar filmen. Har jag fattat rätt att Chromecasten då övertar visningen direkt från nätet och datorn då inte är inblandad vare sig men bild eller ljud?

Ja

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev tomashag:

CPU-belastningen ligger på c:a 30%.

Bra, då är inte det flaskhalsen i alla fall.

Hur är det med minnesanvändningen?

 

10 timmar sedan, skrev tomashag:

Jag kan inte se att man kan ändra upplösningen (fast man vill ju ha max upplösning).

Skulle ju kunna vara intressant att se om det blir bra med lägre upplösning eftersom det belastar datorn mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att jag har en aning, det brukar finnas någon grafikkortsinställning där man kan bocka i och ur maskinvaruaccelerationen. Bara en idé att testa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lutar nog åt att göra ett försök med en Chromecast. En ytterligare fråga : Hur får man rätt storlek på bilden? När jag kör med HDMI via datorns grafikkort så ställer man ju in upplösningen på 1920x1080. Kommer det att fungera automagiskt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag åker och köper en Chromecast Ultra i morgon. Återkommer och berättar hur det gått. Tack alla!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det fungerade alldeles utmärkt! Fast jag blev lite förvånad att man måste skaffa Google Home för att konfigurera Chromecasten.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har möjligen lite problem med det trådlösa nätverket. När jag kör Disney+ så får jag korta stopp med några minuters mellanrum. Dock så får jag inte det när jag kör Netflix 4K. Kanske är det så att Disney+ har en långsam server. En fråga i sammanhanget : när jag kör bredbandskollen så startar nedladdningen på mycket låga nivåer, 2-4 Mbit/s men sedan jobbar den upp sig och slutar på 44 Mbit/s. Vad kan man säga om detta? Uppladdning startar direkt på c:a 44 Mbit/s. Chromecast Ultra har ju en ethernetport. Om man ansluter den till routern kan man då utgå från att burken automatiskt går över till att använda trådförbindelsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...