Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Windows Movie Maker i WinXP kraschar vid MPG-import

dosman
 Share

Recommended Posts

Efter att tre av mina senaste trådar har blivit lösta inom några dagar har det - förstås... - dykt upp ett nytt problem; den förbaskade 'Windows Movie Maker' kraschar var gång jag ska importera en MPG-fil. Andra format går dock bra. Detta problem har koppling till att inte heller programmet 'Guiden Skannrar & Kameror'(wiaacmgr.exe) öppnas då jag ansluter min kamera och skall överföra just MPG-filer.

Säkert vill ni då veta befintliga codecs: 'K-Lite Mega Codec Pack 7.6.0' Testade i dag även 'Combined-Community-Codec-Pack-2015-10-18' till ingen nytta. Avinstallerade. Versionen på 'Movie Maker' är 2.1.4028.0 (Version 5.1 i SP3). Vi talar dessutom om Windows XP, förstås. Illustration bifogas.

MM-kraschar.png

Importerar du mpg-filer till WIndows Movie Maker direkt från kameran via USB-kabel eller importerar du först mpg-filer från kameran till datorns hårddisk (med t ex ett program som följer med kameran)  och sedan filerna från hårddisken till Windows Movie Maker?

Edited by Mållgan

Prova med att importera filerna från kameran till hårddisken och konvertera sedan filerna till wmv-filer som sedan importeras till Windows Movie Maker.

@Mållgan Nej, den här gången är inte Sony-kameran inblandad. I Movie Maker importerar jag från datorns hårddisk. Har även använt varianten att dra mpg-filer från Utforskaren till MovieMaker.

Jag befarar ett systemfel och kanske måste prova en reparations åter installation av Windows XP?. Har för vana att peta i Registret, och har kanske gjort det en gång för mycket...

Kan man köra det här i kommandotolken  i XP?

”Kommandot sfc /scannow söker igenom alla skyddade systemfiler och ersätter skadade filer”

@Mållgan 1) Angående konvertering: Jag vet ju att wmv-format fungerar att importera! Mpg-formatet ska fungera enligt formaten Movie Maker stöder!

2) Jo, kommandot 'sfc /scannow' fungerar i Windows XP. Jag har kört det! Det hjälpte inte. Movie Maker kraschar som förut... Det återstår väl endast ominstallation...

Jag har lyckats 'dra' MPG-filerna från utforskaren till Movie Maker. (Importera via meny fungerar fortfarande inte. Windows eget format, WMV, fungerar förstås, liksom AVI.) Sedan drar jag filen till Story board. När jag försöker spela upp visas ingenting, se bifogad bild. Därefter slutar Movie Maker svara... Ctrl-Alt-Delete valsen gäller nu. MPG-format är associerat med mediespelaren 'Windows Classic Movie' som synes. Men det ska väl inte ha någon betydelse (?) Om jag inte drar filen till 'Storyboard' utan dubbelklickar på den i import fönstret spelas faktiskt MPG-filen upp i uppspelningsfönstret!

Sammanfattning:
Översta bilden: Jag drar ett klipp till fönstret 'Klippsamling', drar det till 'Storyboard' och startar klippet därifrån: Ingenting händer. Upp spelnings fönstret förblir svart... Understa bilden: Jag dubbelklickar på klippet i  'Klippsamlings fönstret': Klippet spelas omedelbart upp i uppspelningsfönstret. PS. Glöm inte att högerklicka på bifogad bild för att förstora den till originalstorlek! DS.

Osynligt-Synligt.png

12 timmar sedan, skrev dosman:

den förbaskade 'Windows Movie Maker' kraschar var gång jag ska importera en MPG-fil. Andra format går dock bra.

Jag antar nu att de mpg filer du vill importera till Windows Movie Maker kommer från din videokamera. Enligt manualen för din kamera sparar den filerna i formatet mpeg-2, men med filändelsen .mpg.

Har sökt en del på nätet och vad jag kunnat få fram verkar det som att Windows Movie Maker har problem med att importera videofiler i mpeg-2 format.

För att lösa detta behövs en codec som hanterar mpeg-2, men någon sådan följer inte med Windows XP, utan måste installeras i efterhand. Du skrev följande om dina befintliga codec:

12 timmar sedan, skrev dosman:

Säkert vill ni då veta befintliga codecs: 'K-Lite Mega Codec Pack 7.6.0' Testade i dag även 'Combined-Community-Codec-Pack-2015-10-18' till ingen nytta.

Det jag kunde få fram var att den senaste versionen av K-Lite Mega Codec Pack som stöds i Windows XP SP3 är 13.8.5. Källa: https://codecguide.com/download_mega_old.htm

Vet inte om det gör någon skillnad att installera en nyare version av K-Lite Mega Codec Pack för Windows XP SP3, men du kan alltid prova och se om det fungerar. Har tyvärr inte så mycket mer tips att bidra med för att du ska få det att fungera med Windows Movie Maker.

För tredje gången:

Men om du först konverterar mpg-filerna till wmv-filer och importerar de sistnämnda om du, som du skriver, vet att wmv-filer fungerar?

@Mållgan Ske din vilja! Jag har nu, för din skull, konverterat en mpg skapad med Sony-kameran till wmv. Och det fungerade, förstås, sedan att importera den till Movie Maker, via dess meny 'Importera till klipp samlingar...'. Ingen överraskning att det skulle fungera. Ja sa ju det i mitt förra inlägg: WMV är Windows eget format! Det fungerar alltid! Förstår inte varför du prompt ville att jag skulle konvertera en mpg-fil till wmv. Men nu har du fått facit!

@Automan Nej, alla mina mpg-filer kommer INTE från Sony video kameran! Så du antar fel. Jag har letat efter MPG-filer från mina gamla CD/DVD-skivor, t ex från år 2011, och testat att importera dem till Movie Maker. Resultat: Samma krascher som vanligt vid försöket - se bild från mitt inledande inlägg! Egenskaperna för testfilerna visar på Allmänt-fliken -> 'Filtyp: MPEG Video File' vilket ju är samma sak som MPG. En smaksak.

Har sparat adresserna till din länk om färskare codecs för WinXP SP3, för ev framtida bruk. Just nu vill jag inte 'kosta på mig' en så pass fet nedladdning då jag kör med kontantsurf. Annars får jag väl försöka få tag på Movie Maker för Windows 7 eller Windows 10 och hoppas på bättre lycka där.

Å andra sidan får jag väl vid behov konvertera. (Filstorleken minskar ju betydligt vid konvertering till WMV men nackdelen är kvalitetsförlusten. Dessutom exporterar Movie Maker endast till WMV och dessutom 4:3-formatet. En MPG i 16:9-format blir hoptryckt och mister därmed sina proportioner! Hur kul är det?)

En brasklapp: Det kan faktiskt lika gärna vara Utforskaren som kraschar vid importförsöken. Har haft problem med att Utforskaren har kraschat då jag velat spela upp vissa MP4-filer! Låt oss säga 15% av nedladdade MP4-filer från Internet har kraschat vid försök till upp spelning då jag dubbelklickat på dem i Utforskaren. Tilläggas kan om jag öppnar problemfilerna innifrån min förvalda mediespelare 'Classic Media Player'så är det inga problem!

OK. Nu mår jag mycket bättre. Men jag förstår inte varför du envisas med att försöka importera mpg efter många resultatlösa försök. Konvertera och gå vidare mot nya äventyr.

Eller/och skaffa Windows 10 och/eller försök med något annat videoredigeringsprogram.

Edited by Mållgan

MPEG2 eller MP4?

WMV är egentligen bara Microsofts försök att göra ett avtryck i kodningsdjungeln. Rekommenderar idag inte att det formatet används, vill ju att även framtida enheter ska kunna spela upp det utan problem.

Problemet du är nog att de codec-paket du laddat hem visserligen kan fungera på Windows XP men troligen inte är helt testade där då helt enkelt det är så få som använder det operativsystemet idag.

https://gs.statcounter.com/windows-version-market-share/desktop/worldwide/

Testa VLC kanske?

https://www.videolan.org/vlc/

Ska fungera i Win XP SP3 och har ett mycket stort stöd för olika kodningsstandarder.

MEN med gammalt operativsystem säkert en gammal dator. Det tar tid att koda om filmer om det är det du vill. Mycket tid tillochmed om din dator inte har en modern processer eller ett grafikkort som kan användas för det.

Och jag rekommenderar att du testa koda om små, korta filmer som start. Finns många parametrar att skruva på;

Upplösning, bitrate, format, antal pass, interlace/progressiv osv.

@MållganJag laddade trots allt ned codec-packen 'K-Lite Codec_Pack 1385 Mega' men det blev ingen skillnad i beteendet i Movie Maker. Jag har faktiskt en burk med Windows 10 också! På den installerade jag faktiskt 'Movie Maker Classic' 64-bit i dag, inga krascher vid import av MPG filer men heller ingen bild... Vidare - på min XP-burk installerade jag faktiskt i dag också 'ett annat' redigeringsprogram. Förstod mig inte på det. Dessutom begränsad tid på klippen: Max 5-minuters snuttar eller betala för programmet. Är du nöjd med de utsagorna då? Nej, jag tänker inte hålla på och konvertera klippen från kameran. Slöseri med tid. För några år sedan hade jag inga problem att importera MPG-filer i Movie Maker. Men nuförtiden är det väl bara MP4 och WMV som gäller. MPG har blivit en fossil.

@Monshi Håller med angående WMV-formatet. Naturligtvis har jag VLC! Har även ditt VLC-gränssnitt fått en tomteluva på kon-hjässan? Vid juletid varje år i kanske 12 års tid har tomteluvan dykt upp några veckor på mina datorer! Min VLC-version är '1.1.5 The Luggage' Bifogar förresten en bild. Just det @Mållgan du ser vad Monshi skriver: "Det tar tid att koda om filmer" En fråga då: Varför envisas kameratillverkarna att endast tillhandahålla det ålderstigna MPG-formatet!? Det är samma visa med min PC-kamera: MPG! Och dator tillverkarna borde väl skeppa allt som behövs för videoredigering! Från begynnelsen! Jodå, herr Monshi, jag är van vid konvertering och redigering och åstadkommer proffsiga resultat. Förväxla mig inte med en novis! Ni har en tendens att göra det på eforum...

Tomteluva.png

Om jag ”är nöjd med de utsagorna då?”

Jag har inte efterfrågat några utsagor från dig och klarar mig alldeles utmärkt utan sådana.

Edited by Mållgan

”Varför envisas kameratillverkarna att endast tillhandahålla det ålderstigna MPG-formatet?”

De senaste Canonvideokamerorna jag har haft filmar i mts-formatet. En gång i forntiden ägde jag en Panasonickamera som filmade i mpg-formatet. En gång i samma forntid använde jag också Windows XP.

Edited by Mållgan

Vänligen dra in taggarna herr Mållgan. Du har nog missuppfattat ordet 'utsaga'. Konsultera gärna en ordbok. Jag menade helt enkelt om du var nöjd med mina svar. Och nu till övrig publik: Har nu hittat en ersättare till Windows Movie Maker och som utan svårigheter eller minsta tvekan blixtsnabbt importerar MPG-filer. Så inga konverteringar här inte. Programmet är installerat i WinXP.

Videoeditor.png

Nöjd med dina svar? Jag har en ställt en enda fråga till dig och det var i mitt första inlägg och handlade om hur du importerar filerna.

Edited by Mållgan

3 timmar sedan, skrev dosman:

Har nu hittat en ersättare till Windows Movie Maker och som utan svårigheter eller minsta tvekan blixtsnabbt importerar MPG-filer. Så inga konverteringar här inte. Programmet är installerat i WinXP.

Det ser ut som att programmet heter VideoPad. Har inte provat det själv, men det ser helt ok ut. Känner du till om det är några begränsningar i den fria versionen av programmet?

@Mållgan Menade 'kommentarer' inte 'svar'. Hoppas du är nöjd med den rättelsen. Låtom oss nu lämna polemiken.

@Automan Automan: Mycket riktigt programmet heter VideoPad. Har inte testat det mer ingående men verkar lovande. Tänkte mest på MPEG(-2) import aspekten, som ju fungerade galant, till skillnad från Movie Maker. Jag behåller VideoPad oavsett eventuella begränsningar. Men inget 'tjatande' om att uppgradera hittills!

OT: Innehar också det mytomspunna Adobe Premiere, årgång 2007 men har inte lyckats installera det igen ty i början av installationen uppmanas jag att stänga 'Explorer'. Eftersom den var stängd kunde jag inte komma vidare! Konstigt nog lyckades jag installera Premiere på min Windows 10 maskin. Jag avinstallerade det dock, men ångrade mig, men då hade 'tåget redan gått', ty nu fick jag samma meddelande som på min XP maskin; uppmanades att stänga 'Explorer'... I efterhand tyder jag den uppmaningen som att: 'stöder inte Windows 10' (eller Windows 7). Kollade senare på systemkraven. Just det... stöder ENDAST Windows XP OCH med mer än 1 GB minne. Jag har bara ½ GB och fick därför uppmaningen att "stänga 'Explorer'" för att komma vidare. Men varför var den lyckade installationen i Windows 10 en engångsföreteeler? (Mest en retroaktiv fråga.)

Efter ett kort test vill jag utfärda en varning för programmet VideoPad! För det första är det ett 'trial'-program. För det andra lägger det utan att fråga beslag på associationer på ett 50-tal filtyper. Till och med .zip, .7z, .tar, .gz osv. Genvägar får en mappsymbol(!) i stället för en vanlig ikon. Klottrar ned Registret på ett nästan kriminellt vis. Tog 3/4 timme att rensa bort alla poster programmet lämnat efter sig i Registret. Se bifogat bildexempel. Nä, tacka vet jag Windows Movie Maker, trots allt... och för all del Adobe Premiere.

VideoPad-Collage.png

Michael63 har en förmåga att missa poängen med mina inlägg. Stölderna av filassociationer lär väl knappast bli färre för att jag laddar ned en annan setup-fil. Inte skonas väl heller den extrema nedklottringen av Registret.

Mikael63

@dosman har en förmåga att missa poängen med mina inlägg så det går väl på ett ut då?

Du glömmer att eforum är ett öppet forum och många andra kan ha nytta av den information som delges i varje inlägg.

Du informerade om att VideoPad är en bra ersättare till Moviemaker. Detta kan flera andra ha nytta av.

Senare "varnar" du för att VideoPad är en "trial". Den informationen är också bra att känna till.

Jag fyller på med informationen att VideoPad finns som två olika versioner och även om du inte bryr dig om det kan det vara bra för andra att veta.

Som du kanske noterat har jag citerat den ena delen av din "varning", den angående "trial".

Den andra delen gällande fil-associationer har jag lämnat därhän eftersom jag inte har möjlighet att verifiera/kontrollera detta med de två olika versionerna.

• Like 2

Mållgan

Registerposter kvar efter avinstallation av program

När jag avinstallerar program använder jag Revo Uninstaller och väljer där Avancerat alternativ och då ingår i avinstallatinsprocessen att programmet presenterar registerposter tillhörande det avinstallerade programmet, ofta ett stort antal, som man kan välja att ta bort eller ej. Men det kanske finns registerposter tillhörande det avinstallerade programmet och som Revo inte klarar av att hitta?

Edited by Mållgan