Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Leab

LÖST Urklippshanteraren

Rekommendera Poster

Leab

Om jag trycker "print screen" så hamnar ju klippet i urklippshanteraren "win+v". Hur gör jag sedan för att få klippet någon annanstans te.x en bild?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
X-Men
59 minuter sedan, skrev Leab:

Om jag trycker "print screen" så hamnar ju klippet i urklippshanteraren "win+v". Hur gör jag sedan för att få klippet någon annanstans te.x en bild?

Öppna Paint och klistra in där så får du en bild.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Leab
3 timmar sedan, skrev X-Men:

Öppna Paint och klistra in där så får du en bild.

Tackar! Såg att jag även kan spara som och skriva ut!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Fast den bästa i mitt tycke är ju den Windows inbyggda skärmklippvertyget.

bild.png.2852d78ff6ad71cfb04daca3a2a960e2.png

Start > skriv bara rakt av skärmkl > i listan som kommer upp högerklickar du på Skärmklippverktyget > och väljer att fästa i Aktivitetsfältet.

Sedan kan du enkelt via Shift + Pirint screen tangenten bara ta en ögonblicksbild med en ram du själv bestämmer.

Du kan färglägga, markera etc. Få allt som du vill.

Själv har jag lagt den i aktivitetsfältet. Självklart måste man starta applikationen för att det skall fungera. Esc tangenten nollställer.

bild.png.eb219866f934232f7d0f45683e0bd6b1.png

Vill du få med menyerna - inga problem

Shift + Prnsrn tangenten

bild.png.dfce0cf1347e139177e14d119e6c5053.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Leab
5 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Fast den bästa i mitt tycke är ju den Windows inbyggda skärmklippvertyget.

bild.png.2852d78ff6ad71cfb04daca3a2a960e2.png

Start > skriv bara rakt av skärmkl > i listan som kommer upp högerklickar du på Skärmklippverktyget > och väljer att fästa i Aktivitetsfältet.

Sedan kan du enkelt via Shift + Pirint screen tangenten bara ta en ögonblicksbild med en ram du själv bestämmer.

Du kan färglägga, markera etc. Få allt som du vill.

Själv har jag lagt den i aktivitetsfältet. Självklart måste man starta applikationen för att det skall fungera.

bild.png.eb219866f934232f7d0f45683e0bd6b1.png

Vill du få med menyerna - inga problem

Shift + Prnsrn tangenten

bild.png.dfce0cf1347e139177e14d119e6c5053.png

Tack. Det är egentligen bara den jag använder men det var någonting som gjorde att jag ville prova det andra sättet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Leab
2 minuter sedan, skrev Leab:

Tack. Det är egentligen bara den jag använder men det var någonting som gjorde att jag ville prova det andra sättet.

Om jag trycker Shift + Prnsrn tangenten  händer dock ingenting?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
4 timmar sedan, skrev Leab:

Antar att det är kontrolltangenten som avses, inte shift - Ctrl + PrtScn.

Med Skärmklippverkyget startat kan man då "frysa" t ex en utfälld meny för att sen markera det man vill få en bild av.

Se "Ta ett skärmklipp av en meny", under rubriken "Arbeta med skärmbilder".
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/ta-skärmbilder-med-hjälp-av-skärmklippverktyget-00246869-1843-655f-f220-97299b865f6b

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman
5 timmar sedan, skrev Leab:

Du måste först starta Skärmklippvertyget. Sedan kan du bara använda Esc- tangenten för att avbryta om du inte vill ha hela skärmbilden.

Shift + Prrintscreen därefter och du kan anpassa ramen efter vad du vill: markera, färglägga etc. och spara bilden som .png på valfri plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
17 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Du måste först starta Skärmklippvertyget. Sedan kan du bara använda Esc- tangenten för att avbryta om du inte vill ha hela skärmbilden.

Har Esc någon funktion i sammanhanget i Windows 10 (Leabs fråga är placerad under "Windows 10")?

"I Windows 7 trycker du på Esc innan du öppnar menyn."
Se "Ta ett skärmklipp av en meny", under rubriken "Arbeta med skärmbilder".
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/ta-skärmbilder-med-hjälp-av-skärmklippverktyget-00246869-1843-655f-f220-97299b865f6b

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Leab

Ok, nu har jag lite mer koll på detta. Jag provade några andra urklippsprogram men skärmklippsverktyget är allt jag behöver.

Dock förstår jag inte hur man tar ett klipp på ett rullande fönster, det får jag inte att fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Leab
4 minuter sedan, skrev Cecilia:

Vad menar du med ett rullande fönster?

Jag menar att det tex. är ett fönster man måste scrolla nedåt för att se hela. Det ska man tydligen kunna ta ett klipp av. När jag tittar i menyn på skärmklippsvertyget finns tydligen inte den funktionen så man måste nog använda ett annat program.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Skärmklippverktyget och liknande program tar en bild av just det som syns på skärmen. Vill man t ex spara en hel webbsida så får man använda Spara-funktionen i webbläsaren och motsvarande funktion i andra program men då blir ju inte en bild normalt (det vore också lite knepigt att hantera en bild som skulle vara t ex 1000 rader lång).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
5 timmar sedan, skrev Cecilia:

så får man använda Spara-funktionen i webbläsaren

Eller skriva ut som en PDF.

När man behöver göra skärmklipp över hur det ser ut i aktivitetshanteraren, som exempel, och där alla rader inte ryms så får man göra flera skärmklipp. Då är det bra om den sista raden man får med på första klippet hamnar som den första raden på nästa skärmklipp så att man kan veta att det inte saknas några rader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Leab

Tack alla, nu har jag nog fått grepp om detta. Summa summarum blir att jag använder det inbyggda skärmklippsverktyget.🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
EliasJ
18 timmar sedan, skrev Leab:

Dock förstår jag inte hur man tar ett klipp på ett rullande fönster, det får jag inte att fungera.

Det kan du göra genom att använda ett program som Sharex eller PicPick.

Om det rör sig om en webbplats och du använder Firefox kan du använda Firefox inbyggda skärmbildsverktyg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE

image.png.f3f8bb74acca4dd0a8f0fe50b06cddba.png

Leab har fått ett antal svar och förklaringar och skriver "nu har jag lite mer koll på detta". Men något jag inte har koll på, och undrar över, är vad som är förvirrande i mitt inlägg.

Har jag inte missförstått vilket skärmklippverktyg som Flyfisherman skriver om så är det samma som jag länkar till. Baserat på artikelns innehåll ställer jag en fråga och inlägget får en "förvirrad-emoji". Inlägget före (som jag delvis citerade) har fått ett par motstridiga emojis, "förvirrad-emojin" där kommer från mig (logiskt), och visar hur olika vi uppfattar informationen.

Till det hela hör också att det några minuter efter mitt inlägg postades ett inlägg som i väldigt starka ordalag ifrågasatte mitt inlägg. Men det inlägget togs inte långt därefter bort igen. Jag ställde alltså en fråga, inga påståenden som kan vara förvirrande, och citerade den text i artikeln som jag länkade till som jag baserade frågan på. Har jag missförstått något hade väl inlägget i stället redigerats och det missförståndet förklarats, men i stället togs alltså hela inlägget bort. Skulle kunna tolkas som att min fråga har ett berättigande (... eller inte). I vilket fall som helst ser jag inget svar på min fråga.

Leab har i alla fall fått grepp om det hela och det är förstås det viktiga i tråden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...