Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köra Windows inbyggda Check disk kan skada din SSD


Flyfisherman
 Share

Rekommendera Poster

Tack för info!

Vad jag förstår så är det väl inget som sker automatiskt? Jag blev lite fundersam när funktionen är "inbyggd" i Windows. Sånt brukar kunna innebära att man måste stänga av funktionen för att slippa den. Hur ligger det till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det sker inte automatiskt. "Den diskoptimeringsfunktion som finns i Windows, som tidigare enbart defragmenterade hårddiskar, känner dessutom igen om en disk är en ssd, och gör ingenting som kan skada den. Den utför endast begränsade förändringar och rensning i filallokeringstabeller. Så den kan man tryggt ha påslagen", skrev Mattias Inghe här https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.716753/defragmentera-ssd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Nej, det sker inte automatiskt. "Den diskoptimeringsfunktion som finns i Windows, som tidigare enbart defragmenterade hårddiskar, känner dessutom igen om en disk är en ssd, och gör ingenting som kan skada den. Den utför endast begränsade förändringar och rensning i filallokeringstabeller. Så den kan man tryggt ha påslagen", skrev Mattias Inghe här https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.716753/defragmentera-ssd

 

 

5 timmar sedan, skrev Mikael63:

Artikeln i PCFA beskriver defrag medan artikeln hos tom,s beskriver chkdsk.

 

Fortfarande alltså inget svar på min fråga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite lustigt att om man får problem efter att ha kört chkdsk så kan man åtgärda det genom att köra chkdsk.

(fast via återställningskonsolen)

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Tomas E:

 

Fortfarande alltså inget svar på min fråga...

Check Disk är ett verktyg. Lättillgängligt och används ofta vid felsökning av den som har administratörsrättigheter för datorn. Därför går det att tolka en viss oro i tråden.

Om du inte har för vana att klicka in på Egenskaper för Windows (C:) eller öppna Windows PowerShell så lär du inte åsamka skada på filer eller disken den vägen.
Det är ingen funktion att stänga av.

 

Redigerad av Thirteen
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...