Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Coronapoll

Monshi
 Share

Corona. Status på oss på eforum, anonymt  

11 members have voted

1. 1. Har du haft Corona?

• Bekräftat, har haft Corona
      2
    • Starkt misstänkt men ej testad
      1
    • Nej
      8

This poll is closed to new votes

• Please sign in or register to vote in this poll.
  • Poll closed on 12/30/2020 at 11:00 PM

Recommended Posts

Nu har vi haft detta virus i cirka ett år. Hur ser det ut här på eforum, har ni alla suttit inne i datagrottor eller har ni umgåtts med folk och dragit på er Coronaviruset?

En helt anonym* poll.

* Visar sig att jag som skapat pollen (eller som moderator) kan se vilka som röstat på vad.

• Like 1

Jag hade en mycket lindrig covid i oktober utan att ha umgåtts med folk utan mest suttit i "datagrottan" så jag vet inte hur jag blev smittad.

Jag har klarat mig helt inte ens en vanlig förkylning har jag haft, mycket beroende på att jag har i möjligaste mån försökt att avhålla mig från allt socialt umgänge förutom inom närmaste kretsen, inkl. släkt där vi avhåller oss från kontakt.

För att fortfarande upprätthålla social kontakt så sköts det via telefon, e-post och i bland utomhus.

Tycker det fungerar rätt bra faktiskt. Har pratat mer i telefon nu än vad jag tidigare gjort med dom man annars träffas och umgås med.

I början av pandemin fram till senaste corona toppen har det varit klent med folks beteende ang. avstånd etc. på tex. affären osv. men nu på slutet har jag märkt en markant skillnad på inställning hos folk här i Östersund.

Fler bär ansiktsskydd och trängs inte på tex. ICA Maxi/Coop Forum etc.

Ps. I bilen har jag en flaska handsprit som jag använder varje gång jag varit på affären eller uträttat andra ärenden då jag varit tvungen att ta i handtag, kundvagnar etc.
Och jag tar aldrig i ansiktet med händerna innan jag tvättat dom om jag varit ute och handlat tex!

Edited by Flyfisherman
  • Like 2

Jag var tidigt ute. Testade positiv utan några symptom första april. Inte så underligt kanske med tanke på hur många som trängdes i pisterna här i Verbier innan de stängde ner.

Nu har de ganska bra kontroll på viruset efter att antal nya fall ökade dramatiskt i oktober/november.

171 på 100 000. De flesta har mask när de lämnar hemmet. I alla affärer är det masktvång.

4:e januari börjar man vaccinera.

Hittills ingeting, minns inte ens att jag nånsin fått influensa eller högfeber. Men som läget ser ut i såslandet, så ska man vara förberedd att få skiten.  

Edited by Phenomen

22 minuter sedan, skrev vertpre:

Jag var tidigt ute. Testade positiv utan några symptom första april. Inte så underligt kanske med tanke på hur många som trängdes i pisterna här i Verbier innan de stängde ner.

Nu har de ganska bra kontroll på viruset efter att antal nya fall ökade dramatiskt i oktober/november.

171 på 100 000. De flesta har mask när de lämnar hemmet. I alla affärer är det masktvång.

4:e januari börjar man vaccinera.

Bra att höra att du mår bra. :)

Men en allmän fråga ang. liftköer osv.  I Åre har det varit köer naturligtvis med mycket folk och från Skistar säger man att det är lugnt om folk ser till att hålla minst en stavlängd fram till liftarna.

Och det är utomhus och låter bra. Men alla som är ute i vinterklimat vet att näsan ibland kan rinna och att det kan vara lätt att torka av sig med handsken eller på annat sätt dra handsken över ansiktet, sedan tar man i liftbygeln och nästa person gör likadant??

För mig låter det som en större risk att åka till Åre, eller för den delen all utförsåkning?

Edited by Flyfisherman
ski-star till Skistar

2 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Bra att höra att du mår bra.

Men en allmän fråga ang. liftköer osv.  I Åre har det varit köer naturligtvis med mycket folk och från ski-star säger man att det är lugnt om folk ser till att hålla minst en stavlängd fram till liftarna.

Och det är utomhus och låter bra. Men alla som är ute i vinterklimat vet att näsan ibland kan rinna och att det kan vara lätt att torka av sig med handsken eller på annat sätt dra handsken över ansiktet, sedan tar man i liftbygeln och nästa person gör likadant??

För mig låter det som en större risk att åka till Åre för skidåkning?

Tack. Här är det masktvång i alla liftar och liftköer, även sittliftar och släpliftar. Man har ordnat köerna så att det inte går att stå två vid sidan av varandra. Avstånd får man automatiskt om man inte trampar på skidorna av den som står framför. I kabinerna har man reducerat antal personer.

• Like 1

Enda sjukdomen detta år(!), hittills, en tre dagar lång irritation i halsen under hösten.

Det är allt, klassar det inte ens som en förkylning.

Nog mitt friskaste år på länge med andra ord, en, två förkylningar brukar det bli.

Jag har inte varit sjuk i år. 
Trots att jag jobbar på ett sjukhus, jobbat tätt ihop med en kollega som insjuknade i covid-19 för en månad sedan, har jag själv inte blivit infekterad.

Jag rör mig i korridorer mött patienter under transport som varit sjuka i covid-19, jobbat på IVA där covidsjuka personer vårdas och som nämnt, jobbat tätt ihop (vi pratade med varandra under en dryg halvtimme om jobb med ett avstånd på mindre än en halvmeter) har jag själv inte blivit sjuk.

Min kollega insjuknade två arbetsdagar efter vårt arbetssamtal. På avdelningen jag jobbar är vi 19 personer. 13 av dem testades dagarna efter vår kollega insjuknade. Ingen testades att ha covid-19. Eftersom ingen visat symptom beslutades att övriga som inte testats inte heller skulle testas. 

Edited by X-Men
Lagt till ”inte” före infekterad eftersom jag inte blivit infekterad

Jag fick lite feber och ont i halsen i augusti och tänkte "äntligen" nästan. Visade sig dock att jag inte hade några antikroppar vid ett test ett par veckor senare. Jag är lite orolig att få det dock, inbillar mig att eftersom jag inte haft någon influensa senaste decennierna att ev. smitta slår till extra hårt. Jag lever i princip som vanligt, träffar inte mycket folk i vanliga fall heller i vardagen. Arbetar på nätterna. Brukar resa utomlands ofta, men det har man ju fått skippa.

I januari, då jag brukar planera höstens resa var jag på väg att boka flyg till Kina. Har alltid velat flyga business class (det värsta med resor är långa flygresor, packad som sardiner som man är i ekonomiklass  ;) ) och då gärna i de nyare A380 airbus eller Boeing 787 och hade sparat pengar, men tänkte att denna flunsa är nog värre än vanligt.

1 timme sedan, skrev Hakinger:

Jag fick lite feber och ont i halsen i augusti och tänkte "äntligen" nästan. Visade sig dock att jag inte hade några antikroppar vid ett test ett par veckor senare. Jag är lite orolig att få det dock, inbillar mig att eftersom jag inte haft någon influensa senaste decennierna att ev. smitta slår till extra hårt.

Det är ju långt ifrån alla med bekräftad covid som får antikroppar, särskilt inte om man bara har haft mycket lindriga symtom. Att ha haft influensa skyddar inte men det som kan vara bra är att haft en sån förkylning som orsakas av några andra coronavirus.

Till hör riskgrupp , diabetes två, lätt överviktiga,  samt hörselnersättning,  

Corona , bör hålla sig från .

Har testat i juni , själva midsomnarafton ilfart sjukhuset  med lätt nacksmärtor  , väldig hör diabets .  Ingen coron tur val..

Håll er friska och god jul 

En not, noterar att jag som trådskapare (och kanske moderator) kan se vilka som svarat vad. Trodde att en anonym poll skulle vara anonym även för mig.

Hoppas alla som röstat är ok med detta!

• Like 2

2 timmar sedan, skrev Monshi:

En not, noterar att jag som trådskapare (och kanske moderator) kan se vilka som svarat vad. Trodde att en anonym poll skulle vara anonym även för mig.

Hoppas alla som röstat är ok med detta!

Jag var först att svara och känner inget behov av att vara anonym beträffande din skapade undersökning.

Var sjuk några dagar i november med lite halsont och snuva. Har inte testat mig, men tror inte det var corona utan en vanlig förkylning.

2020-12-24 11:37, skrev Cecilia:

Jag hade en mycket lindrig covid i oktober utan att ha umgåtts med folk utan mest suttit i "datagrottan" så jag vet inte hur jag blev smittad.

Antagligen har du inte haft ett tillräckligt uppdaterat Antivirusprogram och då ökar risken för att smittas. Om du dessutom sitter i en "datagrotta", där det kanske är svårt att hålla det rekommenderade avståndet om 2 m mellan varje dator, gör även det att risken för virusinfektion ökar. ?

Har verkligen försökt hålla ett avstånd om minst 2 meter till min dator, men problemet är att jag har svårt för att läsa texten på min laptop då jag sitter 2 meter ifrån den ?

Sedan för vi inte glömma att det förekommer påståenden om att Covid-19 även kan spridas via luften, dvs. att de är luftburet. Detta gör att vi bör tänka oss för mer än en gång om vi sitter i utrymmen där det finns wifi nätverk. Vem vet vilka virus som sprids luftburet via dessa trådlösa nätverk ?

Nä, se till att ha ett uppdaterat antivirusprogram och håll ett avstånd om minst 2 meter till närmaste dator. Se även till att ha ett skyddsfilter på utblåsluften som fångar upp ev. datavirus som kanske sprids vind för våg ut i luften ?

Jag har huvudvärk varje dag, käkar Treo fyra gånger om dagen. (Med flera läkares vetskap osv. ) men den senaste veckan, eller kanske senaste veckorna har jag haft mer ont än så. Dock inte riktigt migränanfall (något jag mycket väl vet hur känns).

Senaste veckan ont i käften för jag biter så hårt. Bettskena hjälper men får blåsor i munnen av den. Kan vara kopplat till jobbet, har stressigt men sk. positiv stress dvs. för lite att göra. Är pollenallergiker men slutat med med medicin när det så att säga blev denna låtsasvinter men snorar nu som f@n igen, något jag skyller på granen även om jag mig veterligt inte varit särskilt allergisk mot gran. Normalt år skulle man kanske inte tänka efter så mycket men tanken har snurrat något varv genom skallen om det skulle kunna vara covid-19 *) men då en lindrigare släng av den?

*) väljer att skriva covid-19. Corona har jag haft sedan 2012, som morfar till henne ;)

• 2 weeks later...

jag klarade hela 2020 utan sjukdom... Hur tror ni jag startat 2021?

Med rossel i halsen och något i kroppen.. kan vara en förkylning, kan vara...

Bättre nu @Mikael63?

Låter inte kul!

Mikael63

Snorandet upphörde så snart jag började ta allergimedicinen igen. Inte längre ont i tänderna = ingen bettskena = inga blåsor.Jag hade även ont i halsen men bara i direkt samband med att jag åt något med choklad. Alltså övergående efter några minuter. Mig veterligen är jag inte allergisk mot choklad men mot nötter (ej jordnötter som ju inte är en nöt) och det blev samma känsla i halsen. Även det är borta. Tror inte jag fått ens en lindrig släng av covid, jag borde känt mig mer dålig i hela kroppen då, tycker jag. Värre då för dig @Monshi om det är just hela kroppen som säger till ?

Kan också vara ägglikörbrist om du inte skött intaget ordentligt över julhelgen?

Äggtoddy, inte en droppe... ?

Vi får se, än känns det inte värre en vanlig förkylning.

1 timme sedan, skrev Monshi:

jag klarade hela 2020 utan sjukdom... Hur tror ni jag startat 2021?

Med rossel i halsen och något i kroppen.. kan vara en förkylning, kan vara...

Vad tråkigt!

Om du har haft symtom i ett dygn är det dags att beställa test.

50 minuter sedan, skrev Mikael63:

Tror inte jag fått ens en lindrig släng av covid, jag borde känt mig mer dålig i hela kroppen då, tycker jag.

Det gjorde aldrig jag utan kände mig ju mindre sjuk än vid en vanlig förkylning numera.

Testad och klar och ja, som jag misstänkte på dag 3, covid.

Nu blir det karantän en tid framöver.

Ingen fara med mig än så länge. Kortfattat så har dagarna varit

Dag 1: Irritation i halsen.

Dag 2-3: Sjukdomskänsla i kroppen, kanske lätt feber. Irritationen i halsen läker bort.

Dag 4- ?: Lätt sjukdomskänsla i kropp, lite ont i huvudet morgon/kväll.

i övrigt pigg, har varit ute och promenerat med ganska god energi nästan alla dagar.

Vad är anledningen till att du har stängt omröstningen?

Nu kan du ju inte ändra ditt svar där ;)

Tänkte det skulle vara en statuskoll i slutet av året.

Nu är det ett nytt år.

(går iofs att öppna igen..)