Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
dosman

LÖST Min videokamera ger svajande filmsekvenser

Rekommendera Poster

dosman

Min fina nyinköpta videokamera 'Sony-HandyCam-DCR-SX30' är tyvärr en katastrof att betjäna! Den har sin egen vilja. Se för övrigt min tråd om kameran: eforum.idg.se/topic/362714-drivrutin-och-program-till-kamera-och-windows-xps-fil%C3%B6verf%C3%B6rare/ Vänder mig till er som har praktisk erfarenhet av elektronisk filmning i allmänhet. Trots att jag stänger av alla automatiska funktioner på Sony-kameran ger kameran svajande videoklipp! (Se bifogat bildcollage.) Hur kul är det? Glömde det viktigaste: Kameran står alltså på stativ och jag filmar TV:n som visar en film.

När jag som jämförelse i stället monterar min PC-kamera / Webb-kamera på stativet och filmar, så blir bilden hur stabil som helst. PC-kameran saknar all automatik. Det enda man ställer in på kameran är skärpan. Vrider på objektivet tills det blir skarpt. Nåja, skärpan är väl inte super men duger. Problemet är här i stället att bilderna blir ryckiga, även på min bästa dator med bra grafik och mycket minne. Glo på ryckiga klipp blir i längden oacceptabelt.

Kommentarer till bifogat bildcollage:

Sekvens 1 till 2:
Händelse: Intoning med oskärpa.
Problem: Kan ej bli av med intoningen!

Sekvens 3 till 4:
Händelse: Katten springer (rörelse).
Problem: Orsakar kraftig svajning.
Uppmaning till publiken: Iaktag positions-
förändringen av bilden! Ha den svarta ramen
som referenspunkt.

Sekvens 5 till 6:
Händelse: Kvinnan rör sig häftigt.
Problem: Påtaglig positionsförändring av bilden!
Kraftig svajning av bilden. Kommentar: Det verkar
som kameran söker efter något i bilden.
Någon automatisk funktion jag ej känner till.

OBS! Jag poängterar: Kameran står hela tiden
på ett rejält golvstativ, men det ser ut som
någon filmar med handhållen kamera!

Bifogar även svensk bruksanvisning (100 sidor) till Sony-kameran i pdf-format. Hoppas den är er till gagn.

SvajandeBilder.jpg

SonyHandycam.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Automan
2 timmar sedan, skrev dosman:

Kameran står alltså på stativ och jag filmar TV:n som visar en film.

Jag tror att detta är problemet. En TV har en viss bildfrekvens och även om du filmar med stativ kommer bilden bli allt annat än bra om du filmar det som visas på TV:n. Har haft både Hi8 kamera och även en som sparade på hårddisk. Vad jag minns från dem var att ingen av dem gav speciellt bra bild om jag filmade vad som visades på en TV.

Vad händer om du filmar något annat än det som visas på TV:n ? T.ex. bilar som kör förbi utomhus eller personer som promenerar. Blir bilden lika svajig då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
dosman

Vad menar du @Automan med 'bra' bild? Inga ränder, inga svarta band, ingen grovkornighet? Bara ordet 'bra' säger ju ingenting, det är ju en värdering. Nej, jag får faktisk toppenkvalitet när jag filmer av TV:n! Det är svajandet som stör mig. Att det svajar har ju inte med kvalitet att göra heller, utan en egenskap s a s. Värst blir det när det är mycket rörelse i en scen på TV:n. T ex människor går av och an på ett tåg i rörelse samtidigt som TV-kameran i filmen filmer utsikten genom fönster på tåget. Då får Sony kameran spader.

Jag skrev ju också att med min mycket enkla PC-kamera och med totalt avsaknad av finesser så blir det inget svaj. Förklara det om du eller någon annan kan! Bilden blir då helt stabil men kvaliteten på bilden ganska usel! Om ingen besökare på eforum kan komma med en lösning genom att läsa Sony-kamerans pdf bruksanvisning, jag tidigare bifogat, så återstår det för mig endast att inhandla en hårddisk (1000 kr från Telia) till min TV-box. Nackdelen med det förfarandet är att jag då inte kan kopiera inspelat material från denna speciella hårddisk till min hårddisk på datorn.

TV-boxen tillhör ju dessutom min lägenhet. Får ej tas med vid ev flytt! Och Telias special-hårddisk är dessutom värdelös utan TV-box. Går ej heller ej att kopplat till datorer! Jag vill heller inte skänka bort hårddisken vid ev flytt! Kan du Automan filma av ett program på TV:n utan svaj? Eller någon annan i församlingen?

Så svar på din fråga om utomhusfilmning: Har haft kameran två veckor men inte varit utomhus med den. Syftet med kamerainköpet var faktiskt att endast filma av TV:n! Kanske går jag utomhus med kameran efter årskiftet och testar filma rörliga motiv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
2 timmar sedan, skrev dosman:

Om ingen besökare på eforum kan komma med en lösning genom att läsa Sony-kamerans pdf bruksanvisning, jag tidigare bifogat, så återstår det för mig endast att inhandla en hårddisk (1000 kr från Telia) till min TV-box. Nackdelen med det förfarandet är att jag då inte kan kopiera inspelat material från denna speciella hårddisk till min hårddisk på datorn.

...

Syftet med kamerainköpet var faktiskt att endast filma av TV:n!

Varför använda kamera och filma omvägen via en bild? Varför inte skaffa något som spelar in en analog signal från "digitalboxen", det kanske t o m går med den kameran. Även om det sparas digitalt i kameran så blir det en form av analog överföring via filmningen, i vilket fall som helst en kvalitetsförsämring i förhållande till den mottagna tv-signalen.

Vet inte vad för "box" du har, men de Telia presenterar på sin webbplats tycks ha analog bild- och ljudutgång. Och lösningar finns det väl flera för att spela in den signalen, och sen kopiera till datorn.
https://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor

Varför skulle du själv inte kunna hitta en lösning genom att läsa bruksanvisningen? Och skulle en hårddisk från Telia vara den enda möjligheten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stafstaf

Läs jag rätt, eller förstår inte 

Du menar filmar av tv , från kameran objektivet!?? 

Att ta du ta in bilden från tv via någon tv utgång till kameran ingång  då video inspling  

Du menar du låter kamran filma av tv program 

Jag läs fek el  förstår jag inte tänk som upp ge 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Automan
8 timmar sedan, skrev dosman:

Nej, jag får faktisk toppenkvalitet när jag filmer av TV:n! Det är svajandet som stör mig. Att det svajar har ju inte med kvalitet att göra heller, utan en egenskap s a s. Värst blir det när det är mycket rörelse i en scen på TV:n.

Det låter motsägelsefullt att du säger att du får toppenkvalitet när du filmar av TV:n samtidigt som du skriver att det är svajandet som stör dig. Dina skärmbilder säger mig ingenting alls eftersom en stillbild inte återger hur ett videoklipp ser ut.

Om den inspelade videoklippet "svajar", då är det allt annat än toppenkvalitét, men vi kanske har olika uppfattningar om vad toppenkvalitét är.

Om ingen besökare på eforum kan komma med en lösning genom att läsa Sony-kamerans pdf bruksanvisning, jag tidigare bifogat

Vore det inte bättre om du själv läser igenom din kameras bruksanvisning och ser om det finns några tips där.

Kan du Automan filma av ett program på TV:n utan svaj?

Jag har haft ett antal videokameror, men aldrig använt dem för att filma av det som visas på en TV. Vill jag spara det som visas på TV har jag tidigare använt mig av VHS, DVD Recorder samt Videospelare med hårddisk inspelning.

Har du något exempel på ett videoklipp med det du beskriver som "svaj" ?

Så svar på din fråga om utomhusfilmning: Har haft kameran två veckor men inte varit utomhus med den. Syftet med kamerainköpet var faktiskt att endast filma av TV:n! Kanske går jag utomhus med kameran efter årskiftet och testar filma rörliga motiv.

Men kan du inte prova filma saker inne i ditt hem? Bara för att testa om det du beskriver som "svaj" uppstår oavsett vad du filmar eller endast då du filmar det som visas på TV:n.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Några kommentarer, de går att betrakta som OT om man så vill eftersom de inte är svar på trådens frågeställning:

9 timmar sedan, skrev dosman:

Nackdelen med det förfarandet är att jag då inte kan kopiera inspelat material från denna speciella hårddisk till min hårddisk på datorn

Stämmer.

Och Telias special-hårddisk är dessutom värdelös utan TV-box. Går ej heller ej att kopplat till datorer!

Stämmer delvis. Disken med inspelat material går inte att använda tillsammans med en dator men om man formaterar den kan man ha den som en vanlig USB-disk.

Jag vill heller inte skänka bort hårddisken vid ev flytt!

Om det nu är en flytt nära förestående kanske det går att komma överens med nästa hyresgäst/ägare om en ersättning för disken? Om det nu skulle vara avgörande i denna fråga?

6 timmar sedan, skrev ChristerE:

det kanske t o m går med den kameran

Nej, den tycks sakna allt vad ingångar heter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stafstaf

Det står kameran har ingån kontak . 

Sida 38 manual . 

Läs igenom manual . 

Jag har arbeta sony kamra flera år . .både tagit matrial från video,  mixbord. Med mera ..

Sony både ingång och utgång sina kamera

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
1 timme sedan, skrev Stafstaf:

Det står kameran har ingån kontak . 

Sida 38 manual . 

Läs igenom manual . 

Ja, läs manualen, där står att man ska ansluta till en ingång på TV vilket ju inte är samma sak.

Se även https://www.sony.se/electronics/support/memory-camcorders-dcr-sx-series/dcr-sx30e/specifications

Citat

VIDEO INPUT

NO

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
dosman

Ja, @Stafstaf du har läst rätt och förstår. Tyvärr har jag inga sladdar för att ansluta kameran till TV:n. Dessa sladdar (kablar) följde inte med då jag köpte kameran begagnad. Kameran var inte ny. Tack för att du har läst i manualen jag skickade med i mitt tidigar inlägg.

@Automan FÖRUTOM svajandet är bildkvaliteten toppen. Tyska Carl Zeiss objektiv borgar för det. Mina 'skärmbilder' som du uttrycker det, säger dig ingenting? Om du hade läst mina instruktioner, för att tolka bildmontaget, så kanske de hade gjort det!

Om nu inte publiken kan åstadkomma konstruktiva inlägg, i stället för att frossa i OT, så kan vi avsluta den här tråden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stafstaf
20 timmar sedan, skrev dosman:

Ja, @Stafstaf du har läst rätt och förstår. Tyvärr har jag inga sladdar för att ansluta kameran till TV:n. Dessa sladdar (kablar) följde inte med då jag köpte kameran begagnad. Kameran var inte ny. Tack för att du har läst i manualen jag skickade med i mitt tidigar inlägg.

Det brukar inte följa med sladdar.  

Efter kameran  har möjlighet att redigera  bilder . Till film . Så vet jag brukar finnas  i gångar .. 

Använder  s-video då gäller det har rätt kabel typ ...vissa kablar ger grön el grå bild , då ska byta dessa några andra 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
dosman

(Ett 'e' föll bort i mitt förra inlägg; första stycket, sista raden, näst sista ordet. Skall vara 'tidigare'.)

@Stafstaf Du har en mycket bättre kamera än jag. I min kan jag inte redigera. Redigerar gör jag i fristående program som WinFF, VirtualDub m fl.

Ibland MÅSTE man faktiskt filma av TV-rutan, i stället för sladd inspelning, om man vill spela in både bild och textremsa i ett svensk talande program med text-tv remsan påslagen. Den remsan levereras som en separat signal som inte låter sig fångas medelst digital inspelning med sladdar. Alla har inte hundraprocentig hörsel i behåll och nyttjar därför textremsa.

F ö kommer jag fortsättningsvis endast använda Sony kamerans stillbildsfunktion. Då undkommer jag svajandet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Automan
2020-12-22 16:20, skrev dosman:

FÖRUTOM svajandet är bildkvaliteten toppen. Tyska Carl Zeiss objektiv borgar för det. Mina 'skärmbilder' som du uttrycker det, säger dig ingenting?

Nej, en stillbild har svårt att återge det du beskriver som svaj.

Om du hade läst mina instruktioner, för att tolka bildmontaget, så kanske de hade gjort det!

Har läst dina instruktioner både tidigare och även nu.

Om nu inte publiken kan åstadkomma konstruktiva inlägg, i stället för att frossa i OT, så kan vi avsluta den här tråden.

Jag gav dig ett konkret tips som jag själv inte alls uppfattade som OT att du skulle prova att filma något annat i hemmet än det som visas på TV:n. Det kanske inte framgick, men syftet var att få reda på om något är fel på din kamera. Om det t.ex. uppstår svaj i bilden oavsett vad du filmar tyder det på att något kanske är fel på kameran. Om inget svaj uppstår annat än då du filmar det som visas på TV:n är kameran troligen helt ok och något annat orsakar problemet. Det tar inte många minuter att prova.

Kollade i manualen för din kamera och det enda som möjligen skulle kunna relatera till ditt problem finns beskriver på sidan 83

Citat

Svarta band visas när jag filmar en TV-
eller datorskärm.

Ställ in [
 STEADYSHOT] på [OFF]
(sid. 60).

På sidan 60 i manualen står det följande:

Citat

Du kan kompensera för kameraskakningar.
Ställ in [ STEADYSHOT] på [OFF] ( ) när du använder stativ (säljs separat), så blir
bilderna naturligare.

Om du redan har kameran inställd på STEADYSHOT = OFF och det ändå uppstår svaj i det du filmar har jag inga fler tips att komma med. Är din kamera inställd på STEADYSHOT = ON, ändra detta och prova igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
dosman

Plötsligt blir jag exalterad. Följde rådet från @Automan och stängde av STEADYSHOT, monterade kameran på stativ och började filma av TV:n igen. Bilden är nu helt stabil! Både bild och textremsa! Jag tror inte mina ögon! Rena proffskvaliteten på scenerna. Jag som trodde jag hade testat alla möjliga inställningar på Sony-kameran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...