Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel, Importera CSV med kommatecken


lars69
 Share

Rekommendera Poster

När jag öppnar en CSV-fil genom dubbelklick, som är separerad med kommatecken istället för semikolon, vägrar excel att förstå att den skall delas upp i kolumner.

Jag kan öppna den på annat sätt via Data/Hämta-data men detta är bökigt då jag har mängder med filer som skall gås igenom.

Jag misstänker att det på något sätt skall gå att ställa in, så att excel automatiskt förstår hur kommatecken skall hanteras då textfiler öppnas.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du provat att köra fliken "Data" --> "From Text/CSV" och läsa in den vägen?

 

https://www.copytrans.net/support/how-to-open-a-csv-file-in-excel/

 

Har inte hittat om det finns något enklare sätt att göra det på. Det enda jag kommer på skulle vara att öppna din kommaseparerade fil med en texteditor och där ersätta kommatecken med semikolon och därefter spara om den med nytt namn med filändelsen csv

 

Då borde du få rätt med kolumnerna då du öppnar den med Excel.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Byt filändelse på csv-filen, från ”.csv” till ”.txt”. Sedan öppar du den omdöpta filen inifrån Excel, varefter Textimportguiden borde dyka upp. Där anger du Avgränsade fält, klickar Nästa > och bockar för Komma som avgränsare i nästa ruta.

Vill du göra ytterligare justeringar som till exempel bestämma kolumndataformat klickar du Nästa > igen, annars är du klar och kan klicka Slutför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar frågeställningen som att @lars69 vill att Excel ska starta och öppna filer varje gång man dubbelklickar på en sådan fil i utforskaren. Andra sätt fungerar alltså men det är inte det frågan gäller.

Jag har testat några alternativ men inte fått det att fungera varför jag tyvärr inte har något svar men är intresserad av en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...