Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

lenovy bytt hd


rammega
 Share

Rekommendera Poster

Hej. har bytt HD på en Lenovo 510S.

har en licens på CD skiva. Hur får jag över den till USB sticka?

Och kan jag bota upp maskinen på det sättet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle föreslå att du hämtar Windows Media Creation Tool istället för din skiva. Din skiva innehåller sannolikt en äldre version av Windows (10?), vilket innebär att du måste uppdatera den ändå.

 

Här hämtar du verktyget som skapar ett startbart USB-minne åt dig.

 

https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209

 

Du behöver en fungerande dator för att hämta verktyget. Det är sedan självinstruerande hur du skall gå tillväga.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Menar du att jag ska lägga denna fil på ett USB minne och sen sköter  Lenovo datorn resten?

Eller menar du att jag ska kör denna fil på en annan dator för att skapa en bot usb?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lägger den på ett USB minne, gör det bootbart, startar upp datorn med detta och installerar. Din dator kommer automatiskt ansluta sig till Micosofts servrar och validera din licens. Du behöver inte ange någon licensnyckel normalt sett.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ser till att skapa det startbara USB-minnet, sätter det i en USB-port (helst en som sitter på baksidan och är en USB2-port), drar igång datorn och trycker upprepade gånger på F12-knappen på ditt tangentbord när datorn håller på att starta upp får du en startmeny.

 

I startmenyn väljer du att starta från USB-minnet du satt i. Därefter startar installationsprocessen igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Cecilia:

Menar du att datorn inte kan starta från det USB-minne som du har fixat med hjälp av Microsoft-sidan?

Ja. händer ingenting

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev rammega:

Kommer till start PXE over IPv6

Var det några problem med att skapa USB-minnet enligt Microsofts anvisningar?

 

Du kanske behöver ändra startordningen (boot order) i BIOS så att start från USB-minne får högre prioritet än start över nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det brukar ofta gå att välja boota från USB-minne via snabbmeny som tas fram med F10 eller F11 eller F12 vid uppstart. Eller att ställa in i BIOS.

 

Kanske att du måste aktivera legacy support, inte uefi.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev rammega:

Ok. 

 

 

bios Lenovo.jpg

 

Det borde gå att gå ner i menyn med piltangenten ner till att USB Boot blir markerad.

Därefter med med Fn+F5 eller F6 klicka upp USB Boot till att hamna överst.

Redigerad av Thirteen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan jag välja USB FDD  BOOTMGR saknas

dyker då upp. Under legacy kan jag välja USB FDD som första boot. men det tycker inte att den innehåller något av vikt alltså den filen jag hämtade och la på stickan.

Redigerad av Cecilia
Tagit bort citatrutan kring texten. /Cecilia, moderator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du väljer fliken före "boot" och som heter "security". Finns det något där som kallas "secure boot"?

Står den som "enabled"? Ändra det i.s.f. till "disabled" och se om det blir någon skillnad på datorns vilja att boota från USB-minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev rammega:

Under legacy kan jag välja USB FDD som första boot. men det tycker inte att den innehåller något av vikt alltså den filen jag hämtade och la på stickan.

Först, stäng av Fast Boot. Sedan, har du bara sparat filen på USB minnet är det inte startbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använde Windows Media Creation Tool, som jag länkar till i mitt inlägg tidigare i denna tråd, valde du då att skapa ett USB-minne med installationen på detta minne?

Instruktionen i programmet är enkelt att följa och det skapar ett startbart USB-minne om du bara följde instruktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missförstod dig förmodligen. jag trodde i min okunnighet det var botfilen som jag laddade ner. och sen skulle miraklet ske. men nu har jag skapat ett usb boot minne. Ska bara ställa om Bios till default så får jag se vad som händer. Jag har någon dator som har typ 3 licenser får se hur det går att rota fram.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De uppgifter jag fått fram om din dator är att den levererades med Windows 10. Eftersom det är en fabriksfärdig dator är det sannolikt att licensen för din dators Windows ligger i BIOS, vilket innebär att när du installerar Windows 10 kommer Windows 10 att ”plocka fram” licensen själv. 
Det här upptäcket du själv när du påbörjar installationen av Windows 10. Får du inte frågan om att ange din licens under inledningen av installationen har Windows 10 hämtat licensen från BIOS.

 

För du frågan om att ange licens kan du klicka att du inte har licens nu och anger den senare. Därefter får du välja vilken version av Windows 10 som du vill installera. I ditt fall bör du välja Windows 10 Home eftersom din dator levererades med denna version och att din licens som du har sannolikt är giltig för Home.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev rammega:

Ska bara ställa om Bios till default så får jag se vad som händer.

Då säger jag det en gång till. Skulle det inte gå att starta med USB minnet så stäng av Fast Boot. Det alternativet kan hindra datorn från att starta med en USB enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationen återvänder hela tiden efter att den omstartartt ill att välja språk  och installera igen. Finns ingen valmöjlighet här förutom om man vill köra avanserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ändra i startordningen så att datorn startar från hårddisken i stället för från USB-minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...