Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows-10 visar för lite RAM


dosman
 Share

Go to solution Solved by dosman,

Rekommendera Poster

Min Windows 10-dator är bestyckad med 8 GB RAM vilket bekräftas i BIOS. Det tycker inte Windows som visar endast 4 GB i 'Visa standard information om datorn'. Har kört 'Windows minnesdiagnostikverktyg'  som åtgärdade problemet - tillfälligt... ty efter ytterligare omstart av datorn var problemet tillbaka...

Redigerad av dosman
Korrigering av fakta
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer det försenade svaret: Windows 10 Home, 64-bit. Aldrig uppdaterat. I fabriksåterställningsskick! Aldrig varit ute på Internet! Ytterligare ledtråd: Visar korrekt minnesmängd med 6 GB RAM!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du aldrig uppdaterat, aldrig haft den kopplad mot internet, aldrig använt denna dator med Windows 10 Home, men du litar inte på vad du har för minne i den, och du är säker på vad som sitter i, den visar korrekt minnesmängd i Bios.

 

Men som du säger...

2 timmar sedan, skrev dosman:

Ytterligare ledtråd: Visar korrekt minnesmängd med 6 GB RAM!

Vad är det då som visar korrekt minnesmängd?

Vad är du ute efter egentligen, du verkar ju veta exakt vad du har i minne i denna dator, blir lite förvirrad?

 

Var i Windows anser du att den inte visar rätt mängd minne?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Laso Klart jag använder datorn med Windows 10 - offline.  6 GB visas korrekt i Egenskaper för 'Den här datorn'. Där står det i klartext 6 GB. Men sätter jag 8 GB RAM i datorn, då visas det som 4 GB, enligt ovan sagda.  Jag vet alltså att Windows visar fel, inte vad jag 'tror' eller 'anser'?

 

Anta jag sätter en 4 GB minnesmodul i datorn. Då visas den också som 4 GB i Windows. Sätter jag 2 st minnesmoduler om 4 GB RAM vardera i datorn, så har jag totalt 8 GB RAM i datorn (2 gånger 4 är lika med 8). Visst borde det då även framgå i Windows att det sitter 8 GB i datorn? Men det gör det inte. Det står 4 GB!

 

Så här gör du för att ta reda på hur mycket RAM du har i din Windows 10 dator:

 

1) Starta Utforskaren

2) Högerklicka på 'Den här datorn'

3) Välj 'Egenskaper' från rullgardinsmenyn

4)  Nu öppnas ett fönster som heter 'Visa standardinformation om datorn'

5)  Under fältnamnet 'System' letar du upp rubriken 'Installerat RAM-minne (Random Access Memory-minne)

 

Hos mig står det angivet '4,00 GB (3,75 GB går att använda)' Det borde stå '8,00 GB (7,75 GB går att använda)'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM Windows visar exakt 4GB och du har 8GB installerat enligt BIOS är förklaring den du fick i första svaret.

 

En dator med 32 bit operativsystem kan som max adressera, dvs använda 4GB minne.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Monshi:

OM Windows visar exakt 4GB och du har 8GB installerat enligt BIOS är förklaring den du fick i första svaret.

En dator med 32 bit operativsystem kan som max adressera, dvs använda 4GB minne.

Ts har ju ett 64-bitars OS enligt egen uppgift. OM det skulle vara så att det faktiskt ÄR ett 32-bitars system så borde rimligtvis installerade 6 GB också visa enbart 4 GB.

 

Att 4 GB av installerade 8 GB skulle "tas" av grafikkretsen är väl inte normalt? Fast jag vet inte.

Då borde även 2 GB av installerade 6 GB också "tas" av grafikkretsen och 4 GB visas som använt i systemet.

 

Min gissning, och det är bara en gissning, är att det är något fel på en minneskrets eller att minnena måste sitta i andra slot, i annan ordning.

4 GB som "grund" visas okej. Ytterligare 2 GB kan hanteras men när ytterligare 2 GB installeras blir det fel så att inte bara det "sista" minnet inte accepteras utan även det föregående. Kanske beroende på hur/var de är monterade?

 

Någon med mer kunskap om minnen och minnesplatser kanske kan verifiera eller förkasta min "teori"?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Mikael63:

Någon med mer kunskap om minnen och minnesplatser kanske kan verifiera eller förkasta min "teori"?

Visst kan det vara så men utan att veta vilket moderkort det är och vilka minnen det gäller är det svårt att komma med några teorier.

@dosman Hur mycket minne står det i Aktivitetshanteraren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Tack för ert engagemang! @Mikael63 kom närmast, men jag kom på det först! Felet hittat: En trasig 4-GB RAM modul! (Nu kan jag inmundiga julskinkan med frid i sinnet.) God Jul till publiken!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...