Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mesh nätverk och mobiltelefon?


.M
 Share

Rekommendera Poster

Jag har ett mesh-nätverk med Asus Lyra. Två noder, A och B, i stort sett allt har fungerat förträffligt, man kan argumentera för att jag egentligen inte behöver två noder då min lägenhet är liten. Men det konstiga är att min mobiltelefon absolut vägrar acceptera nod B. Om den ser nod B, så vägrar den ansluta och säger "Autentisering misslyckades". Det extra konstiga är att det är bara mobiltelefonen som beter sig så här. Smarta högtalare är jättenöjda, Nintendo är jättenöjd, chromecast är nöjd.

 

Så vad har jag gjort för fel för att mobilen inte ska acceptera att det finns två noder i nätverket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt, det är samma lösenord, nätverksnamn genom hela nätet? Dvs mobiltelefonen borde väl se alla noder som samma nät och ansluta till dem var efterhand som du går genom huset?

 

Några tankar:

Testa att "glömma" nätverket i mobilen och anslut på nytt, kanske börja med nod B.

Kolla om det finns uppdatering av mesh-noderna, kanske nod B inte fått senaste uppdatering?

 

vad för mesh-nät, vilket märke?

Har du kvar din gamla router? Står den kanske än och delar nät och det är detta som mobilen ansluter sig till?

 

Kanske skjuter helt fel men då ingen annan svarat så :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Orsaken kanske beror på att det finns en inställning i telefonen som säger att en ny mac-adress skall slumpas fram varje gång man ansluter till nätet. Och hopp mellan noderna orsakar ny mac-adress och nätverket märkte det och blev besviken.

 

Jag har stängt av funktionen i lur, positivt hittills. Har kanske löst det.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ny mac-adress? Den är väl knuten till hårdvaran, unik för varje nätverkskort (men går att manipulera). En ny IP-adress kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...