Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

köpråd: 24" eller 27" plattskärm 16:9


a128
 Share

Rekommendera Poster

Har sen urminnes tider 2007 en Videoseven S20PD  20"  -skärm

 

men funderar på att köpa en 24 eller 27"  från just Videoseven,   jag velar just om jag ska ha en 24" eller 27"   för och nackdelar ?

 

och har sneglat lite på dessa som jag via prisjakt hittat:

27"  L27ADS-2E    ca 1600:-
24"  V7 L238E-2K  ca 1500:-
24"  V7 L236E-3E  ca 2100:-
 

jag har redovisat  2st 24"   vad är skillnaden på den dyrare vs. billigare ?

 

Redigerad av a128
Skapat länkar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördel med 27” är att allt på skärmen blir större. 
Nackdel är att den tar mer plats. 
 

Skillnader på 24”arna ser du i specifikationen. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev a128:

men funderar på att köpa en 24 eller 27"  från just Videoseven,   jag velar just om jag ska ha en 24" eller 27"   för och nackdelar ?

Den fysiska storleken har förstås också betydelse, men börja med att fundera på hur mycket du vill kunna få plats med på skärmen samtidigt (flera fönster öppna utan att de ligger bakom varandra). Hur många bildpunkter ska den ha - "upplösning", hur långt från skärmen sitter du och hur bra ser du?


Det går att ställa in en lägre skärmupplösning än vad skärmar och drivrutiner som max klarar av (t ex 1600 x 900 fast max kanske är 1920 x 1080). Det här var inget direkt problem med de gamla tjockskärmarna (crt), men gör man så för en plattskärm så blir bilden mer eller mindre suddig. Men i senare versioner av operativsystem (i alla fall i Windows) så kan man skala upp bilden ("Ändra storleken för text, appar och andra objekt"), och det utan att bilden blir suddigare.


Hittar man inte "rätt" direkt så är det bättre att köpa en bildskärm med för många bildpunkter än med för få, bilden/innehållet går alltså att förstora. Men vill man se mer på skärmen än vad "upplösningen" klarar så går det inte. I diverse program går det att minska och öka storleken på innehållet (Word och Acrobat Reader, m fl), oavsett bildskärmsinställningarna. Och jobbar man med bilder kan det vara bra om bildskärmen har en hög "upplösning", för att t ex kunna zooma in. 


Det polken skriver om 27", att "allt på skärmen blir större", stämmer så länge skärmarna har samma "upplösning" (eller om den större har lägre "upplösning").


Skriver ordet upplösning inom citattecken, upplösning används ofta lite felaktigt för antal bildpunkter när det egentligen avser antal bildpunkter per längdenhet.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev ChristerE:

Hittar man inte "rätt" direkt så är det bättre att köpa en bildskärm med för många bildpunkter än med för få, bilden/innehållet går alltså att förstora. Men vill man se mer på skärmen än vad "upplösningen" klarar så går det inte.

Precis!

 

Jag hade ju nästan denna frågeställning själv för inte så länge sedan. Nu, när det är jobb hemifrån som gäller, använder jag en av jobbets 24" och min privata 27". Det är ganska lite skillnad i fysisk höjd (1 cm) varför det går bra att använda dessa som dubbla skärmar. Jag kan inte ställa upp upplösningen mer varför det inte "ryms" mer på 27" utan den blir bara "förstorad". Detta passar bra då jag kan ha ritytan (CAD) på den skärmen. Eftersom allt blir större på 27" kan jag "zooma ut" Excelböcker så att jag kan få med fler synliga kolumner men utan att tappa "skärpan".

 

Att skärmen klarar mer än 1920x1080 är bra men det är ju inte säkert att ens dator klarar högre upplösning.

 

Jag kan få till, i mitt tycke, bättre ljus/kontrast/färg på min gamla välanvända 24" än vad jag kan få till på min nyare 27" men det torde inte bero på storleken i sig utan på det faktum att 24" är en dyrare HP och 27" är en billigare Lenovo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt en beställning på just en L236E  dock hos amazon.fr

1491:-    drogs från kontot,  lade beställningen i fredags , utlovad leveransdag 29 dec

men enligt Postnord ska den dyka upp redan i morgon 22 dec. hos ombudet, otroligt snabbt i dessa juletider

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Uppföljning:

Jag köpet först en L236E 23,6"

men insåg att jag borde köpt en 27" på en gång

så det blev just en L27ADS-2E  27"  för 1650 hos computersalg

så den förstköpta får bli extraskärm

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...