Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ersätta havererad dator med ny, eller bygga ny ?


Kalle Dator1
 Share

Rekommendera Poster

Hej !

Jag har under flera år använt en stationär dator som "server-dator" där jag haft serverprogrammet "Apache" installerat och i bruk. Det har fungerat till full belåtenhet frånsett enstaka insatser för justeringar och kontroll. 


Där har jag också min hemsida med tämligen stort innehåll placerad.

 

Datorn, med Windows 7, har arbetat troget 24 timmar/7 dagar kontinuerligt och hållit hemsidan igång och aktiv.

 

Härom kvällen råkade jag fumla när jag tittat till hemsidan och gjort en uppdatering. 

I stället för att bara släcka skärmen stängde jag av misstag av datorn, vilket också hänt någon gång tidigare, varvid det bara varit att starta om igen. 

 

Men denna gång var det inte så "bara" längre, för datorn vägrade helt sonika att starta om.

 

Av med locket och jag kunde bara konstatera att ingenting såg ut att ha tappat kontakten, alla anslutningar satt på sin plats, men trots ideliga tryckningar på startknappen rörde sig ingen CPU-fläkt eller annat.
Datorn hade förmodligen gjort sitt sista pass....

 

Frågan ställdes naturligt; reparera eller köpa nytt ?

 

Jag är till åren kommen och har inte alls kvar några tekniska handlag, och med darriga händer är det svårt att börja meka till ett godkänt resultat i en gammal dator. Dessutom vet man inte hur länge äldre komponenter fortsätter fungera om man bara byter den primära, nämligen moderkortet, som verkar vara det felande just nu...

Jag siktar kanske in mig på ett nyköp av dator !

 

Frågan är vilken dator som jag ska köpa, som möter ovanstående behov. 
Har sneglat en del på de s k minidatorerna, som känns lockande tack vara sin mindre volym och som därmed tar åtskilligt mindre plats i hyllan.

 

Programmen måste förmodligen ominstalleras i den nya datorn, då det kanske inte går att plocka över den befintliga disken.

Sedan har väl vilken ny dator man än köper en hel del finesser som man helt enkelt inte behöver, och då kan man fundera på att kanske handla ett tomt skal och själv plocka in olika komponenter, ungefär som man gjort tidigare, men kanske nu  i en minidator, om sådana finns i byggformat. 
Det vore ju intressant, men känns lite vågat med tanke på ovan sagda !

 

Jag tar gärna emot goda råd och anvisningar på alla varianter, nytt- eller bygg-  !

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Kalle Dator1:

då det kanske inte går att plocka över den befintliga disken.

Den befintliga disken är väl också dags att byta ut, oavsett?

 

Vill man ha en ljudlös dator så kan jag tipsa om dessa:

https://www.compulab.com/products/embedded-pcs/

Jag har själv en variant av den fitlet2 som visas där.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, skrev Phenomen:

Hemmaservrar ska man ge extra kärlek regelbundet 

Jag har nog slarvat en hel del med detta, åtminstone med rengöringen. Däremot har jag tämligen regelbundet kollat upp att både Norton Internet Security och MalWareByte är aktivt vaksamma mot inträngande busfasoner från de hemskast förekommande avarterna på nätet.

 

Nu är jag tämligen förvissad om att det inte var smuts som hindrade datorn att starta, utan någon komponent på moderkortet som hade givit upp, tackat för sig och gått hem till Gud.... Sådant är ju ganska svårt att bena ut.

 

Faktum är att inte en rörelse kunde förmärkas på vare sig fläktar eller annat. Det enda som syntes av liv var en liten grön lysdiod som berättade att det fanns ström framme vid moderkortet. Den slocknade den också efterhand....

 

Men gammalt är gammalt och har samma rätt att pensioneras, precis som en annan grågubbe har....

Så jag lutar nog mest åt att satsa på ett nytt mindre skal (för att uppta mindre plats i hyllan) och nya komponenter. Men vill inte köpa på mig sådant som jag egentligen inte har användning för på en dator som "bara" ska härbärgera en server och klara av att pina och gå dygnet runt - utan att knota !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...