Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Drivrutin och program till kamera och Windows XP:s filöverförare


dosman
 Share

Go to solution Solved by X-Men,

Rekommendera Poster

Har köpt mig en begagnad videokamera: SONY-HandyCam-DCR-SX30E. Plats: Över disk i telefon / datorbutik i stan jag bebor. Den är tillverkad år 2009. Det enda som följde med köpet var en laddare till batteriet. Köper man den i nyskick medföljer även CD-ROM skiva med program och drivrutiner och en USB-kabel för överföring mellan kamera och dator. (Fick själv bekosta en sådan i en annan butik till priset av 180 kr... Bruks anvisning fick jag leta efter på Internet...

 

Till problemet. När jag första gången kopplade kameran till min Windows XP dator dök windows guide Filöverföring upp och det fungerade ju smidigt. Nästa gång och vid senare tillfällen dök programmet inte längre upp! Så jag fick manuellt gå in i kamerans obskyra mappsystem och leta reda på filmsekvenserna jag tagit och föra över dessa till datorn. I Windows Kontrollpanelen finns programmet 'Skannrar och kameror' Dubbel klickar jag på ikonen visas endast ett tomt fönster... förmodligen för att jag saknar drivrutin för kameran.

 

Men först och främst vill jag ha igång windows filöverförings program. (Kommer inte ihåg vad det heter). Men var hittar jag dess exe-fil? Och varför fungerade första överföringen av filer men inte senare?

 

Har resultatlöst letat efter drivrutiner bl a på Sony's hemsida men fick bara återkopplingen 'Your search returned 0 results' vilket förargade mig till den milda grad... (Se adderad röd text på bifogad bild!).

Fan-ta-Sony!.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev dosman:

Har resultatlöst letat efter drivrutiner bl a på Sony's hemsida men fick bara återkopplingen 'Your search returned 0 results'

En lösning kan vara att du skaffar en kortläsare som du ansluter via USB till din dator. Då kan du föra över från minneskortet till datorn och kommer runt problemet med avsaknad drivrutin till Windows XP för din kamera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Du kan testa om drivrutinen för din kamera på denna sida fortfarande fungerar:

 

https://sony-raw-driver.software.informer.com/download/#downloading
 

Mjukvaran för att fixa med bilder och film från kameran går också att hämta för 32-bitarssystem. 
 

Du kan testa om det här fungerar för dig:

 

https://www.sony.com/electronics/support/downloads/W0007907
 

Alternativt kan du testa om programmet på denna sida fungerar för dig i XP:


https://playmemories-home.software.informer.com/5.5/

 

Skulle du välja att använda nyare Windowsversioner kan du hämta program med mera för din kamera här:

 

https://support.d-imaging.sony.co.jp/support/app/playmemorieshome/sv/index.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för responsen hittills. X-Men skrev: "Du kan testa om drivrutinen för din kamera på denna sida fortfarande fungerar" Men jag har ju ingen drivrutin till Kameran! Dessutom, herr X-Men, jag behöver inget program för att mixtra med bilder/video bara ett överförings program av filer mellan kameran och datorn. Windows XP:s 'Guide för överföring av foto/filmer' fungerade EN ENDA GÅNG sedan la det av. Vad heter originalfilen? Någon genväg finns ju inte till den utan guiden brukar öppnas när man ansluter USB-kabel mellan enheterna.

 

Till 'Automan': Jag har inget minneskort (Memory Stick) till Sony kameran! Bara det interna flashminnet. Och även om jag hade det så skulle det vara omständligare att pilla med det mellan kamera och dator än att ansluta en USB-kabel för överföring. Det går alltså mycket fortare att ansluta en USB-kabel. Testa själva om ni inte tror mig!

 

Upprepar vad jag skrev tidigare: "Men först och främst vill jag ha igång windows filöverförings program. (Kommer inte ihåg vad det heter). Men var hittar jag dess exe-fil? Och varför fungerade första överföringen av filer men inte senare?"

 

Det ideala vore ju om någon medlem eller moderator hade en CD-skiva till nämnda Sony-kamera liggande någonstans och skickade ett PM till mig om detta. Nog borde någon i församlingen ha filmat med en "SONY-HandyCam-DCR-SX30E" och sparat mjukvaran till den anno dazumal.

 

Avslutningsvis: Jag besitter även en Windows 10, 64 bit-dator. Dessutom en Windows 7-dator, 32-bit. Men jag undviker att använda dem i görligaste mån! Föredrar alltså Windows XP. Halleluja.

PM-programvara.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beklagar att jag gjorde ett inlägg.

Det uppskattas uppenbarligen inte.

 

Moderator, ni kan ta bort mitt inlägg från tråden, inklusive det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, skrev dosman:

Jag har inget minneskort (Memory Stick) till Sony kameran! Bara det interna flashminnet. Och även om jag hade det så skulle det vara omständligare att pilla med det mellan kamera och dator än att ansluta en USB-kabel för överföring. Det går alltså mycket fortare att ansluta en USB-kabel. Testa själva om ni inte tror mig!

Så vad är det egentliga problemet då om det fungerar att föra över från kamera till dator via USB ? Antingen fungerar det och då finns det inget problem eller så fungerar det inte och då kan du använda ett minneskort som lagring.

 

54 minuter sedan, skrev dosman:

Det ideala vore ju om någon medlem eller moderator hade en CD-skiva till nämnda Sony-kamera liggande någonstans och skickade ett PM till mig om detta. Nog borde någon i församlingen ha filmat med en "SONY-HandyCam-DCR-SX30E" och sparat mjukvaran till den anno dazumal.

 

Nej, något sådant är inte tillåtet enligt E-forums regler. 

 

Citat

9. Det är inte heller tillåtet att distribuera upphovsrättsskyddat material som du ej äger rätten till, samt efterlysa sådant material. Det innefattar även utrustning för att bryta mot lagar eller villkor. Det är inte tillåtet att citera hela verk eller artiklar utan upphovsmannens tillstånd. Om delar av verk eller artiklar citeras ska källa tydligt anges, om möjligt med länk.

Föreslår att du kontaktar Sony om detta och hör om det är möjligt att köpa programvaran av dem.

 

45 minuter sedan, skrev dosman:

Avslutningsvis: Jag besitter även en Windows 10, 64 bit-dator. Dessutom en Windows 7-dator, 32-bit. Men jag undviker att använda dem i görligaste mån! Föredrar alltså Windows XP. Halleluja.

 

Kan det inte vara värt att först prova om du får allt att fungera antingen i Windows 7 eller Windows 10 ? Målet är väl i första hand att kunna använda kameran ihop med en dator eller har jag missat något?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är inte alltid så lätt att förstå vad herr @dosman vill alla gånger...

 

Du, @dosman, skriver att du letar drivrutiner och när du får ett tips på en drivrutin att testa ger du bara ovett tillbaka.

Du skriver vidare att du vill ha ett program för att föra över bilder till datorn och när du får som förslag det program som Sony rekommenderar, för just det, så gillas inte heller detta?

 

Påminner om eforums regler:

https://eforum.idg.se/guidelines/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beklagar herr X-Men på din reaktion. Dina inlägg var visst uppskattade. Jag testade en länk, hämtade och installerade program varan men fick följande resultat (se bifogad bild). Det enda fruktbara och vettiga rådet kommer från Automan: "Föreslår att du kontaktar Sony om detta och hör om det är möjligt att köpa program varan av dem."

 

Herr Mikael63: Har inte förstått vilket program rekommenderar. Vidare om det inte är lätt att förstå mina inlägg föreslår jag att du påbörjar en kurs i det svenska språkets skiftande uttrycksmöjligheter. F ö börjar jag bli trött på dina sarkasmer. Då är det bättre att du avstår från att kommentera. Ang eforums regler: Jag har inte haft något inflytande vid deras uppkomst.

 

Men jag kommer absolut att följa Automan's rekommendation att försöka köpa programvaran på CD. Däremot ska herr Automan inte bry sig om, om nu någon skulle vilja kontakta mig via PM och erbjuda efterfrågad programvara, det ska även eforum inte lägga sig i.

 

Och passar det inte med mina stundom egensinniga foruminlägg så får ni mer än gärna utesluta mig från eforums gemenskap(?), men då ska jag också dessförinnan radera samtliga mina inlägg.

 

Tystnaden, slutligen, angående min förfrågan om Windows filöverföringsguide's vägran att uppenbara sig på min dator bekymrar tydligen inte publiken på eforum. Ingen av er använder sig tydligen inte av detta program.

Sony-Raw-Driver.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows XP är så gammalt att om du köper utrustning idag är det mycket mycket mycket liten chans att hitta drivrutin som fungera.  Officiella sidor från företagen har oftast inte kvar dessa uppe utan de finns, om de finns, på andra konstiga sidor (som den ovan).

 

Okej denna är från 2009 då Windows XP än användes av en del, men redan då slagpåse.

Även med denna utrustning blir det då svårt att hitta drivrutin vilket detta visar. Å andra sidan problemet behöver inte vara lättare i Windows 10 heller då videokamera från 2009... är gammal.

Ett problem med dagens teknikutveckling att ganska unga sätt att lagra data på snabbt blir inaktuella.

 

Man bör även vara misstänksam när man laddar ned program från sidor som den ovan, programmen kan mycket väl vara infekterade av virus/trojaner eller liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev dosman:

Ang eforums regler: Jag har inte haft något inflytande vid deras uppkomst.

Alldeles riktigt men du är ändå tvungen att följa dem.

 

1 timme sedan, skrev dosman:

Ingen av er använder sig tydligen inte av detta program.

Det är nog väldigt länge sen det var vanligt med XP-användare i forumet. Själv slutade jag med XP för över 10 år sen och kommer inte längre ihåg hur man gjorde saker och ting eller vad ingående program hette.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att du @dosman gillar gamla operativsystem, och det har du din fulla rätt att göra, men att "chansa" och köpa en gammal kamera i en butik och inte få med allt väsentligt, som i detta fall drivrutiner, kan ju tyvärr ställa till det.

Vet inte vad du fick för info i din butik, men att sälja en dylik gammal kamera utan det väsentliga, tycker inte jag är okej.

Dom kan ju inte lova att det ska fungera, då påstår jag att dom lurar sina kunder.

Möjligt att du kommer hitta dina drivrutiner, men tror det är ganska lite liten chans ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev dosman:

Jag testade en länk, hämtade och installerade program varan men fick följande resultat (se bifogad bild).

Ja, felmeddelandet anger att ditt OS (Windows XP) inte stöds. Vad händer om du gör samma sak på din dator som kör Windows 7, fungerar det då?

 

18 timmar sedan, skrev dosman:

Däremot ska herr Automan inte bry sig om, om nu någon skulle vilja kontakta mig via PM och erbjuda efterfrågad programvara, det ska även eforum inte lägga sig i.

Varför skulle jag bry mig om det? Jag kan varken veta eller se vad medlemmarna skickar för PM till varandra. Det finns dock regler för E-forum som vi alla som medlemmar måste följa. Tycker själv dessa är självklarheter och inga konstigheter alls.

 

18 timmar sedan, skrev dosman:

Tystnaden, slutligen, angående min förfrågan om Windows filöverföringsguide's vägran att uppenbara sig på min dator bekymrar tydligen inte publiken på eforum. Ingen av er använder sig tydligen inte av detta program.

Jag lämnade Windows helt 2010 på mina datorer hemma och har inte saknat det alls. Personligen tror jag det är väldigt få personer som fortfarande använder Windows XP och då blir det också svårare att hitta någon som kör guiden du efterfrågar.

 

Mitt tips om att använda en kortläsare kommer mycket troligt att fungera i Windows XP. Du behöver ett minneskort samt en kortläsare, sedan har du allt du behöver för att föra över från kameran till din Windows XP maskin. Ser faktiskt inte vad problemet är eller är det någon princip som gör att överföringen måste gå direkt från kameran till din XP dator?

 

Redigerad av Automan
Omformulering och förtydligande
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först en eloge till @X-Men (så sluta vara tjurig): Tack vare din ena länk är problemet nu löst!

 

Nedladdningen av programmet PM (Play Memories Home) och lyckad installation på Windows 10 datorn gjorde susen. Över förväntan till och med. När jag kopplade dator och kamera med USB-kabeln, med PM-programmet i gång dök följande dialogrutor upp (se bifogat bildmontage). Efter en förfluten tid av 11 år, då kameran var ny, får jag ett tack från Sony som vore de igår jag köpte den...

 

@Monshi Du har så rätt så.

 

@Cecilia Jag använder nu Windows 10 till Sony-kameran.

 

@Laso Jag fick nästan tvinga personalen i butiken att lämna uppgifter om kameran. Jag lyckades pruta på priset med en 100-lapp; från 800 kr till 700 kr. Ny kostade väl kameran cirka 3 000 kr år 2009.

 

@Pelle Penna I mitt Windows XP, 32-bit gick det ej att installera PM-programmet, däremot i min Windows 10 maskin, se ovan.

 

@Automan Har ej testat på min Windows7, 32-bit maskin, men tror ej det fungerar ty PM-programmet är på 64-bit. Jag nöjer mig med installationen på Windows 10 datorn.

PlayMemories.png

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hemligheterna med 'Guiden Skannrar och kameror' avslöjade!

Min Sony-kamera producerar MPG-filtypen som egentligen är MPEG-2. Windows 'Guiden Skannrar och kameror' ignorerar den filtypen! Om jag ENDAST har några filmfiler liggande i kameran startar inte 'Guiden Skannrar och kameror' vid etablerad förbindelse mellan dator och kamera. Om jag däremot OCKSÅ har en eller flera JPG bilder i kameran - då startar 'Guiden Skannrar och kameror', ty den känner igen fil formatet! Vad sa ni nu då! I det bifogade bildmontaget har JPG-bilden fått en miniatyrbild som visar dess innehåll. Filmbilderna däremot iklädes endast ikonen för okänt / ej registrerat filformat!

 

Sammanfattning: 'Guiden Skannrar och kameror' startar endast om den känner igen filtypen!

Fotnot: Bilden till vänster i bilagan: 'Flyttbar disk (F:)' = Sony-kameran.

 

Guiiden-S-K.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat!

Då var det därför det fungerade första gången då, om det då låg någon känd filtyp i kameran?

Har du klurat ut vilken process (.exe) denna guide använder?

Går det att tvinga igång den genom dubbelklick på den .exe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


@Mikael63 Just det, när det fungerade första gången så råkade det ligga kvar JPG-filer i Sony-kameran, mig ovetande. Jag hade faktiskt hittat EXE-filen till 'Guiden Skannrar och kameror' (innan din förfrågan nu) och till och med skapat en genväg till den. Programmet ligger här på min Windows XP maskin: Jag särskriver ofta för att högermarginalen ska bli så rak som möjligt i vänsterjusterad text här på forumet).

 

C:\WINDOWS\system32\wiaacmgr.exe

 

Underligt namn... Vad händer då om jag startar genvägen? Jo, fel meddelandet: "Det går inte att hitta skannern eller kameran" ...om jag inte har anslutit kameran, förstås! Men genvägen är ju överflödig i vilket fall även om jag har förbindelse mellan enheterna - kameran och datorn, ty Guiden startar ju automatiskt då. Men det var kul att veta programnamnet WIAACMGR.

 

Men fortsättningsvis kommer jag alltid att ha en 'registrerad' fil, typ JPG, PNG, AVI, WMV etc liggande i Sony kameran - permanent!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev dosman:

Jag särskriver ofta för att högermarginalen ska bli så rak som möjligt i vänsterjusterad text här på forumet).

En förklaring till tilltaget är förstås bra, men menar du verkligen att en så rak högermarginal som möjligt är viktigare än läsrytmen för deltagarna i forumet?


På våra skrivkurser betonar vi alltid vikten av att korrekturläsa och se upp med felaktiga särskrivningar. De stör nämligen läsrytmen eftersom läsaren måste stanna upp, gå tillbaka och tolka om. Det gör dem till ett av de allvarligare korrekturfelen i en text. Men det finns ytterligare ett starkt skäl att vara noga med sammansättningarna: Felaktiga särskrivningar stör vissa läsare så till den grad att de helt och hållet kan förlora förtroendet för texten, och därmed också för avsändaren.

https://sprakkonsulterna.se/sarskrivningar-korrekturfel-som-irriterar/

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Mikael63 Trodde du skulle bli glad över att jag klurade ut vilken process som guiden 'Guiden Skannrar och kameror' avslöjade! använder. Det var inte med häpnad och gapande tryne jag valde ordet 'underlig'. Om jag lagt in en smiley så hade kanske herr Mikael63 uppfattat ordvalet på ett annat sätt, och inte behövt stoltsera med sin tjusiga förklaring. Men tack för att du gjorde dig besväret att inhämta info på Internet.

 

När vi ändå, så här i OT-anda, är inne på trunkeringar av underliga ;) 'ord' i Windows så vill jag utropa Ännu lever DOS! WIAACMGR.EXE är ett typexempel på det. Lägg märke till begränsningen till 8 bokstäver i 'förnamnet'. Alla versioner av Windows bygger på DOS. Kolla din katalog C:\WINDOWS\System32\ och du finner att inget namn överstiger åtta bokstäver. Observera dessutom versaliseringen av ordet WINDOWS. Den har DOS skapat vid installationen av Windows OS. Du kan heller inte avversalisera ordet WINDOWS till Windows.

 

@ChristerE Jag tror inte läsrytmen störs vid kortare inlägg. Det är inte en bok 'deltagarna' på eforum ska traggla sig igenom. Akta dig så att jag inte konsekvent börjar marginaljustera mina texter. (Lägg till valfri smiley efter föregående punkt.) Hoppas du kan glädja dig åt att jag i detta inlägg avstått från särskrivningar. Avslutningsvis tycker jag vi ska låta denna tråd vila i frid, och låt oss glädjas över att Guiden-problemet är löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill gärna uppmana alla att skriva sina inlägg med ett typsnitt som är lätt att läsa, det är i denna tråd lite för mycket av olika storlekar på typsnitt, olika färger och sådant, visst inget som är emot någon regel, men ändå kan det vara svårläst för många, så för den gemensamma trevnaden, försök att hålla stilen ren i fortsättningen, tack :).

 

Laso - Moderator

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...