Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Teams och kamera


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

10 timmar sedan, skrev Cecilia:

En möjlighet är att routern inte klarar av bättre. En annan är att det finns många andra trådlösa nätverk i närheten och ytterligare en är att det är bromsande väggar etc i vägen för den trådlösa signalen. Det finns många andra saker som kan ställa till det också.

Routern står i hallen på en byrå och står liksom centralt i mitten nära allt , centrum egentligen. JAg tror leverantören för några årsedan nämnde nåt om många nät runtom om det nu stämmer. Leverantören sa han trodde det blir bättre med  nya routern och prata inte om något annat. 
 

När jag går in på det trådlösa på telefon så står det ”svag säkerhet , wpa, wp2 tkip ej säkert, är det ditt Wi-Fi bör du konfigurera routern till så den använder wpa2 (Aes) eller wpa3”
 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WPA2 (AES) har varit standard i routrar i många år nu och äldre standard är osäkra och bör inte användas. Du får gå in i routerns inställningar och kolla vilken kryptering som är inställd och om det inte är WPA2 AES bör du ändra. Du kanske behöver ändra i datorn och mobilen efteråt så att de kopplar upp sig med rätt kryptering.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

WPA2 (AES) har varit standard i routrar i många år nu och äldre standard är osäkra och bör inte användas. Du får gå in i routerns inställningar och kolla vilken kryptering som är inställd och om det inte är WPA2 AES bör du ändra. Du kanske behöver ändra i datorn och mobilen efteråt så att de kopplar upp sig med rätt kryptering.

Hur kommer jag åt routerns inställningar? Är det bara leverantören som kommer åt det? Jag  vet leverantören hjälpte mig för antal årsedan byta kanal nån gång och sa då  de bara kan göra det. 
 

Ska jag avvakta tills nya routern kommer kanske? 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man brukar ha en manual till routern eller kunna ladda ner den från leverantörens eller tillverkarens webbplats och i den ska det ju stå hur man kommer åt inställningarna. Om du vill vänta eller ej är ju upp till dig.

 

Men en del routrar från internetleverantörerna har inte så många inställningar men om det gäller din vet jag inte.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Cecilia:

Man brukar ha en manual till routern eller kunna ladda ner den från leverantörens eller tillverkarens webbplats och i den ska det ju stå hur man kommer åt inställningarna. Om du vill vänta eller ej är ju upp till dig.

 

Men en del routrar från internetleverantörerna har inte så många inställningar men om det gäller din vet jag inte.

Det är en ZyXEl  2812

 

Ser ut som jag inte kan göra de där inställningarna.

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Martassen:

Det är en ZyXEl  2812

 

Ser ut som jag inte kan göra de där inställningarna. 

Du loggar in till din router som vanligt, skriv 192.168.1.1 i adressrutan, så ska en inloggningsruta komma upp.

Där skriver du admin som användarnamn och 1234 som lösenord, så borde du komma in i routerns inställningar.

 

https://www.bruksanvisni.ng/zyxel/p-2812hnu-f1/bruksanvisning

 

https://www.manualslib.com/manual/596059/Zyxel-Communications-P-2812hnu-51c.html#manual

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Laso:

Du loggar in till din router som vanligt, skriv 192.168.1.1 i adressrutan, så ska en inloggningsruta komma upp.

Där skriver du admin som användarnamn och 1234 som lösenord, så borde du komma in i routerns inställningar.

 

https://www.bruksanvisni.ng/zyxel/p-2812hnu-f1/bruksanvisning

 

https://www.manualslib.com/manual/596059/Zyxel-Communications-P-2812hnu-51c.html#manual

 

Jag skrev 192.168.1.1 i adressfältet (ifrån telefon nu),. Den säger sidan inte kan visas. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...