Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Teams och kamera

Martassen

Rekommendera Poster

Hej!

Fråga1:
Hade ett möte idag via Teams och av nån anledning hade jag problem ansluta till mötet. (Det har funkat tidigare).
Fick gå ur Teams och ansluta upprepade gånger och den kunde heller inte visa min kamera så körde hela mötet utan kamera. Dock kunde jag se mottagarens kamera.
Jag skickar Teams mötesförfrågan via Outlook. Mottagaren hade inte Teams men det funka till slut efter upprepade gångers anslutningsförsök.
Det kom fram ruta "Försök igen" och till slut fungera det. Vid ett tillfälle kunde jag helt plötsligt inte dela skärmen och var tvungen gå ur och in igen.

Efter mötet körde jag ett testmöte för mig själv och kameran funka fortfarande inte och jag gjorde då en uppdatering av windows och nu verkar kameran funka när jag kör ett testmöte för mig själv. (Efter uppdatering av Windows och omstart av windows). Det kanske var det som behövdes!?
I Teams står det längst upp "Ingen internetanslutning , anslut igen om du vill hålla igång konversationen".  Men nätet är ju inte nere.

Händer det att Teams kan vara lite så här ibland?

Fråga2:
Som jag nämnt tidigare så tycker jag min bild på kameran är snöig och den borde gå få något bättre bild?
Jag har försökt torka med en trasa där linsen sitter mm men är tveksam om det blir någon förbättring. Eller så är jag usel på att rengöra. 
Har en bärbar Asus.

Redigerad av Martassen
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, skrev Mikael63:

Sammantaget tycker jag att detta tyder på en svajig internetuppkoppling.

200 inte tillräckligt?

verkar som signalen är bra i övrigt. 
eller är routern för gammal?

När jag går in på kamera i Windows så är bilden likadan där som i Teams kamera. Kameran i Windows är väl oberoende av internetuppkoppling. 

Redigerad av Martassen
Länk till inlägg

200 i uppmätt hastighet både upp och ner vid varje mättillfälle, ex. under pågående möte?

Jag vet inte vilka portar Teams använder vs. vilka portar bredbandskollen använder om det är så att det skulle spela in.

Länk till inlägg
27 minuter sedan, skrev Mikael63:

200 i uppmätt hastighet både upp och ner vid varje mättillfälle, ex. under pågående möte?

Jag vet inte vilka portar Teams använder vs. vilka portar bredbandskollen använder om det är så att det skulle spela in.

Jag kollade hos leverantören och där står det det 200 iaf. Om man tänker på bildkvalitén så är den ju samma i  Teams kamera och i kameran när jag går in på kamerainställningar i Windows iaf. Bildkvalitén är av samma kvalitet på båda ställena dvs något snöig och då tänker jag att bildkvalitén inte har med uppkoppling att göra. 

Redigerad av Martassen
Länk till inlägg
4 minuter sedan, skrev Mikael63:

Hur menar du? Har du mätt hastigheten mot din leverantör?

Nej har inte mätt något. Det står 200 när jag är inne på deras sida bara. 

Redigerad av Martassen
  • Förvirrad 1
Länk till inlägg

Men det betyder ju inte nödvändigtvis att det är vad de levererar till dig och du kan också ha något annat hos dig som använder internetanslutningen en massa så det bara blir låg överföringshastighet kvar till Teams. Det är därför nödvändigt att mäta mot t ex Bredbandskollen.

Länk till inlägg
10 minuter sedan, skrev Cecilia:

Men det betyder ju inte nödvändigtvis att det är vad de levererar till dig och du kan också ha något annat hos dig som använder internetanslutningen en massa så det bara blir låg överföringshastighet kvar till Teams. Det är därför nödvändigt att mäta mot t ex Bredbandskollen.

Fast bildens kvalitet är ju av samma kvalitet när jag går in på ”kamera” på datorn som inte kräver internet och Teams som kräver internet. 

Länk till inlägg
30 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag trodde det viktigaste problemet inte är att bilden är suddig utan att du har problem med att få Teams att fungera ordentligt.

Jo viktigast är ju att Teams fungerar som det ska. Det var nu sist jag hade problem koppla upp mig till mötet. Har funkat ok tidigare. Höll på en halvtimma innan det funka men då fungera det inte slå på kameran på mötet. Har tidigare varit med om att kameran inte fungerat slå på i mötet och då har jag gått ur och in igen och då har det funkat men inte nu sist. Huvudproblemet sist var dock att det tog tid ta sig in på mötet. Vad kan jag göra för att det intr ska bli samma igen? 

Jag gjorde efter mötet uppdatering Windows och skapade  sedan ett testmöte och då fungerade det koppla upp sig till mötet som vanligt och kameran fungerade att slå på. Dock inga deltagare på mötet för det var bara en test. 

Redigerad av Martassen
Länk till inlägg

Och det är just internethastigheten som då behöver kollas upp. Det kräver en hel del överföringshastighet för att kamerabilden ska kunna föras över.

Går man in på bredbandskollen när man har på Teams då? 

Edit:

Var inne nu på bredbandskollen via telefonen.

Det står

Nedladdning: 40,78

Uppladdning: 43,51

Svarstid: 8,54

Uppkoppligstyp: 120-200 

Redigerad av Martassen
Länk till inlägg

40 Mbit/s i båda riktningarna alltså. Du betalar för 200 Mbit/s så då behöver du tänka över om det var något annat som använde internetanslutningen samtidigt som du mätte, en mobil, något annat program i datorn eller annat liknande. Upprepa gärna mätningen många gånger så ser man också om det varierar mycket.

Länk till inlägg
5 minuter sedan, skrev Cecilia:

40 Mbit/s i båda riktningarna alltså. Du betalar för 200 Mbit/s så då behöver du tänka över om det var något annat som använde internetanslutningen samtidigt som du mätte, en mobil, något annat program i datorn eller annat liknande. Upprepa gärna mätningen många gånger så ser man också om det varierar mycket.

Jag mätte nu med mobilen. Har en mobil till som e uppkopplade mot Wi-Fi  inget annat. Dator ej påslagen nu. Ska jag koppla ifrån Wi-Fi på telefonen när jag kör Teams på datorn framöver? Stånga av Norton i datorn? 

Redigerad av Martassen
Länk till inlägg

Fick du samma hastighet med mobilens mätning?

Det kan vara bra att se till att mobilen inte använder WiFi.

Men du behöver ju undersöka varför du får så låg hastighet.

En mätning som också är bra att göra är att koppla datorn direkt till nätverksuttaget där internet kommer in i din bostad, om det är möjligt, för då kan inget annat än datorn använda sig av internetanslutningen.

Sen är det bra att i Aktivitetshanteraren välja fliken Prestanda och där välja nätverksanslutningen för att se om det går trafik som du inte vet vad det är.

Länk till inlägg

Fick du samma hastighet med mobilens mätning?

Det kan vara bra att se till att mobilen inte använder WiFi.

Men du behöver ju undersöka varför du får så låg hastighet.

En mätning som också är bra att göra är att koppla datorn direkt till nätverksuttaget där internet kommer in i din bostad, om det är möjligt, för då kan inget annat än datorn använda sig av internetanslutningen.

Sen är det bra att i Aktivitetshanteraren välja fliken Prestanda och där välja nätverksanslutningen för att se om det går trafik som du inte vet vad det är.

Körde bredbandskollen på datorn nu:

Nedladdning: 41,35

Uppladdning: 43,59

och nu direkt via telefon:

36

40

Utan Wi-Fi på telefoner så visar dator:

40

37

Menar du att jag inte kör trådlöst och istället kör via kabel? 

Redigerad av Martassen
Länk till inlägg

Ja och helst utan att använda routern och i stället koppla in datorn på det stället där routerns WAN-uttag är kopplat. Men det kräver att routern är kopplad till ett nätverksuttag så det fungerar inte om du t ex har ett kabeltevemodem.

Länk till inlägg
15 minuter sedan, skrev Cecilia:

Ja och helst utan att använda routern och i stället koppla in datorn på det stället där routerns WAN-uttag är kopplat. Men det kräver att routern är kopplad till ett nätverksuttag så det fungerar inte om du t ex har ett kabeltevemodem.

Testade sätta i kabeln direkt väggen och in i dator men verkar ej få någon uppkoppling . Har för mig jag gjort det tidigare men kanske alltid kört via routern. Så får nog köra kabeln via routern då!? 

Redigerad av Martassen
Länk till inlägg
14 minuter sedan, skrev Cecilia:

Ja, pröva med det.

Satte i kabeln i dator och i routern. Får inge uppkoppling alls. Ska jag prova igenom alla uttag i routern? Är det något jag ska slå av eller på på routern? 

Redigerad av Martassen
Länk till inlägg

Ursäkta. Nu funkar det 
med kabel ifrån router till dator 

193,74

193,38

Nu fungera det även med kabel ifrån väggen till dator och då blir bredbandskollen:

195,14

136,04

Redigerad av Martassen
Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Du verkar alltså ha ett trådlöst nätverk som inte fungerar så bra. Du får pröva med att använda nätverkskabel i routern nästa gång det är dags för Teams.

Kan man göra något för att få det bättre annars? Undra varför hastigheten är så låg på det trådlösa!? 

Jag ringde leverantören och de sa jag har en gammal router och att den kommer sluta fungera i januari så de skickar en ny som är mycket bättre. De hade en som var ännu vassare än den som ingår också men att den kosta 995. Jag kör på den som inte kostar något. 

Redigerad av Martassen
Länk till inlägg

En möjlighet är att routern inte klarar av bättre. En annan är att det finns många andra trådlösa nätverk i närheten och ytterligare en är att det är bromsande väggar etc i vägen för den trådlösa signalen. Det finns många andra saker som kan ställa till det också.

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...