Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Torparen

One Drive

Rekommendera Poster

Torparen
34 minuter sedan, skrev Laso:

Nja, det finns två Lightroom, men idag heter dom Lightroom=Det molnbaserade Lightroom.

Och så finns det Lightroom CC=Det Lightroom som man laddar ner till sin dator.

Dom är snarlika, men det finns några avgörande skillnader på dessa.

Allt detta hur det till i dag har blivit uppdelat, går ju att läsa om hos Moderskeppet.

Jag använder båda programmen är medlem hos Moderskeppet sedan det startade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Laso
Postad (redigerade)

Okej, vi fortsätter...Då måste jag fråga dig, varför använder du bägge, och hur använder du dessa ihop?

Om du är ute efter att kunna redigera dina bilder maximalt, då gäller Lightroom CC.

Det molnbaserade Lightroom, har inte samma redigeringsmöjligheter på djupet, utan där är det andra möjligheter som då istället inte finns i Lightroom CC. Att använda bägge samtidigt, kan bli i vissa lägen förvirrande.

Jag frågade Moderskeppet för flera år sedan när Adobe började att hålla på med två versioner av Lightroom, om det fanns någon anledning att använda bägge bredvid varandra, dom rekommenderade att välja, beroende på hur man vill jobba med programmet och sina bilder.

Men det är ditt val.

Nu har jag inga mer tips just nu om hur du bör göra, för att slippa dina OneDrive problem ihop med programmet Lightroom, utan valet är ditt nu.

Edit: Tror inte att vi kommer så mycket längre nu i denna tråd, eftersom den bildmapp som verkar finnas i OneDrive-mappen enligt Torparens inlägg ovan, troligen måste flyttas till egen plats, så att OneDrive inte kan påverka som den gör nu, så länge som denna bildmapp inte flyttas, kommer troligen "problemen" att fortsätta.

Redigerad av Laso

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
27 minuter sedan, skrev Laso:

Okej, vi fortsätter...Då måste jag fråga dig, varför använder du bägge, och hur använder du dessa ihop?

Om du är ute efter att kunna redigera dina bilder maximalt, då gäller Lightroom CC.

Det molnbaserade Lightroom, har inte samma redigeringsmöjligheter på djupet, utan där är det andra möjligheter som då istället inte finns i Lightroom CC. Att använda bägge samtidigt, kan bli i vissa lägen förvirrande.

Jag frågade Moderskeppet för flera år sedan när Adobe började att hålla på med två versioner av Lightroom, om det fanns någon anledning att använda bägge bredvid varandra, dom rekommenderade att välja, beroende på hur man vill jobba med programmet och sina bilder.

Men det är ditt val.

Nu har jag inga mer tips just nu om hur du bör göra, för att slippa dina OneDrive problem ihop med programmet Lightroom, utan valet är ditt nu.

Jag använder båda jag redigera än så länge i LRCC sänder därefter till LR detta för att andra som jag tillåter får se mina foto. Senaste kursen om LR som Sanna gjort täcker upp de redigeringar som jag önskar. Kommer därför framöver importera direkt till LR 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
6 timmar sedan, skrev Torparen:

Det finns två Lightroom Lightroom CC LR moln alltså behöver jag ej OneDrive. Jag vill skälv bestämma var och vilken HD mina foto skall ligga. Jag har gett upp men tack för tippsen .

Här blandar du ihop program/appar och lagringsplatser. Med programmen får man något utfört och var man lagrar filer är en annan sak. Sen är det inte självklart att en Skrivbordsapp kan spara direkt i molnet eller att en molntjänst (t ex Lightroom via webbläsaren) kan spara på hårddisken. Då kan OneDrive komma till användning för att göra filer åtkomliga från flera ställen, förutom att det blir en form av backup av filerna.

Det är klart att du själv bestämmer var du sparar dina filer. Och i det ingår vilka inställningar du har i OneDrive. Du får nog läsa tipsen igen.

5 timmar sedan, skrev Torparen:

Jag gör som du säger men det finns 2 LR ett som lagrar i molnet. Men jag tycker det är fel att en "hackers" från Windows skall bestämma platsen för mina foto.

Det är inte ""hackers" från Windows" som bestämmer platsen för dina foton. Så länge du låser dig vid den tanken så lär du inte komma vidare och hitta en lösning.

3 timmar sedan, skrev Torparen:

Jag använder båda jag redigera än så länge i LRCC sänder därefter till LR detta för att andra som jag tillåter får se mina foto. Senaste kursen om LR som Sanna gjort täcker upp de redigeringar som jag önskar. Kommer därför framöver importera direkt till LR 

Här ser jag en till missuppfattning (i alla fall utifrån min syn på program/appar och lagringsplatser) "redigera än så länge i LRCC sänder därefter till LR", hur går det till? Kanske menar du att du sparar i molnet för att andra ska kunna se dina foton. Men skilj på vad du gör (med program/appar och molntjänster) och vad du har (lagringsplatser, hårddiskar och molnlagring, m m). Lightroom i molnet behövs ju inte bara för att spara filer där så att att andra kan ta del av dem.

När det gäller "importera" (om det är det som avses) får man se upp med hur man hanterar sina bilder. Via import till databaser i t ex bildprogram eller direkt i Utforskaren. Börjar man flytta runt direkt i Utforskaren så sabbar man databasen ifall bilderna också hanteras den vägen.

3 timmar sedan, skrev Laso:

Tror inte att vi kommer så mycket längre nu i denna tråd, eftersom den bildmapp som verkar finnas i OneDrive-mappen enligt Torparens inlägg ovan, troligen måste flyttas till egen plats, så att OneDrive inte kan påverka som den gör nu, så länge som denna bildmapp inte flyttas, kommer troligen "problemen" att fortsätta.

Antingen flyttning av bildmappen, eller att OneDrive inaktiveras - ifall det inte påverkar andra önskade synkningar. Filer i OneDrive-mappen i molnet går ju att komma åt ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso
17 minuter sedan, skrev ChristerE:

Antingen flyttning av bildmappen, eller att OneDrive inaktiveras - ifall det inte påverkar andra önskade synkningar. Filer i OneDrive-mappen i molnet går ju att komma åt ändå.

Bildmappen bör i detta fall flyttas till neutral plats, t.ex räcker att den flyttas ut till C:- som egen mapp, eller som jag har det själv, i samma externa hårddisk som ens bilder, då slipper man alla problem.

Så vi får se vad Torparen till slut gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
1 timme sedan, skrev Laso:

Bildmappen bör i detta fall flyttas till neutral plats, t.ex räcker att den flyttas ut till C:- som egen mapp, eller som jag har det själv, i samma externa hårddisk som ens bilder, då slipper man alla problem.

Så vi får se vad Torparen till slut gör.

Jag har bilderna på C-och ext disk. OneDrive går att påverka så den får leva sitt eget liv. Om du inte tar illa upp förslår jag att vi avslutar (tråden repet)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso
28 minuter sedan, skrev Torparen:

Jag har bilderna på C-och ext disk. OneDrive går att påverka så den får leva sitt eget liv. Om du inte tar illa upp förslår jag att vi avslutar (tråden repet)

Valet är ditt , du avgör vad du tycker är bäst för dig själv. Jag tar inte illa upp, har bara försökt att tipsa dig om vad du bör göra för att slippa problem med denna OnDrive.

Så jag är med på att vi avser denna tråd avslutad, tror att alla här i tråden tycker likadant, vi kommer ändå inte längre.

Lycka till Torparen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
15 timmar sedan, skrev Laso:

Valet är ditt , du avgör vad du tycker är bäst för dig själv. Jag tar inte illa upp, har bara försökt att tipsa dig om vad du bör göra för att slippa problem med denna OnDrive.

Så jag är med på att vi avser denna tråd avslutad, tror att alla här i tråden tycker likadant, vi kommer ändå inte längre.

Lycka till Torparen.

OK tack för hjälpen, men OneDrive är kvar. Jag får leva med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...